"The Economist" i "Financial Times" korzystały z usług Cambridge Analytica
(fot. kaboompics.com)
Dwie prestiżowe brytyjskie marki mediowe - The Economist i Financial Times - wynajęły Cambridge Analytica do pomocy w rozwoju na amerykańskim rynku. Firma miała im pomóc w zdobyciu nowych subskrybentów na terenie Stanów Zjednoczonych – poinformował serwis "BuzzFeed News".
Po międzynarodowym skandalu związanym z Cambridge Analytica, która to firma miała wykorzystywać dane wydobywane z Facebooka w celu wpływania na wyniki wyborów w różnych krajach, coraz częściej padają pytania, czy i jak z jej usług korzystali też komercyjni klienci firmy. Zarówno "The Economist", jak i "Financial Times" byli tego rodzaju klientami, a pracownik firmy, na którego powołuje się serwis "BuzzFeed", potwierdza, że temat danych w celu pozyskiwania nowych czytelników pojawiał się w rozmowach.
Rzecznik "The Economist" twierdzi, że współpraca miała na celu pomoc w zrozumieniu amerykańskiego rynku. "Podzielili się szacunkowymi wartościami i na tym zamknęliśmy projekt. Nie pracowaliśmy z nimi od tamtego czasu" – powiedział serwisowi "BuzzFeed". Nie umiał jednoznacznie stwierdzić, czy wydawnictwo korzystało z wykorzystanych wbrew prawu danych z Facebooka.
Jeśli chodzi o "Financial Times", dodatkowe podejrzenia dziennikarzy budzi opublikowany w nim pół roku temu artykuł na temat Cambridge Analytica. Redaktor zarządzający amerykańskim wydaniem dziennika opowiada o wspólnym lunchu i określa firmowych analityków "mózgami" ("brainiacs"). Dodatkowo opisywał: "Cambridge Analytica zgromadziło dane na temat ponad 5 tys. punktów tematycznych określających trendy zachowań amerykańskich obywateli – od problemów zdrowotnych, po posiadanie samochodu. Dane zostały kupione całkowicie legalnie od firm technologicznych i firma wykorzystuje cyfrowe szlaki, które jako użytkownicy sami tworzymy za każdym razem, gdy korzystamy z sieci".
We wtorek, 27 marca br., "Financial Times" wydał tylko jednozdaniowe oświadczenie na ten temat: "»Financial Times« współpracowało z Cambridge Analytica przez krótki czas przy projekcie badania rynku".
(MM, 29.03.2018)