Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Maj 04, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Szefowie dzienników Polska Press nie mają złudzeń, że wymiana kadr się skończy

Prezes Daniel Obajtek zapewniał, że PKN Orlen jako właściciel Polska Press będzie przestrzegał zasad wynikających z prawa prasowego i nie zamierza ingerować w treści dziennikarskie. Trwa wymiana szefów gazet przejętych przez Orlen (fot. Piotr Molecki/East News)

Szefowie dzienników przejętych przez PKN Orlen, którzy w kwietniu zachowali stanowiska, nie mają złudzeń, że stracą je w maju. Rezygnację złożył Marek Rodwald, prezes poznańskiego oddziału Polska Press.

Marek Rodwald prezesem oddziału Polska Press był od 2009 roku. Od 2001 roku był związany z Oficyną Wydawniczą Wielkopolski, która w przeszłości wydawała "Głos Wielkopolski". Od 2007 roku był jej prezesem - zastąpił wtedy Tomasz Niskiego, który nadzorował połączenie "Głosu Wielkopolskiego" z "Gazetą Poznańską". Rezygnację złożył w kwietniu. Jak przekazała nam rzeczniczka Polska Press Joanna Pazio, na razie nie wiadomo, kto go zastąpi.

Dziennikarze "Głosu Wielkopolskiego" spodziewają się w maju zmian kadrowych podobnych do tych, jakie już wprowadzono w kilku redakcjach Grupy Polska Press, którą w marcu przejął państwowy koncern PKN Orlen.

W czwartek (29 kwietnia) został zwolniony redaktor naczelny "Dziennika Zachodniego" Marek Twaróg. Zastąpił go Grzegorz Gajda, dziennikarz TVP 3 Katowice i diecezjalnego Radia eM. Tego dnia z Polska Press pożegnali się też: Stanisław Sowa - naczelny rzeszowskiej "Gazety Codziennej Nowiny" oraz Jerzy Sułowski - naczelny "Gazety Krakowskiej" i "Dziennika Polskiego". Z początkiem maja tego pierwszego zastąpił Arkadiusz Rogowski (od pięciu lat związany z TVP) a drugiego Wojciech Mucha (były publicysta "Gazety Polskiej"). Tego ostatniego zapytaliśmy, dlaczego zdecydował się przyjąć propozycję i jakie zmiany planuje w krakowskich dziennikach: - Dziękuję za oczywiste pytania, jednak chciałbym, by odpowiedzi na nie otrzymał w pierwszej kolejności zespół, z którym będę miał przyjemność i zaszczyt pracować – odpowiedział "Press" Mucha. Jego nowi podwładni nieoficjalnie zwracają uwagę, że jest on związany ze środowiskiem Łukasza Gibały, od lat głównego konkurenta prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego w wyborach samorządowych. Z kolei zmiana szefa "Nowin" zbiega się z prowadzoną kampanią wyborczą kandydatów na prezydenta Rzeszowa.

Portal WP.pl informował w ubiegłym tygodniu o zwolnieniu także redaktora naczelnego "Dziennika Łódzkiego" i "Expressu Ilustrowanego" Marcina Kowalczyka, ale była to informacja niepotwierdzona i jak się okazało nieprawdziwa.

Redaktorzy naczelni tytułów Polska Press, z którymi rozmawialiśmy, nie wiedzą, jak wyglądają poszukiwania ich następców.  - W piątek mieliśmy kolegium, była pani Zapert (Anna, od niedawna dyrektorka ds. redakcji – przyp. red.), ale ani słowem się nie zająknęła o tym, co się wczoraj wydarzyło, o komunikatach, które zaczęły fruwać od 16.59 – opowiada jeden z naszych rozmówców, który nie chce wypowiadać się oficjalnie. Za wymianę naczelnych odpowiada Dorota Kania, członkini zarządu Polska Press nominowana do tej roli przez państwowy koncern. Osobiście odwiedza oddziały. - Tour de Kania się rozpoczął i na pewno się nie skończył. Zostało nas jedenastu, ale to tylko kwestia czasu – dodaje naczelny jednego z regionalnych dzienników.

Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny "Nowej Trybuny Opolskiej", w piątek napisał na Facebooku wprost: "co do swojej przyszłości zawodowej od grudnia złudzeń nie mam. Póki co, niezależnie od tego, czy to potrwa jeszcze tygodnie, dni, a może godziny, robimy w Opolu wolne media". "NTO" to jedyny tytuł w Polska Press Grupie, który ma współwłaściciela - jest nim regionalna "Solidarność". Zyzik podkreśla, że zarząd związkowców nigdy nie próbował wpływać na zamieszczane przez niego treści.

PKN Orlen wprowadza personalne zmiany w Polska Press mimo decyzji Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 8 kwietnia. Sąd uwzględnił wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o wstrzymanie wykonania decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie przejęcia Polska Press przez PKN Orlen do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

"Jest to jawne lekceważenie sądowego postanowienia o wstrzymaniu przejmowania Polska Press przez Orlen. Jednak nie od dziś wiadomo, że polityczny obóz PiS nie zamierza respektować prawa, gdyż jego celem jest utrzymanie władzy" - napisano w oświadczeniu parlamentarnego zespołu ds. wolności mediów i wolności słowa, który tworzą politycy Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Polski 2050. 

W piątek do "pełnego poszanowania tymczasowej decyzji sądu zawieszającej zakup spółki przez PKN Orlen" wezwały też organizacje międzynarodowe zrzeszone w Media Freedom Rapid Response (Europejskie Centrum Wolności Prasy i Mediów, Europejska Federacja Dziennikarzy, International Press Institute, OBC Transeuropa). Jednocześnie zaapelowały o "natychmiastowe zaprzestanie ingerencji w redakcje i niezależność redakcyjną mediów Polska Press”. Organizacje nie mają wątpliwości, że transakcja Orlenu to „słabo maskowana próba przejęcia kontroli nad prasą regionalną przed wyborami samorządowymi w 2023 roku”.

(JSX, 04.05.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.