Najbardziej efektywnie reklamuje się Ford, najmniej - Nissan
(fot. Archiwum/Press)
Analitycy domu mediowego Value Media oszacowali, że wydatki na reklamę w branży motoryzacyjnej w br. w porównaniu z poprzednim wzrosły o 10 proc. Najwięcej na reklamę wydaje Škoda, która zdetronizowała ubiegłorocznego lidera – Toyotę. Najbardziej efektywne są jednak działania reklamowe Forda.
Value Media analizował okres od stycznia do sierpnia br. Cennikowo (według Kantar Media) wydatki marek motoryzacyjnych wyniosły wtedy 958 mln zł - o 10,4 proc. więcej niż w tym okresie 2013 roku. Motorem wzrostu jest Internet, bo bez tego medium wydatki na reklamę dilerów samochodowych byłyby niższe o 5 proc.
Tegorocznym liderem wydatków reklamowych branży jest Škoda Auto - 91 mln zł (wzrost o 30 proc.). Druga jest Toyota - 83,8 mln zł (wzrost o 8 proc.), a trzeci Volkswagen - 61 mln zł (wzrost o 14 proc.). Ta trójka decyduje o 25 proc. wydatków reklamowych segmentu motoryzacyjnego.
Największą efektywnością kampanii, czyli najniższą wartością ponoszonych wydatków reklamowych przypadających na jeden nowo zarejestrowany samochód, może pochwalić się marka Ford. Wskaźnik ten w tym przypadku wynosi 2689 zł. Natomiast najmniejszą efektywność miały kampanie Nissana - 8139 zł. Średni koszt wydatków marketingowych dla całej branży wyniósł 4326 zł, o 4,5 proc. mniej niż w roku ubiegłym. Zdecydowanie wyższy jest ten wskaźnik w przypadku marek luksusowych. Według analityków Value Media wartość budżetu reklamowego przypadającego na nowo zarejestrowaną sztukę Bentleya wynosi 43 670 zł – w pierwszych ośmiu miesiącach 2014 roku sprzedano w Polsce tylko 14 samochodów tej marki.
(GK, 08.12.2014)