Facebook rozpoczyna weryfikację fake newsów na swoim największym rynku
fot. pixabay.com
Rynek Facebooka w Indiach to ponad 240 mln użytkowników. Właśnie tam portal postanowił walczyć z fake newsami i uruchamia projekt weryfikowania informacji – donosi serwis BuzzFeed.
17 kwietnia Facebook ogłosił rozpoczęcie współpracy z Boom, niezależną organizacją factcheckerską z siedzibą w Bombaju, certyfikowaną przez International Fact-Checking Network. Pilotażowy projekt obydwu partnerów już trwa dla hinduskiego Karnataka, w którym 12 maja zaplanowane są wybory.
Według informacji opublikowanych na oficjalnym blogu Faceooka, Boom zajmie się sprawdzaniem anglojęzycznych historii oznaczanych przez użytkowników jako podejrzane – Boom będzie sprawdzać fakty i oceniać ich dokładność.
„Zaczynamy od małej ilości informacji wiedząc, jak ważne jest słuchanie naszej społeczności, by uświadomić użytkownikom, co może być kłamstwem wśród treści dostępnych w ich News Feedzie” – informuje na blogu Facebook.
Podobne partnerstwa z innymi organizacjami Facebook zawarł już na terenie USA, Francji, Włoch, Holandii, Indonezji i Filipin. Indie są o tyle ważnym rynkiem, że wśród zarzutów wobec wspierania dezinformacji przez Facebooka, jeden z nich dotyczył właśnie braku zainteresowania największą demokracją świata i czekającymi ją w 2019 r. wyborami. To działanie ma być pierwszym krokiem w stronę obalenia tego zarzutu.
Jak informuje BuzzFeed News, organizacja Boom ma w ramach partnerstwa weryfikować 2-3 informacje dziennie. Artykuły ocenione jako fałszywe spadną w rankingach algorytmu Facebooka. W przypadkach, gdy sprawdzający wiarygodność treści partnerzy sami stworzą artykuł na podstawie fałszywego, będzie on w News Feedzie opublikowany jako powiązany, bezpośrednio pod tekstem oryginalnym. Sama sieć społecznościowa deklaruje, że jest w stanie ograniczyć na swojej platformie ilość nieprawdziwych informacji o 80 proc.
(MM, 19.04.2018)