Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 13, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

PBI/Gemius wprowadził zmiany w badaniu, wydawcom przybyło użytkowników

Każdy z dziesięciu największych wydawców internetowych zanotował wzrost liczby użytkowników w badaniu PBI/Gemius - od 0,3 do 4,5 proc. Wpłynęła na to m.in. zmiana algorytmu wyliczającego realnych użytkowników. Wydawcy czekają na dokładne wyjaśnienia zmian ze strony Gemiusa i PBI.

Liderem polskiego internetu w listopadzie br. była Grupa Google, którą odwiedziło 25,637 mln internautów – wzrost o 1,86 proc. w porównaniu z badaniem PBI/Gemius za październik br. Drugi był Facebook z 22,603 mln użytkowników (wzrost o 2,87 proc.), trzecia Grupa Onet-RASP - 20,651 mln (wzrost o 2,88 proc.), a czwarta Grupa Wirtualna Polska - 20,207 mln (wzrost o 1,73 proc.). Grupa Onet-RASP zwiększyła przewagę nad Grupą WP do 444 tys. użytkowników (miesiąc wcześniej różnica wynosiła 209 tys. użytkowników). 

Dalej w zestawieniu znalazły się: YouTube.com - 19,608 mln (wzrost o 1,04 proc.), Grupa Interia.pl - 17,321 mln (wzrost o 3,36 proc.), Grupa Gazeta.pl - 16,567 mln (wzrost o 2 proc.), Grupa Allegro - 15,951 mln (wzrost o 0,3 proc.), Wikipedia.org - 14,32 mln (wzrost o 4,5 proc.) i Grupa Polska Press - 14,298 mln (wzrost o 3,47 proc.).

W rankingu domen o największym ruchu prowadzi Google.pl z 25,234 mln użytkowników. Drugi jest Facebook.com - 22,603 mln, a trzeci YouTube.com - 19,608 mln. Na kolejnych miejscach są: Google.com - 19,021 mln, Onet.pl - 17,485 mln, Allegro.pl - 15,938 mln, Wikipedia.org - 14,32 mln, Wp.pl - 14,307 mln, Olx.pl - 12,018 mln i Interia.pl - 11,157 mln.

Ponieważ aplikacja mobilna Facebook korzysta z innych identyfikatorów plików cookie niż przeglądarki na urządzeniach mobilnych, w badaniu Gemiusa/PBI stosuje się algorytm przeliczający te wielkości. Został on niedawno zmieniony, by lepiej oddawać rzeczywistą liczbę użytkowników. Zmodyfikowany algorytm wyliczania użytkowników, który łączy aktywność w przeglądarkach mobilnych i w aplikacji Facebook, po raz pierwszy uwzględniono w badaniu za listopad br. W efekcie wzrósł zasięg stron internetowych, a czołowym wydawcom - liczba użytkowników. Wydawcy czekają na dokładne wyjaśnienia dotyczące zmian wprowadzonych przez Gemiusa i PBI. Na razie są zadowoleni, ale oczekują, że zmiany obejmą wszystkie aplikacje mobilne, a nie tylko Facebook. - Na pewno jest lepiej niż było. Niestety nie wiem, czy jest dobrze, czekamy na wyjaśnienia Gemiusa i PBI - mówi Radosław Kucko z zarządu Grupy Interia.pl. - Czekamy też na decyzję dotyczącą innych aplikacji. Facebook jest traktowany wyjątkowo, nie do końca wiadomo dlaczego, bo funkcjonuje wiele innych aplikacji, które zachowują się podobnie - dodaje Kucko.

Liczba internautów w Polsce w listopadzie 2016 roku wyniosła ogółem 26,5 mln, przy czym na platformie PC (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) było to 23,7 mln, a na mobile (smartfony i tablety) - 18,7 mln.

Badanie wykonano na próbie ponad 134 tys. internautów w wieku od 7 do 75 lat. Wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Millward Brown z drugiego kwartału br. i badania Maluchy z ub.r.

(13.12.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.