Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 07, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W 2016 roku najaktywniejszy był segment prasy dla najmłodszych i najstarszych

W 2016 roku zamknięte zostały takie tytuły prasowe jak: „Mam Dziecko”, „Metrocafe.pl”, „ABC”, „Me Lady”, „Żyjemy dłużej” i „Superlinia”. Zawieszono wydawanie magazyniu „Malemen”, a trzy tytuły Grupy Gremi Media: „Uważam Rze”, „Sukces” i „Bloomberg BusinessWeek Polska” przestały wychodzić na papierze. Do sprzedaży trafiły jednak nowe tytuły.

Dla fanów klocków Lego był to dobry rok na rynku prasowym – w kioskach zadebiutowały trzy tytuły poświęcone tym duńskim zabawkom. Są to: „Lego Star Wars Komiks” (Egmont Polska), „Lego Bionicle” i „Lego Nexo Knights” (Media Service Zawada). - Czasopisma dla dzieci i nastolatków są w branży wydawniczej rokującym segmentem, stąd wiele debiutów. Z naszych obserwacji wynika, że dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży cieszą się tytuły, które migrują z ekranu telewizyjnego, bądź kinowego na łamy czasopism – wyjaśnia Aleksandra Chaberska, specjalista ds. PR w Egmont Polska. Poza komiksami z Lego Star Wars, Egmont wydał w tym roku też pięć innych tytułów: „Trolle”, „Lwia Straż” „Magiczna przystań opowieści o Palace Pets”, „Lwia Straż”, „Soy Luna” i „Minnie”. Media Service Zawada, poza dwoma tytułami Lego, wydał natomiast: „Nick Jr. Magazyn”, „Safiras” i „Dreamworks Magazyn”. Nie wszystkie z nich są jednak pełnoprawnymi debiutami - „Dreamworks Magazyn” zastąpił „Dragons Magazyn”, a „Lego Nexo Knights” zastąpiło „Lego Legends of Chima”. Na rynku licencyjnych magazynów dla najmłodszych zadebiutował też „Kasia & Mim-Mim” Edipresse Polska na podstawie kreskówki z MiniMini+. To wydawnictwo wprowadziło też miesięcznik „Młoda Legia” - czasopismo dla młodych fanów klubu piłkarskiego, które powstaje we współpracy z nim.

Więksi wydawcy skupiali się na magazynach dla seniorów. Popularnym trendem było nostalgiczne odwoływanie się do czasów PRL. – Ta tematyka zaczyna być interesująca dla czytelników, już nie krwawi, to historia z której można się czasami pośmiać, powspominać, czasem z żalem, czasem z rozrzewnieniem. Nie odbieramy już jej jako wydarzenia sprzed lat, tylko z kart historii – mówi Tomasz Przybek, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Wydawniczego Rzeczpospolita, które w tym roku wprowadziło „Detektywa Extra” - kwartalnik o zbrodniach z czasów Polski Ludowej. Do podobnego sentymentu, chociaż niekoniecznie tak brutalnego, odwoływał się też miesięczniki: „Pogoda na Życie” Agory i „Nostalgia” Wydawnictwa Bauer. Ten pierwszy nie przetrwał jednak roku na rynku – Agora tłumaczyła, że nie spełnił zakładanych założeń biznesowych, a należące do spółki Radio Pogoda nie potrzebuje już wsparcia w postacie czasopisma.

Od innej strony do starszych czytelników chciał dotrzeć ZPR Media, który wydał „Dobre Strony Życia. Wiara - Tradycja – Nadzieja”, które miał być miesięcznikiem, ale ukazały się zaledwie jego dwa numery. - Wyniki nie były zadowalające. Bauer, który wydaje „Dobry Tydzień” zagospodarował to miejsce na rynku, a wydawanie miesięczników nie jest naszym core target. Chcieliśmy spróbować, nie wyszło, więc nie kontynuowaliśmy pomysłu. Nie każda tematyka jest w równym stopniu atrakcyjna dla nas pod względem przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej - mówi Ewa Lampart, dyrektor zarządzająca „Super Expressu” i Se.pl.

Na rynku pism popularnonaukowych szczęścia spróbował miesięcznik „Explorer” Polska Press Grupy i „Świat Tajemnic” Bauera. Ten pierwszy został zamknięty po trzech numerach, ten drugi przetrwał. - Decyzja o zamknięciu tytułu spowodowana była nieosiągnięciem przez magazyn zadowalających wydawcę wyników – tłumaczy Joanna Pazio, rzecznik prasowa Polska Press Grupa.

