Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 29, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Penske przejmie kontrolę nad magazynem “Rolling Stone”

Grupa medialna Penske przejmie większościowy pakiet udziałów wydawnictwa Wenner Media, którego nakładem ukazuje się magazyn muzyczny “Rolling Stone”.

Dziennik “The New York Times” donosi, że kwota transakcji wycenia wartość Wenner Media na 100 mln dol. Jann Wenner założył magazyn "Rolling Stone" w 1967 roku. Obecnie zarządza nim wspólnie ze swoim synem - Gusem. Obaj mają pozostać w redakcji pisma. W ub.r. grupa wydawnicza Wenner Media sprzedała inwestorowi z Singapuru, firmie BandLab, 49 proc. udziałów w spółce, której nakładem ukazuje się magazyn.

W portfolio grupy Penske znajdują się m.in. magazyny "Variety", "Deadline" i "WWD".

Press

(LL, 29.12.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 30, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Porażki w mediach w 2017 roku zaliczyli i duzi, i mniejsi gracze

Wielu wydawców i nadawców musiało zrewidować swoje plany biznesowe w 2017 roku

Na rynku wydawniczym skończyły się pewne koncepcje. Na telewizyjnym najtrudniej było utrzymać jakościową informację i publicystykę. Na radiowym - wykreować nowości.

Wprawdzie na rynku prasowym w 2017 roku pojawiło się ponad 100 nowych tytułów, głównie kolekcjonerskich, poradnikowych i dla dzieci, ale nawet najwięksi wydawcy zamykali niektóre pisma. Zniknęły m.in. tytuły Agory SA ("Magnolia", "Dom & Wnętrze"), Edipresse Polska ("Twój Maluszek", "Vita"), Wydawnictwa Bauer ("Grazia", "Bravo") czy Wydawnictwa Burda ("Chip"). Ale także mniejsze, jak "Brief" czy "Tygodnik Faktycznie".

Press

Monikę Rychlicę, head of press, outdoor, cinema and new media w Initiative Media, najbardziej rozczarowało zamknięcie "Grazii". - Kiedy ten tytuł wchodził na rynek w 2012 roku, oczekiwania były ogromne. Pismo miało przenosić czytelniczki do wielkiego świata mody włoskiej. Było skierowane do okołotrzydziestoletniej, wielkomiejskiej i bogatej czytelniczki. Lecz tytuł co chwilę zmieniano, nie dano mu szansy na zdobycie stałych czytelniczek – komentuje Rychlica. Maciej Myśliwiec, medioznawca z agencji Social Sky, za najbardziej wyrazisty przykład zmian na rynku prasowym uważa zamknięcie kultowego magazynu "Bravo". - Znikają magazyny z wieloletnią tradycją wydawniczą. Pewne koncepcje się skończyły i czas na nowe pomysły wydawnicze – ocenia.

Press

Na rynku telewizyjnym straty – w tym wizerunkowe - zaliczyła Telewizja Polska. W 2017 roku po raz pierwszy w historii Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy finał WOŚP transmitował TVN. "Wiadomości" TVP 1 straciły prawie jedną piątą widzów, którzy akceptowali ten serwis po dobrej zmianie jeszcze w 2016 roku roku (w listopadzie 2017 roku ubyło 1,11 mln widzów w stosunku do listopada 2016, wszystkie dane NAM). "Teleexpress" stracił rok do roku 1,02 mln widzów. Z powodu słabych wyników oglądalności TVP nie kontynuowała seriali "Pod wspólnym niebem" (średnio 490 tys. widzów) i "Miasto skarbów" (średnio 415 tys.). W atmosferze skandalu telewizja publiczna zakończyła współpracę z Robertem Makłowiczem.

Marek Racławski, head of tv department w MullenLowe MediaHub, przypomina, że spadek oglądalności Telewizji Polskiej idzie w parze z pompowaniem w nią funduszy publicznych. - Publiczność tracą nawet popularne seriale. Widzowie w ten sposób chcą pośrednio ukarać TVP za publicystykę i poziom "Wiadomości" - uważa Racławski.

