Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 17, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Financial Times": PiS i media publiczne powinny potępić ekstremizm

"FT" pisze, że Adamowicz był "celem wzniecającej strach propagandy" (screen Twitter /@FT)

"Financial Times" w komentarzu redakcyjnym zaapelował w środę, aby śmierć prezydenta Gdańska skłoniła "wszystkie strony, ale przede wszystkim PiS i kontrolowane przez tę partię media publiczne" do potępienia ekstremizmu.

Brytyjski dziennik w komentarzu redakcyjnym doradza ostrożność w doszukiwaniu się politycznych motywów zbrodni. Przyznaje jednak, że "ofiara, miejsce i kontekst tego zabójstwa sprawiają, że trudno uznać je za czysto przypadkowe przestępstwo".

"FT" przypomina, że zarówno Adamowicz, jak i Jerzy Owsiak stali się "celem wzniecającej strach propagandy partii rządzącej i grup skrajnie prawicowych", a Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy była "dyskredytowana jako symbol liberalizmu".

Gazeta apeluje, aby śmierć Adamowicza skłoniła "wszystkie strony, ale przede wszystkim PiS i kontrolowane przez tę partię media publiczne" do potępienia ekstremizmu i wszelkich przejawów przemocy na tle politycznym. Ocenia jednak, że bardziej prawdopodobne jest, że doprowadzi to tylko do "tymczasowych, taktycznych wysiłków PiS na rzecz złagodzenia wizerunku partii przed majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego, jak było to już przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi w Polsce w 2015 roku".

(PAP, 17.01.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 17, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Pytania o stosunek do rządu i homoseksualistów w nowych badaniach mediów

Według planów panel ma objąć 10 tys. gospodarstw domowych (pixabay.com)

Pytania o stosunek do obecnego rządu i osób homoseksualnych znalazły się wśród propozycji pytań do kwestionariusza pilotażowego badania założycielskiego pomiaru mediów inicjowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Eksperci są zaskoczeni.

KRRiT pracuje nad nowym badaniem mediów. Docelowo jego panel ma objąć 10 tys. gospodarstw domowych (dla porównania panel firmy Nielsen Audience Measurement - 2 tys.). Regulator w październiku podpisał umowę ze Szkolą Główną Handlową na opracowanie metodyki badania pilotażowego.

W dokumencie "Ramowe założenia oraz pakiet narzędzi badawczych do przeprowadzenia badania pilotażowego konsumpcji mediów elektronicznych w Polsce", do którego dotarł "Presserwis", znalazły się pytania do kwestionariusza pilotażowego badania założycielskiego - w tym pytania o stosunek do rządu i homoseksualistów. "Jeśli chodzi o obecny polski rząd, na ile jest Pan/Pani zadowolony/a ze sposobu jego działania?" - brzmi jedno z nich. Eksperci z SGH zaproponowali także, by respondenci odpowiedzieli, w jaki stopniu zgadzają się m.in. ze stwierdzeniem, że "osoby o orientacji homoseksualnej, geje i lesbijki, powinny mieć swobodę układania sobie życia wg własnych przekonań".

Eksperci są tymi pytaniami zdziwieni. Krzysztof Kruszewski, CEO Kantar, zwraca uwagę, że w badaniach społecznych temat stosunku do rządu czy mniejszości seksualnych porusza się często. - Nie spotkałem się jednak z takimi pytaniami w kwestionariuszu, który służy doborowi próby do badań audytorium mediów - mówi Kruszewski. - Oczywiście potrafię sobie wyobrazić sytuację, w której autor badania chce sprawdzić, czy rozkład poparcia dla rządu w dobranej próbie jest taki sam, jak w populacji generalnej. Taki rodzaj kontroli ze stricte teoretycznego punktu widzenia nie byłby pozbawione sensu, choć ja sam nigdy bym go nie rekomendował - mówi szef Kantar Millward Brown. I dodaje: - Nie umiem bowiem wyobrazić sobie przyczyny, dla której osoby, które popierają rząd, miałyby w większym lub mniejszym stopniu wyrażać chęć udziału w badaniu założycielskim do apolitycznego w założeniu pomiaru audytorium mediów.

Z kolei Jakub Bierzyński, socjolog i prezes domu mediowego OMD komentuje: - Ponieważ zleceniodawcą badania będzie między innymi Krajowa Rada, to osoby, które są opozycyjnie nastawione wobec rządu, będą miały większą skłonność, żeby odmówić udziału w nim. W związku z tym obawiamy się, że media prawicowe byłyby nadreprezentowane w takiej próbie.

KRRiT przekazała dokument z pytaniami IAA Polska - Międzynarodowemu Stowarzyszenie Reklamy i Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SA. Opracowanie trafiło też do marketerów, mediów i domów mediowych.

- Pytanie o stosunek do rządu i dane wrażliwe w badaniu konsumpcji mediów oraz próba budowania zmiennych na tej podstawie jest zdaniem rynku nieakceptowalne, szczególnie w sytuacji, gdy zleceniodawcą jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - stwierdza Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA Polska. - Środowisko wypowiedziało się jednoznacznie i kategorycznie w tej sprawie, a KRRiT przyjęła te argumenty do wiadomości i zapowiedziała przygotowanie innej wersji ankiety - dodaje.

Potwierdza to Michał Wigurski, dyrektor projektu Telemetria Polska w KRRiT. - Kwestionariusz przygotował zespół badawczy Szkoły Główny Handlowej, a Telemetria Polska pytania z kwestionariusza skonsultowała z rynkiem. Większość uczestników rynku uznała, że pytania o charakterze światopoglądowym nie powinny się znaleźć w ankiecie do badania założycielskiego. Zdecydowaliśmy, że nie będziemy ich umieszczać - zapewnia Wigurski.

SGH ma w przyszłym tygodniu przedstawić zmodyfikowany zestaw pytań do kwestionariusza. Pilotażowe badanie założycielskie na próbie 1 tys. gospodarstw ma ruszyć w ciągu miesiąca. Jak ustalił "Presserwis", ma je zrealizować sopocki PBS (wcześniej Pracownia Badań Społecznych).

(KOZ, 17.01.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.