Dział: RADIO

Dodano: Luty 21, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Agora, inwestując w Eurozet, wchodzi do pierwszej ligi rynku radiowego

- Eurozet może być klejnotem w koronie Agory - uważa Piotr Piętka, prezes Publicis Media (fot. materiały prasowe)

Przejęcie pakietu mniejszościowego Eurozetu mocno wzmocni pozycję Agory na rynku radiowym i zmienia na nim układ sił. Zdaniem posłanki PiS transakcji powinny przyjrzeć się UOKiK i KRRiT.

"Transakcja jest zgodna z długoterminową strategię Grupy Agora, w szczególności z planem wzmacniania pozycji grupy kapitałowej w wybranych obszarach dotychczasowej działalności" - informuje spółka w raporcie bieżącym.

Eksperci zwracają uwagę, że inwestując w Eurozet, Agora zyskuje przede wszystkim koncesję ogólnopolską Radia Zet. Były redaktor naczelny tej stacji Jarosław Paszkowski komentuje: - Na pewno zagrają w pierwszej lidze. Mamy teraz dwóch graczy na podobnym poziomie. Agora będzie miała szansę powalczyć o pierwsze miejsce.

- Eurozet może być klejnotem w koronie Agory, który może generować duże przychody - ocenia Piotr Piętka, prezes Publicis Media. Zwraca uwagę, że pozycja Radia Zet jest bardzo dobra i sprawdza się pod względem efektywności. - Ale przed wszystkim daje olbrzymie szanse Agorze na stworzenie konkurencyjnej oferty reklamowej w związku z posiadaniem również stacji lokalnych - dodaje Piętka.

Według eksperta rynku mediów Marka Sowy Agora wraca do gry w sektorze radiowym i potwierdza, że strategicznie jest przede wszystkim grupą mediową, a biznesy pozamediowe są tylko uzupełnieniem jej portfolio. - Połączenie potencjału stacji radiowych Eurozetu i Agory umożliwi grupie nawiązanie walki z RMF FM o pozycję lidera w segmencie radiowym, znacząco wzmacniając pozycję Agory w negocjacjach z reklamodawcami - uważa Sowa.

Agora w radiowym portfolio ma ponadregionalne Tok FM, a także trzy sieci radiowe: Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio. Łącznie radia te w fali listopad 2018 - styczeń miały 6,4 proc. udziału w czasie słuchania. Natomiast należące do Eurozetu Radio Zet, Antyradio, Meloradio i Chillizet razem uzyskały 15,5 proc.

Na razie nowi właściciele Eurozetu nie informują o planach wobec przejętej spółki. "Z całego serca wspieramy bezstronne programy informacyjne Eurozetu, które są bardzo potrzebne przy obecnej polaryzacji" - zapewnia w komunikacie Marie Nemcova, dyrektor wykonawcza SFS Ventures, do której należy teraz 60 proc. Eurozetu.

Pracownicy Radia Zet o nowym właścicielu dowiedzieli się z e-maila zarządu nadawcy. Przyszedł w tym samym czasie co opublikowany przez Agorę komunikat giełdowy. Pracowników zaproszono na dzisiejsze spotkanie z szefostwem Eurozetu.

– Przyjęliśmy tego newsa pozytywnie, wisiał nad nami gorszy los – mówi jeden z dziennikarzy Radia Zet. Chodzi mu o potencjalne kupno Eurozetu przez Fratrię, wspierającą w swoich mediach obecny rząd.

- Bardziej liczyliśmy na przejęcie przez Jakubasa - stwierdza inny dziennikarz Zetki. - Teraz jest obawa, że będą cięcia kosztów, bo Agora ma możliwość zwiększenia swoich udziałów w Eurozecie i wtedy będzie zarządzała nim operacyjnie. Przecież nie będzie utrzymywać dwóch newsroomów - dodaje nasz rozmówca. Spodziewa się, że sprawa rozstrzygnie się jednak po jesiennych wyborach do parlamentu.

W ocenie Joanny Lichockiej, posłanki PiS i członkini Rady Mediów Narodowych, transakcja Agory nie jest do końca czysto biznesową relacją. - Agora jest w posiadaniu koncesji na rozgłośnie radiowe i już ma duży zasięg. Pojawia się pytanie, czy kupno Radia Zet nie powoduje, że Agora staje się nieomal monopolistą – mówi Lichocka. Jej zdaniem transakcji powinny przyjrzeć się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. - Niepokoi mnie skupienie w jednym ręku bardzo dużej części segmentu medialnego. To jest coś, co zagraża pluralizmowi. Niepokojące jest również to, że Agora wzięła kredyt na tę transakcję w niemieckim banku (DNB jest bankiem norweskim - przyp. red.). Jeśli chodzi o tak wrażliwy rynek, jakim jest rynek mediów, mamy nie tylko kumulację segmentu medialnego, ale mamy też przez ten kredyt wzmocnienie kapitału zagranicznego w polskich mediach – mówi Lichocka. Według nieoficjalnych informacji Fratria, starając się o kupno Eurozetu, mogła liczyć na kredyt z państwowego Pekao. Agora, aby zapłacić za 40 proc. Eurozetu, skorzystała z 75 mln zł z linii kredytowej w rachunku bieżącym, co zostanie skonwertowane na kredyt nieodnawialny w DNB Bank Polska SA (właścicielem banku jest Grupa DNB – największa norweska grupa finansowa).

- Repolonizacja mediów staje się faktem, tyle że jest to efekt rynkowej gry, a nie partyjnej decyzji realizowanej za publiczne pieniądze - podsumowuje Marek Sowa.

(KOZ, SK, PD, 21.02.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

Dział: RADIO

Dodano: Luty 21, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tomasz Zimoch nie musi płacić odszkodowania Polskiemu Radiu

"Satysfakcja. I to duża..." - skomentował wyrok na Facebooku Tomasz Zimoch (fot. Karol Piechocki)

Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że Tomasz Zimoch nie musi płacić 30 tys. zł odszkodowania Polskiemu Radiu za to, że rozwiązał swoją umowę o pracy z winy pracodawcy - poinformowała "Rzeczpospolita" w wydaniu internetowym.

"Dziennikarzowi nie przedstawiono powodu odsunięcia od obowiązków, a w Kodeksie pracy (poza np. policją czy nauczycielami) nie ma czegoś takiego jak zawieszenie pracownika – wskazała w uzasadnieniu sędzia Ewa Wronka, cytowana przez "Rzeczpospolitą". Czwartkowy wyrok jest prawomocny.

"Satysfakcja. I to duża..." - skomentował wyrok na Facebooku Tomasz Zimoch.

Wcześniej także sąd pierwszej instancji uznał, że zawieszenie Tomasza Zimocha w obowiązkach służbowych przez władze Polskiego Radia nie miało podstaw prawnych i dlatego rozwiązanie przez Zimocha umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy było uzasadnione.

Tomasz Zimoch, po tym jak został zawieszony przez ówczesny zarząd Polskiego Radia za wywiad, którego udzielił ”Dziennikowi Gazecie Prawnej”, w czerwcu 2016 roku rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia, wskazując na winę pracodawcy. Zimoch w wywiadzie krytykował rządzących i sytuację w mediach publicznych.

(KOZ, 21.02.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.