Za porażkę Nowej TV można uznać wycofanie się z programów publicystycznych: stacja zdjęła autorskie programy Tomasza Sekielskiego "Teraz ja!" i Marka Czyża "Proste pytanie", a także "Tu i teraz" prowadzony przez gospodarzy "24 godzin". Z kolei Telewizja Wirtualnej Polski zrezygnowała z codziennego serwisu informacyjnego "#dziejesię" i weekendowego pasma "#dzieńdobryWP". Polsat swoją nowością "Wyspa przetrwania" - zapowiadaną jako hit - przegrał z konkurencją podczas emisji tego programu (średnia widownia: 1,1 mln widzów).

Za porażkę na rynku telewizyjnym fachowcy uznają projekt MUX 8. Marek Racławski: - Ten multipleks to skandal. Nadawcy zainwestowali pieniądze, a zasięg jest kiepski, więc oglądalność słaba – zauważa. Łącznie kanały nadające z MUX 8 mają ok. 1 proc udziału w rynku.

Jeśli chodzi o rynek radiowy, największe straty zaliczyły Programy I i III Polskiego Radia. Wynik Jedynki spadł do najniższego poziomu w historii badania Radio Track – 7,1 proc. udziału w czasie słuchania (fala wrzesień-listopad). Najgorszy wynik od ośmiu lat zanotowała Trójka (6,3 proc. w fali wrzesień-listopad.). Porażką Trójki była utrata takich osobowości jak Artur Andrus, Robert Kantereit, Wojciech Zimiński, Michał Gąsiorowski. – W Polskim Radiu od dawna widać brak spójnego pomysłu na zarządzanie. Teraz doszedł aspekt polityczny, odeszło wiele cenionych osobowości, a stacje nie zainteresowały nowych środowisk – ocenia Jarosław Paszkowski, były redaktor naczelny Radia Zet. Z kolei Bartosz Zientek, group account director w Codemedia, za porażkę postrzega zniknięcie z rynku Radia Zet Gold, które we wrześniu Eurozet zastąpił nową stacją: Meloradio. – Eurozet wybrał zły moment na Radio Zet Gold. Wprowadził format, który się im nie sprawdził – mówi Zientek. Na razie Meloradio uzyskuje słabsze wyniki niż miało Radio Zet Gold.

Radio Zet z kolei po 24 latach zrezygnowało z formuły niedzielnych śniadań z politykami, czyli audycji "Śniadanie w Radiu Zet" (zajęła miejsce "Siódmego dnia tygodnia" Moniki Olejnik). Zdaniem Jacka Nizinkiewicza z "Rzeczpospolitej" program ten stracił na wyrazistości po tym, jak przestała go prowadzić Monika Olejnik. – Można ją było lubić albo nienawidzić, ale nie da się obok niej przejść obojętnie. Była magnesem przyciągającym słuchaczy, potrafiła wydobyć z polityków nie tylko to, co oni chcieli przynieść do programu i powiedzieć – uważa Nizinkiewicz.

Także rozwijający się rynek mediów internetowych musiał weryfikować swoje plany. Grupie NaTemat.pl nie udało się znaleźć takiego inwestora, jakiego oczekiwała. Portale Onet.pl i Gazeta.pl zamknęły platformy blogowe. Telewizja Zoom TV nie przedłużyła współpracy z Onetem, przez co programy Onetu nie będą już w tej stacji emitowane. Portale oferowały coraz bogatszą ofertę wideo, ale niektóre formaty z czasem wygaszały. Zamknięcie platform blogowych to według Jędrzeja Grafa, redaktora naczelnego Defence24.pl, wynik ekspansji social mediów – np. rozwoju Twittera i możliwości umieszczania dłuższych tweetów, które mogą konkurować z wpisami na mikroblogach. - Patrząc na to, co się działo na rynku wydawców internetowych w 2017 roku, kwestia platform blogowych jest marginalna. One w Polsce od lat umierały śmiercią naturalną – uważa z kolei Michał Mańkowski, redaktor naczelny NaTemat.pl. I dodaje: - Może nie za porażkę, ale negatywny trend można uznać eksperymenty Facebooka z newsfeedem i tym, jak odczuli to wydawcy.

Według Rafała Agnieszczaka, przedsiębiorcy internetowego, porażką roku 2017 jest spadek znaczenia MCN (Multi Channel Network). - Pośrednio przyczyną tego jest wzrost znaczenia czołowych influencerów, którzy nie potrzebują pośrednika w dotarciu do reklamodawców – mówi Agnieszczak.

(JOK, Mackuch, KOZ, PM, 30.12.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY