Radio: medium chętniej słuchane niż kupowane
23.03.2006, 09:35
75 proc. osób w wieku 15-75 lat słucha radia codziennie, a 95 proc. przynajmniej raz w tygodniu – wynika z raportu ”Radio 2005” przygotowanego przez MillwardBrown SMG/KRC na podstawie badań Radio Track. Tak dobry wynik odbioru nie przekłada się jednak na wpływy reklamowe tego medium.
Najczęściej radia słuchają ludzie w wieku od 15 do 24 lat (97,5 proc.), z wykształceniem wyższym (79 proc.). Wśród grup zawodowych najwyższa słuchalność występuje wśród właścicieli firm – 82,4 proc. oraz studentów – 77,9 proc. Z badań wynika, że słuchacze radia to osoby aktywne zawodowo, znające przynajmniej jeden język zachodni, rzadko spędzające czas wolny w domu i poszukujące informacji. Pomimo tak wysokich parametrów słuchalności w dobrych grupach odbiorców radio ma stosunkowo niskie udziały w rynku reklamowym. - W 2005 roku wyniosły one 9,5 procent - przypomina Jarosław Teper, dyrektor ds. mediów w PRO Media House (niższe miały tylko outdoor: 6,1 proc. i kino: 1,3 proc.). - Tak niewielki udział w rynku reklamy nie zależy tylko od zasięgu, ale też od sposobu postrzegania radia. Reklamodawcy za największą jego wadę uważają brak możliwości przedstawienia wizualnie swojego produktu – dodaje Teper. - Przyjęta metodologia badania radia wpływa na bardzo wysoki poziom parametrów słuchalności. Domy mediowe zdają sobie z tego sprawę i to zaburza postrzeganie radia jako skutecznego medium – komentuje wyniki raportu Jarosław Roszkowski, dyrektor mediów w Starlinku. – Radio ma mniejszy udział w torcie reklamowym, niż wynikałoby to z potencjału tego medium, między innym przez silną konkurencję ze strony outdooru - dodaje.(KRZ, 23.03.2006)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










