Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 25, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Kto chce pracować z plaży? Albo z knajpy? Praca bardzo zdalna, na którą zgadzają się redakcje

Jeśli oddajesz porządne materiały na czas i nie masz obowiązków, które wymagają obecności w redakcji – niewielu obchodzi miejsce, z którego pracujesz (fot. Pixabay.com)

Na plaży lub w knajpie z widokiem na fiordy da się napisać tekst, nagrać audycję i przesłać materiał do studia. Nie da się natomiast przewidzieć wszystkich kłopotów, jakie na ciebie spadną.

W Ringier Axel Springer Polska jest to zapisane w regulaminie pracy: dziennikarze mogą świadczyć pracę zdalną z dowolnego kraju Unii Europejskiej do 30 dni w roku.

W większości innych wydawnictw umowa jest raczej na gębę. Jeśli oddajesz porządne materiały na czas i nie masz obowiązków, które wymagają obecności w redakcji – niewielu obchodzi miejsce, z którego pracujesz. Pandemiczne doświadczenie codziennej pracy z domu ośmieliło i pracowników, i pracodawców – skoro był obowiązek pracy z domu na Ursynowie, to dlaczego nie może być możliwości takiej samej pracy z Kanady albo Turcji?

Z LEKKĄ DOZĄ NIEPOKOJU

Pracownicy mówią zgodnie jak grecki chór: da się tak pracować bez szkody dla jakości pracy. Szefowie są bardziej wstrzemięźliwi, ale ostatecznie i oni godzą się z faktem, że świat jest mały.

Cezary Łasiczka, etatowy dziennikarz, prowadzący na żywo program „OFF Czarek” w radiu Tok FM, obrał kierunek na Kanadę – w zimnym styczniu 2021 roku.

– Najpierw – przyznaję, że z lekką dozą niepokoju o efekt końcowy – realizowałem wywiady zdalnie z różnych miejsc w Polsce. Z Krakowa, Poznania, Wrocławia – mówi Łasiczka. – A że apetyt rośnie w miarę jedzenia, pewnego dnia obudziłem się z myślą, że sprawdzę uroki takiej pracy zza wielkiej wody. Pomyślałem, dlaczego nie polecieć do Toronto, które swego czasu mnie tak zachwyciło?

Owszem, pracodawca miał wątpliwości. – Byłby bardzo nierozsądnym pracodawcą, gdyby – biorąc pod uwagę rodzaj mojej pracy – ich nie miał – przyznaje Cezary Łasiczka. – Ale im dłużej studziłem swój pomysł nadawania z Toronto, tym bardziej mnie pociągał.

Dziennikarz na bieżąco śledził informacje dotyczące pandemii, dowiadując się o kolejnych pozamykanych krajach, obostrzeniach, wielodniowej i kosztownej kwarantannie. Ale ceny biletów lotniczych spadały, ludzie siedzieli w domach, samoloty latały puste. W końcu – po uzyskaniu zgody redakcji – do jednego z nich wsiadł Łasiczka.

– Życie i praca w dwóch strefach czasowych były niełatwym i wyczerpującym zadaniem – przyznaje. – Ale do czasu, gdy mój organizm uznał, że to normalne, paliwo do pracy czerpałem z odpowiedzialności za moich wiernych słuchaczy oraz kredytu zaufania, którym obdarzył mnie pracodawca. Mój program rozpoczyna się o godzinie 10 rano czasu polskiego, a w lokalnej strefie czasowej była dopiero 4 rano. Kiedy mieszkańcy Toronto wstawali do pracy, ja już byłem po robocie i resztę dnia mogłem poświęcić na zwiedzanie, czytanie, przygotowywanie materiałów do kolejnych programów – opowiada Łasiczka.

Mariusz Kowalczyk, od dwóch lat dziennikarz „Newsweek Polska”, o tym, że nie ma problemu z pracą z zagranicy, przekonał się, gdy redakcja wysłała go do Ukrainy. – Można tak pracować, nawet spoza Unii Europejskiej – przekonuje. – Drugi raz działałem tak już pod koniec pandemii. Skorzystałem z możliwości pracy zdalnej z dowolnego kraju UE, jaką daje RASP. Pod koniec kwietnia 2022 roku pojechałem więc do Hiszpanii, nad Morze Śródziemne, do miejscowości Torrevieja koło Alicante – opowiada.

Pisał teksty zarówno do internetowego, jak i papierowego wydania. – Przez Messengera przeprowadziłem na przykład duży wywiad z profesor Agnieszką Legucką z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Pisałem też tekst o propagandzie w Telewizji Polskiej, więc musiałem w Hiszpanii śledzić polskie programy. Było to absurdalne doświadczenie, bo TVP Info oglądałem na plaży, na smartfonie. Trochę się obawiałem, że jeśli pojawią się tam nasi rodacy, to wezmą mnie za fanatyka partyjno-rządowej propagandy – śmieje się dziennikarz „Newsweeka”.

***

To tylko fragment tekstu Katarzyny Pachelskiej. Pochodzi on z najnowszego numeru „Press”. Przeczytaj go w całości w magazynie.

„Press” do nabycia w dobrych salonach prasowych lub online (wydanie drukowane lub e-wydanie) na e-sklep.press.pl.

Czytaj też: Nowy „Press": Lichnerowicz i Górniak o wojnie, która nie jest kobietą, a także Lis, Grzędziński, Gebert oraz Jeleniewska z TikToka

Press

Katarzyna Pachelska

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.