Komisja Etyki Reklamy ma mniej skarg do rozpatrzenia
(fot. pixabay.com)
Standardy reklamy w Polsce są coraz wyższe – do takich wniosków doszli autorzy raportu „Skuteczność systemu samoregulacji branży reklamowej w Polsce”, przygotowanego przez Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.
W 2016 roku Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła 169 spraw (wpłynęło 707 skarg), czyli o 32 mniej spraw niż w 2015 roku oraz o 47 mniej niż w 2014 roku. Najwięcej spraw dotyczyło odpowiedzialności społecznej, dyskryminacji i wprowadzania w błąd. Zdaniem autorów raportu trend spadkowy dotyczący liczby podjętych przez KER spraw jest wynikiem m.in. edukacji rynku i wprowadzenia w 2015 roku samoregulacji w obszarze reklam żywności skierowanych do dzieci. "Pozwoliło to na całkowite wyeliminowanie z pasm reklamowych przy programach skierowanych do dzieci reklam dotyczących artykułów spożywczych i napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana" - wyjaśnia Jacek Barankiewicz, prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Związek liczy, że na dalszą poprawę sytuacji wpłyną działania zainicjowanego w listopadzie Forum Samoregulacji, które dąży do wypracowania wspólnych standardów samoregulacji w obszarze reklamy i komunikacji. Udział w pracach Forum zadeklarowało kilkadziesiąt organizacji branżowych, których członkowie stanowią ponad 70 proc. rynku reklamowego w Polsce. Pomoc w stworzeniu standardów zadeklarowały też Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
(IKO, 23.11.2017)