Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Marzec 27, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Eksperci ostrożnie o szansach Apple News+ w Polsce

W serwisie Apple News+ znajdą się treści z 300 gazet i czasopism (materiały prasowe)

W poniedziałek Apple zaprezentował nowe usługi: Apple News+ i VoD Apple TV. Eksperci nie są zgodni co do tego, czy serwisy szybko pojawią się w Polsce. Pytanie brzmi bowiem, czy Polacy są skłonni płacić za treści w sieci.

Apple nie podał, kiedy nowe usługi będą dostępne w Polsce. - Nie sądzę, by to się zdarzyło w najbliższych 24 miesiącach - mówi Przemysław Pająk, redaktor naczelny Spidersweb.pl. Zwraca uwagę, że podstawowa aplikacja Apple News istnieje już ponad trzy lata, a "nie zapowiada się, żeby była dostępna w Polsce". - Nie ma u nas kultury płacenia za treści prasowe w sieci, a ceny byłyby odstraszające zarówno dla klientów, jak i potencjalnych dostawców treści - przewiduje.

Zdaniem Pająka Apple News+ jest dużym zagrożeniem dla rynku medialnego. - Tego typu usługi nigdy nie będą miały na względzie dobra finansowego mediów. To także oddanie tożsamości mediów algorytmom tzw. sztucznej inteligencji, która będzie decydować co, jak i kiedy czytać - dodaje bloger.

- Jako tytuły prasowe i twórcy kontentu jesteśmy zainteresowani dystrybucją naszych treści. Byle nie za darmo - komentuje Bogusław Chrabota, prezes Izby Wydawców Prasy. Czy Apple News+ to zagrożenie dla drukowanych gazet? - W kontekście dyrektywy o prawie autorskim to szansa. Jeśli Apple wprowadzi usługę, będzie musiał porozumieć się i podpisać umowy ze wszystkimi tytułami, z których będzie korzystał - mówi redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”. Według niego serwis będzie miał szansę na sukces w Polsce, kiedy Polacy nauczą się, że "nie ma nic za darmo".

Maciej Myśliwiec, medioznawca z agencji doradztwa reklamowego Social Sky, uważa, że odbiorcy w Polsce coraz chętniej płacą za informacje. - Zaczynamy docierać do sytuacji, w której jesteśmy w stanie zapłacić za lepiej sprawdzoną i podaną informację. I tak samo jesteśmy skłonni zapłacić za Netfliksa czy Spotify - podkreśla. Jak jednak zaznacza, trend ten jest dużo silniejszy na Zachodzie. - U nas to kwestia roku, może dwóch, kiedy ludzie to docenią. Cieszy mnie to, bo kwestia legalnego dostępu do informacji i kultury staje się coraz bardziej powszechna, ludzie coraz chętniej płacą za dobrej jakości treść - mówi Myśliwiec. Nie widzi w Apple News+ zagrożenia dla prasy drukowanej, bo ta i tak musi iść w stronę cyfryzacji.

Apple News+ pozwoli użytkownikom za 9,99 dol. miesięcznie uzyskać dostęp do 300 tytułów prasowych (m.in. "The Wall Street Journal", "Vogue", "National Geographic" czy "Rolling Stone"). Serwis wystartuje w USA i Kanadzie, jeszcze w tym roku będzie dostępny również w Wielkiej Brytanii i Australii. Termin debiutu na kolejnych rynkach nie został ujawniony.

Z kolei aplikacja Apple TV będzie dawała możliwość wykupienia płatnych subskrypcji nadawców telewizyjnych, m.in. HBO, Showtime i Starz. Każdy z dodatkowych pakietów ma kosztować 9,99 dol. miesięcznie.

Czy Apple TV zagrozi choćby Netfliksowi? - Nie sądzę, takich pomysłów jest wiele. HBO można sobie kupić w kablówce, to dokładnie to samo. To nie jest rewolucyjna zmiana - mówi założyciel Spidersweb.pl. Inaczej patrzy na to Myśliwiec. - Ludzie chętniej korzystają z różnych usług w ramach jednej aplikacji, wolą to od konieczności przełączania się między różnymi platformami - argumentuje. - Kluczem jest wierność użytkowników. Jeżeli użytkownicy Netfliksa stwierdzą, że Apple TV jest na tyle wygodne, żeby porzucić ich serwis, to go porzucą - twierdzi. 

(JSX, 27.03.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.