ZOG: w przyszłym roku wzrosną wydatki na reklamę
Według prognoz domu mediowego ZenithOptimedia łączna wartość tegorocznych wydatków na reklamę spadła o 5,6 proc. W 2014 roku wydatki reklamowe wzrosną o 1,4 proc., a ich wartość na koniec roku wyniesie 6,456 mld zł netto - prognozują eksperci ZenithOptimedia.
Jak podają eksperci ZOG,w ostatnich miesiącach br. rynek wyraźnie się ożywił. Optymistyczne sygnały płyną zarówno z przyspieszającej gospodarki, jak i ze strony reklamodawców. Większość pytanych przez ZOG klientów planuje w przyszłym roku utrzymanie swoich budżetów reklamowych na poziomie zbliżonym do tegorocznego lub ich zwiększenie. - Nasze prognozy na 2014 rok zakładają wzrost wydatków reklamowych o 1,4 proc., nie uwzględniają jednak jeszcze wpływu nowej polityki handlowej stacji telewizyjnych. Spodziewamy się, że jej efektem będzie odpływ mniejszych reklamodawców z telewizji i – w zależności od branży, w której działają – przesunięcie ich budżetów reklamowych na wsparcie sprzedaży lub do innych mediów. W tym drugim przypadku można się spodziewać, że najwięcej zyska Internet – mówi Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.
ZenithOptimedia podtrzymuje prognozy dotyczące wydatków reklamowych we wszystkich segmentach mediów z wyjątkiem reklamy telewizyjnej. Wydatki na reklamę telewizyjną wzrosły w ostatnich miesiącach za sprawą zwiększonego zakupu cennikowego, wynikającego z redukcji zleceń kampanii pakietowych oraz rosnącej oferty świadczeń niestandardowych. Dlatego spadek wydatków na reklamę w telewizji ma być mniejszy niż prognozowano we wrześniu i wynieść 5,1 proc. (poprzednia prognoza mówiła o spadku o 5,9 proc.). Natomiast w 2014 roku wydatki na reklamę w telewizji mają wzrosnąć o 1,1 proc.
Wydatki na reklamę w Internecie wzrosną w tym roku o 7,3 proc., a w 2014 będą wyższe od tegorocznych o 12,2 proc. Wzrost wydatków widać szczególnie w reklamie w wyszukiwarkach. Dynamikę wydatków na reklamę online napędzają również formaty wideo: VoD i video in-stream. Najdynamiczniej rośnie segment reklamy mobilnej, notując kilkusetprocentowy wzrost rok do roku. Wśród trendów, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2014 roku, należy wskazać postępującą automatyzację w procesie zakupowym, czyli zakup w modelu aukcyjnym RTB (Real Time Bidding).
Nadal słabnie pozycja prasy, zarówno sprzedażowa, jak i reklamowa. Wpływy z reklam w magazynach będą w tym roku niższe o 21 proc., natomiast wydatki na reklamę w dziennikach spadną o 25,2 proc. W 2014 roku prognozowane są dalsze, choć mniejsze spadki, odpowiednio o 14,9 proc. i 16,1 proc.
Radio także traci wpływy z reklam, w tym roku będą one niższe o 4,4 proc., jednak w 2014 ZenithOptimedia prognozuje niewielkie ożywienie tego segmentu i wzrost wydatków na reklamę w radiu o 1,3 proc.
Tegoroczne wydatki na reklamę kinową są wyższe od ubiegłorocznych o 1,8 proc. Kino ma utrzymać takie samo tempo wzrostu w przyszłym roku. Wydatki na outdoor były w tym roku niższe o 11,2 proc., głównie za sprawą zmniejszenia budżetów reklamodawców z branży telekomunikacyjnej. W przyszłym roku spodziewany jest niewielki spadek, zaledwie o 0,9 proc.
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosły wydatki dużych sieci handlowych (m.in. Lidl, Tesco, Obi, Leroy Merlin), wyjątkiem w tej grupie jest Jeronimo Martins, właściciel Biedronki i jeden z liderów branży, który zmniejszył tegoroczny budżet reklamowy. Wzrosły także wydatki reklamowe branży finansowej, szczególnie firm udzielających pożyczek (Vivus, Wonga) i kilku banków, m.in. mBanku, ING i Millennium.
Na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki reklamowe branży żywnościowej. Najwięksi reklamodawcy z tej kategorii utrzymali wydatki na ubiegłorocznym poziomie lub nawet je zmniejszyli, więcej natomiast wydają mniejsi gracze.
Mniej wydają na reklamę największe firmy z branży FMCG i farmaceutycznej (Aflofarm, Polpharma, Hasco-Lek). Budżety reklamowe zmniejszają także firmy telekomunikacyjne – największych redukcji budżetów reklamowych dokonał Orange. (BG, PR)
(08.12.2013)










