Ruch przestanie dostarczać prasę. "Budka podtrzymał decyzję"  |  Polacy na World Press Photo  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Google i Demagog będą sprawdzać polityków  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Cut The Mustard  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ruch przestanie dostarczać prasę. "Budka podtrzymał decyzję"  |  Polacy na World Press Photo  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Google i Demagog będą sprawdzać polityków  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Cut The Mustard  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ruch przestanie dostarczać prasę. "Budka podtrzymał decyzję"  |  Polacy na World Press Photo  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Google i Demagog będą sprawdzać polityków  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Cut The Mustard  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Listopad 20, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Zniesienie zakazu reklamy adwokatów zwiększy finansowe wpływy mediów

Całkowity zakaz reklamy obowiązujący adwokatów ma być zniesiony (fot. Helloquence/Unsplash.com)

Naczelna Rada Adwokacka pracuje nad projektem zakładającym zniesienie zakazu reklamowania się adwokatów. To szansa dla mediów na pozyskanie nowych budżetów reklamowych.

O tym, że w połowie listopada Komisja Etyki pracująca przy Naczelnej Radzie Adwokackiej ma przedstawić propozycje dotyczące informowania w mediach przez adwokatów o prowadzonej działalności donoszą serwis Prawo.pl i "Rzeczpospolita". Ograniczenia dotyczące reklamy w działalności adwokatów wynikają ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Jak podaje "Rz" - powołując się na projekt zmian tego dokumentu - za dozwoloną reklamę uznawane ma być "uprawnienie do informowania za pośrednictwem wszelkich środków przekazu o działalności zawodowej adwokata, służące zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu swojego wizerunku w przestrzeni publicznej". Jednocześnie reklama nie będzie mogła godzić w tajemnicę adwokacką, zasady etyczne, być kryptoreklamą, wprowadzać w błąd ani zawierać pojęć oceniających.

Prawnicy powinni mieć możliwość informowania o swojej działalności

Zdaniem mecenasa Macieja Zaborowskiego, partnera zarządzającego kancelarii Kopeć & Zaborowski, niemożliwością jest utrzymanie aktualnie obowiązującego całkowitego zakazu reklamy "z bardzo wąskim zakresem dopuszczalnego informowania o działalności". - W dobie internetu prawnicy z całą pewnością potrzebują jasnych i praktycznych wskazówek odpowiadających na pytanie, co jest reklamą, a co nie. Dobrze byłoby, aby powstały swojego rodzaju praktyczne wytyczne w formie publikacji - komentuje Zaborowski.

Mecenas Dariusz Pluta jest zdania, że prawnicy powinni mieć możliwość informowania o swojej działalności i osiągnięciach, lecz nie promować ich w sposób zachęcający do korzystania z tych usług ani nie porównywać się z konkurencją. - Reklamowanie się w sposób "jesteśmy najlepsi" czy "wygramy każdą sprawę" - nie powinno mieć miejsca. Nie prowadzimy działalności, która może być poddana formie tak rozumianej reklamy - mówi Pluta. - Nasz zawód opiera się na zaufaniu klientów, co wiąże się z tajemnicą adwokacką, i nabyciu uprawnień, a zdobywanie tego zaufania poprzez reklamę kłóci się z tym. Reklama w tradycyjnym rozumieniu tego słowa będzie odzierać ten zawód z misyjnego charakteru - dodaje mecenas. 

Beneficjentami zniesienia zakazu reklamowania się adwokatów będą media i kupujące w nich reklamę agencje mediowe oraz tworzące kampanie agencje reklamowe.

Reklamy adwokatów to kwestia czasu

- Widać wyraźny wzrost zainteresowania pomocą prawną chociażby w związku z realną możliwością uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych przy spłacie kredytów frankowych. Być może zniesienie zakazu reklamy zachęci część podmiotów do bardziej śmiałych działań reklamowych, mam nadzieję, że również w prasie - komentuje Izabela Kowalczyk-Dudek, dyrektor biura reklamy tygodnika "Polityka". Jej zdaniem kwestią czasu jest, kiedy adwokaci będą mogli się reklamować. - Unia Europejska zobowiązuje kraje członkowskie do zniesienia zakazu odnośnie do informacji handlowych zawodów regulowanych. Jednak nowe prawo powinno być przemyślane i przedyskutowane, aby środowisko było jak najbardziej zgodne co do zapisów. Sądy dyscyplinarne powinny dysponować możliwie najbardziej czytelnymi kryteriami do oceny ewentualnych wątpliwości związanych z przekazem reklamowym, który przede wszystkim nie może wprowadzać w błąd. Przekaz reklamowy musi być wyraźnie oznaczony i odbiorca musi wiedzieć, że ma kontakt z płatną treścią - mówi Kowalczyk-Dudek.

Zdaniem Macieja Niepsuja, buying directora w agencji mediowej MullenLowe MediaHub, największymi wygranymi nowych regulacji w zakresie reklamy kancelarii prawnych mogą być media lokalne, zwłaszcza internetowe, stacje radiowe i prasa. - Większość kancelarii jest niewielka i działa na określonym terenie, więc zapewne byłaby zainteresowana promowaniem się w lokalnych mediach - mówi Niepsuj.

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(IKO, 20.11.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.