Temat: na weekend

Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 18, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Automat napisze o pogodzie i sporcie

Do startu projektu Interię zainspirowały doświadczenia redakcji "New York Timesa", która również korzysta ze sztucznej inteligencji w tworzeniu treści (fot. Unsplash.com)

Interia (Cyfrowy Polsat) wprowadza zautomatyzowane dziennikarstwo (ang. automated journalism), czyli narzędzie, które za pomocą algorytmu pisze krótkie artykuły. Portal wykorzystuje funkcję do tworzenia prostych tekstów dotyczących wyników sportowych i prognoz pogody.

Automated journalism umożliwia publikowanie wiadomości w ciągu kilku sekund od danego wydarzenia, a także aktualizuje je na żywo. Do startu projektu Interię zainspirowały doświadczenia redakcji "New York Timesa", która również korzysta ze sztucznej inteligencji w tworzeniu treści.

– Jakiś czas temu, w ramach działań R&D (badawczo-rozwojowych - przyp.red.) rozpoczęliśmy analizę możliwości robotyzowania niektórych typów treści redakcyjnych, wykorzystania sztucznej inteligencji i machine learning do automatycznego tworzenia tekstów dziennikarskich – mówi Michał Bagiński, szef projektu automated journalism w Interii.

Jedną z największych barier, jakie napotkał portal w czasie realizowania projektu, było przekształcenie danych cyfrowych na tekst w języku polskim. Trudność polega na tym, że polski jest językiem fleksyjnym i w odróżnieniu od np. języków germańskich, z reguły pozycyjnych i analitycznych, trudniej nauczyć algorytm odmiany. Co za tym idzie, jest to jeden z najtrudniejszych elementów we wdrażaniu automated journalism.

Press

Michał Bagiński: Ideą automated journalism jest zautomatyzowanie niektórych – można powiedzieć, że bardziej rutynowych – raportów (fot. materiały prasowe)

– Postanowiliśmy skorzystać z dotacji unijnych i rozpocząć współpracę przy tworzeniu słownika z profesorami z Polskiej Akademii Nauk. Nasi inżynierowie i deweloperzy wspólnie z profesorami lingwistyki i filologii przez długie miesiące opracowywali słowniki, które potrafiłyby deklinować i koniugować wszystkie możliwe części mowy języka polskiego – mówi Michał Bagiński.

Po zbudowaniu słowników zaczęto budować frazy, które tworzą treści. Zautomatyzowane materiały na portalu dotyczą prognoz pogody i wydarzeń sportowych.

– W przypadku serwisu sportowego, dzięki mechanizmowi automated journalism, nasi czytelnicy, a szczególnie fani np. mniej popularnych lig piłkarskich, zyskują dostęp do wyników rozgrywek swoich ulubionych drużyn. Z punktu widzenia biznesowego tworzenie treści, które interesują niewielki odsetek użytkowników, byłoby nieopłacalne, ale dzięki zastosowaniu AJ użytkownicy zainteresowani wynikami np. francuskiej Ligue 2 lub holenderskiej Eerste Divisie mogą je znaleźć w Interii. I choć absolutny trzon dostarczanych przez nas treści stanowią materiały przygotowywane przez doświadczonych dziennikarzy, to dzięki AJ możemy również zaproponować rzadziej poszukiwane treści – mówi Filip Lenart, dyrektor ds. marketingu i PR w grupie Interia.pl.

Press

Interia wykorzystuje zautomatyzowane dziennikarstwo m.in. do opisywania meczów angielskiej League 2 (screen: Sport.interia.pl)

Michał Bagiński, zapytany o kontrowersje związane z wykorzystaniem technologii do tworzenia tekstów, a co za tym idzie zastąpieniem dziennikarzy komputerami, tłumaczy, że automated journalism oszczędza czas i umożliwia dziennikarzom skupienie się na bardziej złożonych materiałach. – Ideą automated journalism jest zautomatyzowanie niektórych – można powiedzieć, że bardziej rutynowych – raportów, na przykład tych sportowych, pogodowych czy giełdowych, po to aby dziennikarze mogli spędzać więcej czasu na bardziej złożonych historiach – mówi Bagiński.

Interia nie jest pierwszą polską redakcją, która zainwestowała w zautomatyzowane dziennikarstwo. Roboty piszą już niektóre teksty m.in. w Wirtualnej Polsce. Również w Gazeta.pl część tekstów o wynikach trzecioligowych rozgrywek pisana jest przez roboty.

Według badania Mediapanel w listopadzie stronę główną Interia.pl odwiedziło 5,57 mln użytkowników. Jej zasięg osiągnął 19,2 proc.

(BAE, 18.12.2020)

Pozostałe tematy weekendowe

Pokolenie Y pochłania Netflixa
Orlenowi wystarczy Polska Press?
Największe kryzysy wizerunkowe roku
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.