Z podobnych powodów nawet roku nie przetrwały też: miesięcznik „Mała Firma” (We Know Company) i dwumiesięcznik kulinarny „Olive” (AVT-Korporacja). - Magazyn zawiesił działalność, licencja została wymówiona. Powodu, dla którego przestał wychodzić wydawcy nie podali, sądzę jednak, że zadziałały czynniki ekonomiczne – tłumaczy Iwona Porczak ze Związku Rzemiosła Polskiego, na którego licencji wychodziła „Mała Firma”. - Nie spotkał się niestety z dużym zainteresowaniem rynku reklamowego z racji jego podobieństwa do innego naszego wydawnictwa „Good Food” i został przez nas zamknięty – tłumaczy Piotr Gago, dyrektor handlowy ds. czasopism AVT-Korporacja. Lepiej na rynku odnalazł się drugi tytuł wydawnictwa, „Holistic Health”.

W 2016 roku na rynku zadebiutowało i w dalszym ciągu jest wydawane też kilka innych magazynów małych wydawców. Są to: biegowe Trail (Kingrunner) i „Girls. Dziewczyny trenują” (Dziewczyny Trenują); luksusowe „L'Officiel” (Kustra Group) i „Man” (Hansen Media). - „Man” jest kierowany do liderów, w pewnej części również do kobiet. Przekazuje treści mentorskie od autorytetów a na to popyt jest zawsze. Format i jakość wydania są wykreowane potrzebami czytelników co w połączeniu z treściami składa się na wydanie do którego można wracać wiele razy – tłumaczy Ernest Jaroszek, dyrektor komunikacji w Hansen Media.

Po 27 latach na rynku przestał ukazywać się też luksusowy miesięcznik „Art & Business”. Latem 2015 roku wydająca magazyn spółka ArtNews SA została kupiona przez amerykańskiego biznesmena Petera Brandta. 26 maja 2016 roku należące do niego Brandt Publications przejęło kontrolę nad anglojęzycznymi magazynami i serwisami o sztuce wydawanymi przez spółkę – a niecały miesiąc później, 16 czerwca, Artnews SA złożyło wniosek o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku. „Szkoda, że na wszystkim kładzie cień sposób w jaki Artnews żegna się z pracownikami, współpracownikami, autorami tekstów i fotografami. Pieniędzy za ponad miesiąc swojej pracy nie zobaczyliśmy, część poprzedniej wypłaty szlag trafił. Zresztą cała redakcja jest w takiej samej sytuacji” - pisał na Facebooku redaktor pisma Aleksander Hudzik.

Nie przetrwał też magazyn dla mężczyzn „Twój Weekend”, wydawany od 1992 roku, ostatnio przez spółkę One Project. Ostatni numer ukaże się 20 lutego 2017 roku. One Project chce się skupić na e-commerce, liczy, że tytuł odkupi inny wydawca.

Jako magazyn luksusowy pozycjonowane było też „Wedding Show” Edipresse Polska, które po testowym numerze latem 2016 nie zostało do tej pory wprowadzone do regularnej sprzedaży.

Konflikt w tygodniku „Fakty i Mity” (Błaja Press) spowodował natomiast, że większa część redakcji stworzyła własne pismo - „Tygodnik Faktycznie” (Księży Młyn Press).

Nie udała się Agorze próba wprowadzenie drugiego tytułu na bazie marki „Dziecko” - poza poradnikowym miesięcznikiem, od lutego br. ukazywał się lifestyle'owy kwartalnik „Dziecko Ekstra”. Wyszły jednak zaledwie dwa numery. - Koncentrujemy się na rozwijaniu naszego głównego tytułu w tym niezwykle konkurencyjnym segmencie rynku, miesięcznika "Dziecko", w którym nadal będą ukazywać się materiały dotyczące opieki i wychowania dzieci – tłumaczy Katarzyna Kolanowska, dyrektor wydawnicza w pionie Czasopisma Agory.  Ostatni numer pojawił się na rynku 19 maja 2016 roku.

W 2016 roku zamknięte zostały też inne tytuły, ukazujące się dłużej na rynku – m.in. „Mam Dziecko” (Bauer), „Metrocafe.pl” (Agora), „ABC” (Fratria), „Me Lady” (Bernardinum), „Żyjemy dłużej” i „Superlinia” (oba ABC Press). Zawieszono wydawanie „Malemen” (Next Media), a trzy tytuły Grupy Gremi Media: „Uważam Rze”, „Sukces” i „Bloomberg BusinessWeek Polska” z końcem 2016 roku przestały wychodzić na papierze.

Jakub Mejer

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.