Temat: na weekend

Dział: RAPORTY

Dodano: Czerwiec 18, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tandem Media: co trzeci internauta słucha regularnie podcastów

47 proc. słuchaczy podcastów ma wyższe wykształcenie, a 57 proc. to użytkownicy powyżej 35. roku życia (fot. Jonathan Velasquez/Unsplash.com)

Prawie co trzeci polski internauta słucha regularnie podcastów - wynika z badania Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

Z badania Tandem Media, które wykonało Publicis Groupe w listopadzie 2020 roku na 6,4 tys. internautach powyżej 15. roku życia, wynika, że zasięg miesięczny podcastów w Polsce wzrósł z 27 proc. w 2019 do 31 proc. w 2020 roku. 

– W samym tylko 2020 roku liczba audycji według katalogu podkasty.info wzrosła aż sześciokrotnie. Warto podkreślić, że słuchalność podcastów w naszym kraju osiągnęła już poziom, który znamy z rynków zachodnich. Zgodnie z danymi Voxnest Polska jest wśród dziesięciu najdynamiczniej rozwijających się podcastowo rynków na świecie - mówi cytowany w komunikacie Michał Dobrzański, szef działu badań Tandem Media.

Press

(fot. materiały prasowe)

Słuchamy głównie dla rozrywki 

65 proc. wszystkich słuchaczy to osoby, które zaczęły przygodę z podcastami w ciągu ostatniego roku. Zainteresowaniu podcastami sprzyjały ostatnie wydarzenia - 27 proc. badanych wskazało, że w okresie pandemii poświęcają więcej czasu na słuchanie.

Jednocześnie pandemiczne okoliczności zdecydowały o tym, że podcasty najczęściej słuchane były w domu - tak deklaruje 81 proc. badanych (75 proc. w 2019 roku).

O popularności podcastów decyduje wiele czynników. Do najważniejszych z pewnością można zaliczyć stały dostęp Polaków do internetu i powszechną „smartfonizację". Istotne jest też – częściowo związane z pandemią – zmęczenie ekranami, prowadzące do poszukiwań atrakcyjnych treści audio, które jednocześnie oszczędzają i gospodarują wolny czas. Niemal połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki, żeby odpocząć i zrelaksować się, a ponad jedna trzecia chce dzięki nim dowiedzieć się więcej o świecie. 

– Wiele osób szuka w audycjach internetowych na żądanie fachowej wiedzy ekspertów lub dodatkowego zajęcia podczas wykonywania innych czynności. Ulubione tematy podcastów w 2020 r. deklarowane przez uczestników badania to: historia i społeczeństwo, psychologia, lifestyle, kryminały, wiadomości i polityka, muzyka oraz zdrowie – wyjaśnia Radosław Sączek,szef działu produkcji komercyjnych treści audio Tandem Media.  

Na smartfonach korzystało z nich 47 proc. badanych (spadek z 73 proc. w 2019 roku), a na laptopach - 26 proc. (spadek z 50 proc.). 

47 proc. słuchaczy podcastów ma wyższe wykształcenie, a 57 proc. to użytkownicy powyżej 35. roku życia. 

Wiarygodna reklama

Nowe badanie Tandem Media ponownie wskazało też, że słuchacze podcastów to bardzo atrakcyjna dla reklamodawców grupa konsumentów. Połowa słuchaczy to osoby z wyższym wykształceniem, a aż 57 proc. to użytkownicy w wieku powyżej 35. roku życia (wzrost w porównaniu z 2019 r. o 9 pp). Co istotne, odbiorcy podcastów pod względem wiarygodności najwyżej stawiają właśnie to medium, choć wysoko uplasowały się również portale informacyjne oraz radio. Większość badanych deklarowała również kontakt z reklamą związaną z podcastami – aż 69 proc. akceptuje ją w postaci cyklu lub odcinka sponsorowanego, a 68 proc. - rekomendacji konkretnej marki przekazywanej przez twórcę audycji. 

Wybieramy kryminały

Najpopularniejszym podcastem w Polsce według platformy muzycznej Spotify jest "Kryminatorium" autorstwa Marcina Myszki, opowiadającego o historiach kryminalnych.

W pierwszej trójce jest też Żurnalista - Rozmowy bez kompromisów, czyli relatywnie nowy podcast, który ruszył pierwszego czerwca. Autor posługujący się pseudonimem Żurnalista rozmawia w nim z inspirującymi go gwiazdami. Gości podcastu byli m.in. prezenterka Paulina Krupińska, modelka Sandra Kubicka oraz prezenter Tomasz Kammel. Numerem trzy na liście najpopularniejszych podcastów Spotify w Polsce jest BEczKA, czyli  projekt satyryczny, który jednocześnie udostępniany jest na YouTubie w formie animacji.

Czwartą pozycje zajmuje podcast Śłowiańskie Demony, poruszający tematy mitologii słowiańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem demonologii i historii. Jego autorem jest Michał Kuźniar. Pierwszą piątkę zamykają Zagadki Kryminalne, których autorka przedstawia sprawy kryminalne z całego świata. 

(KOZ, 18.06.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

ZFPR zbadał wynagrodzenia w branży public relations
Eksperci od wizerunku: konflikt w Agorze może wymknąć się...
Jak pisać o osobach LGBT+
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.