Internauci organizują kampanię przeciwko "polskim obozom zagłady"
Grupa użytkowników serwisu Wykop.pl organizuje akcję społeczną przeciwko używaniu określenia „polskie obozy koncentracyjne” w zagranicznych mediach. Chcą zebrać na ten cel 200 tys. zł. Wspiera ich Fundacja Tradycji Miast i Wsi.
Pomysł zrodził się w trakcie dyskusji użytkowników portalu Wykop.pl, dziś toczy się ona w serwisie pod tagiem #zbieramynabillboard. Celem kampanii jest przypominanie, że obozy koncentracyjne, które funkcjonowały na terenie Polski, nie zostały założone przez Polaków. Inicjatorzy akcji chcą m.in. zorganizować konkurs na plakat, który ma być wieszany na billboardach w miastach, gdzie media używały sformułowania "polskie obozy koncentracyjne". Na druk plakatów i wynajem billboardów od 17 czerwca do wczoraj zebrano ponad 17 tys. zł - na koncie Fundacji i za pośrednictwem serwisu crowdfundingowego Zrzutka.pl.
- Nie chcemy tu uprawiać żadnej martyrologii, jednak jest to dość przykra sprawa, kiedy ludzie mylą kata z ofiarą – mówi o kampanii jej koordynator Michał Wlazło, który na Wykop.pl występuje pod nickiem MiszaW.
Plakaty mają pojawić się miastach, w których lokalne media użyły określeń „polskie obozy koncentracyjne”. Ministerstwo Spraw Zagranicznych informuje, że w ub.r. interweniowało w takich przypadkach ponad 150 razy. Ministerstwo reagowało m.in. w niemieckiej gazecie lokalnej „Waldeckische Landeszeitung”, która ukazuje się niewielkim mieście Korbach. Koszt wynajmu billboardu w Korbach na 10 dni to według cennika firmy Crossvertise, zajmującej się pośrednictwem w wynajmowaniu powierzchni reklamowych, koszt od 100 do 325 euro. Natomiast np. w Nowym Jorku wynajem billboardu na miesiąc kosztuje według serwisu Billboardsinn.com od 700 dolarów.
Akcja ma się rozpocząć we wrześniu br., a pieniądze na jej przeprowadzenie będą zbierane do 1 września. (AMP)
(26.06.2015)










