Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 18, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Gazeta Wyborcza" i "Newsweek" nie usunęły tekstów o Solorzu, ten grozi procesem

Zygmunt Solorz zapowiadał podjęcie kroków prawnych wobec Agory, wydawcy "Gazety Wyborczej" (fot. Telewizja Polsat)

Zygmunt Solorz i należący do niego Plus Bank zażądali od "Gazety Wyborczej" i "Newsweek Polska" usunięcia artykułów łączących ich z aferą wokół KNF. Skierowali w tej sprawie przedsądowe wezwania do wydawców. Ekspertka z Fundacji Helsińskiej komentuje, że to kolejny w ostatnim czasie przypadek prawnego nękania mediów.

Wezwanie pełnomocnika Solorza do "GW" zostało wystosowanie w związku z artykułem Dominiki Wielowieyskiej pt. "Solorz, Sferia i łaska państwa", który ukazał się w piątkowym wydaniu. Plus Bank podobne pismo wystosował po publikacji tekstu Renaty Grochal i Radosława Omachela w ubiegłotygodniowym "Newsweeku". Dziennikarze poruszali m.in. wątek spotkania Solorza z premierem Mateuszem Morawieckim, do którego miało dojść na terenie Świątyni Opatrzności Bożej na krótko przed wybuchem afery wokół KNF.

Rzecznik Polsatu Tomasz Matwiejczuk przekazał, że w tekście Wielowieyskiej "doszło do naruszenia dobrego imienia" szefa stacji. "W artykule zawarta została czytelna sugestia, iż poprzez nieformalne układy z politykami i przedstawicielami obecnych władz państwowych Zygmunt Solorz wpływa na decyzje organów administracji państwowej, celem uzyskania pozytywnych decyzji w interesie spółki Sferia S.A." - twierdził Matwiejczuk.

O interwencji Solorza napisała też "GW". W oświadczeniu opublikowanym na Wyborcza.pl poinformowała, że pełnomocnik biznesmena zażądał przeprosin i usunięcia artykułu z portalu internetowego. "Redakcja nie spełni żądań formułowanych pod groźbą procesu i zmierzających do cenzurowania naszych tekstów" - czytamy w stanowisku "GW".

Pełnomocnik Solorza zapowiadał, że jeżeli Agora nie zrealizuje wezwania, biznesmen podejmie kroki prawne. Na zadane w poniedziałek pytanie, czy to zrobił, rzecznik Polsatu odpowiedział krótko: "Jeśli jakieś nowe kroki zostaną podjęte, będziemy o nich informować".

Plus Bank także zapowiadał podjęcie kroków prawnych "w stosunku do wszystkich osób oraz podmiotów sugerujących jakikolwiek związek Plus Bank S.A. z próbą przejęcia jakiegokolwiek banku należącego do Pana Leszka Czarneckiego". Ringier Axel Springer Polska, wydawca "Newsweeka", przedsądowego wezwania banku nie chce komentować. Jednak na stronie Newsweek.pl wciąż można znaleźć artykuł pt. "Gry bankowe". Plus Bank – w przesłanym nam oświadczeniu podaje, że autorzy artykułu stawiają w nim "nieprawdziwe tezy". "Nie powinno zatem budzić wątpliwości, że bank podejmie wszelkie kroki, aby chronić swoje dobre imię przed bezpodstawnymi oskarżeniami" –  informuje Mikołaj Jabłoński, specjalista ds. kontaktu z mediami Plus Banku.

Według Dominiki Bychawskiej-Siniarskiej z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka mamy ostatnio do czynienia z niepokojącym zjawiskiem ograniczania wolności mediów. Wylicza w tym kontekście także próby blokowania tekstów o NBP i sprawę wezwania przez policję Wojciecha Cieśli z "Newsweeka" po tekście na temat sędziego Mariusza Muszyńskiego.

– To bardzo niepokojący trend, rodem z reżimowych państw ze Wschodu. Jest na takie działania angielskie określenie: "legal harassment", czyli prawne molestowanie. I tak to, co się dzieje w Polsce, trzeba rozumieć. Sięganie po instrumenty prawne wobec mediów to ostateczność, i powinno być wykorzystywane w ostatniej kolejności, kiedy inne formy porozumienia zostaną wyczerpane. Kiedy sądy i aparat państwowy występują przeciw mediom, ma to znamiona ich prześladowania – mówi Bychawska-Siniarska.

(KW, AMS, 18.12.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 18, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Robert Mazurek wraca z wywiadami w "Dzienniku Gazecie Prawnej"

Robert Mazurek prowadzi też "Poranną rozmowę RMF FM" i publikuje felietony w "Plusie Minusie" (screen YouTube.com/Fakty RMF FM)

Robert Mazurek znów będzie przeprowadzał wywiady dla "Dziennika Gazety Prawnej" (Infor Biznes). Pierwszy – po ponadmiesięcznej przerwie – ukaże się w najbliższy piątek.

"Wszystko się kończy, urlopy też. Od Świąt, a formalnie od przyszłego piątku, w magazynie »Dziennika« znów moje wywiady. Serdeczności" – napisał na Twitterze Mazurek. W rozmowie z "Presserwisem" potwierdził, że rozmowy będą ukazywały się od 21 grudnia, co tydzień, w weekendowych wydaniach "DGP". – Mogę zdradzić, że najbliższy wywiad będzie z Pawłem Domagałą – zapowiedział.

Mazurek publikował wywiady w weekendowych wydaniach "DGP" od lutego ubiegłego roku. Ostatni ukazał się 16 listopada. Na początku grudnia dziennikarz napisał na Twitterze, że "wziął sobie wolne". Nie chciał udzielać więcej informacji w tej sprawie.

Mazurek publikuje także felietony w "Plusie Minusie", weekendowym dodatku do "Rzeczpospolitej" (Gremi Media). Prowadzi również "Poranną rozmowę RMF FM". We wrześniu został społecznym rzecznikiem Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.

(KW, 18.12.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.