Agora zamyka Blox.pl przez malejącą popularność serwisu
Blogerzy z Blox.pl mogą przenieść swoje treści na Wordpress.com. Agora przygotowała w tym celu poradnik (screen Blox.pl)
Agora rezygnuje z platformy blogowej Blox.pl. Serwis zostanie zamknięty 29 kwietnia. Jego użytkownicy mają dziewięć miesięcy na pobranie zarchiwizowanych treści. Zdaniem eksperta spółka pozbywa się nierentownych formatów.
"Od dłuższego czasu obserwujemy coraz mniejsze zainteresowanie platformami blogowymi – w szczególności tymi, które nie oferują możliwości tworzenia serwisów w osobnej domenie. Zdecydowaliśmy się na zamknięcie Blox.pl właśnie z uwagi na malejącą popularność tej platformy" – czytamy w przesłanym "Presserwisowi" oświadczeniu Agory.
Komunikat o zamknięciu platformy pojawił się też na Blox.pl. Biuro prasowe Agory w poniedziałek rozpoczęło proces informowania użytkowników drogą e-mailową. Ci, którzy chcą zachować swoje blogi, mogą je przenieść na platformę Wordpress.com – Agora przygotowała dla nich poradnik. Natomiast blogerzy, którzy nie zdecydują się na przejście, mogą pobrać zarchiwizowane treści. Mają na to czas do 30 listopada.
Bloga na Blox.pl przez dziesięć lat prowadziła znana blogerka Kataryna. – Ten serwis był bardzo intuicyjny. Nawet osoby, które nie są zbyt obyte w prowadzeniu bloga, mogły tam się łatwo odnaleźć i to było fajne. Szkoda, że znika – mówi. Jej zdaniem Agora mogła pomyśleć o wprowadzeniu opcji płatnej. – Przeniesienie bloga prowadzonego przez lata to duże przedsięwzięcie, a w innych miejscach często i tak trzeba płacić za domenę czy serwer, więc myślę, że znalazłaby się grupa, która chciałaby zostać na Blox.pl – dodaje Kataryna.
Według Macieja Niepsuja, buying directora w domu mediowym MullenLowe Mediahub, o zamknięciu serwisu zdecydowały kwestie czysto biznesowe. – To przedsięwzięcie pewnie nie przynosiło określonych dochodów. Część użytkowników przeniosła się na inne formaty, takie jak Facebook czy Twitter, które oferują łatwiejszy dostęp – mówi. Jego zdaniem Agora ma rozbudowane plany zakupowe wobec nowych formatów, o czym świadczy zakup Eurozetu, i po prostu czyści portfolio z nierentownych elementów.
W grudniu 2017 roku Agora zamknęła platformę Blox Lite, która umożliwiała prowadzenie blogów w obrębie wybranych serwisów (m.in. Tokfm.pl, Bryla.pl czy Polskabiega.pl). Na podobne kroki decydowali się też inni wydawcy. W marcu 2018 roku Wirtualna Polska zamknęła serwis Bloog.pl, a z końcem stycznia 2018 roku zniknął Blog.pl należący do Grupy Onet-RAS Polska (dziś Ringier Axel Springer Polska).
– Blogerzy wolą obecnie tworzyć własne marki, niż występować pod szyldem innym, Agory czy Wirtualnej Polski – mówi Dariusz Sachajko, niezależny ekspert mediowy. Zaznacza, że coraz większą popularnością cieszą się vlogi i wszelkie formaty wideo, a starsze serwisy często nie dawały możliwości tworzenia takich treści. – Nie sądzę też, by wprowadzenie opłat przez wydawców poprawiło sytuację. Wprost przeciwnie. Uważam, że odpływ blogerów mógłby być jeszcze szybszy – ocenia.
Jak wynika z danych Gemius/PBI, w styczniu Blox.pl miał 1,92 mln użytkowników. To zdecydowanie mniej niż Blogspot.com (8,97 mln) i Wordpress.com (2,46 mln), ale więcej niż Tumblr.com (929,9 tys.).
(KW, 27.02.2019)