Sprzedaż "Dziennika Wschodniego" - to będzie trudna sprawa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie Mediów Regionalnych przez Polskapresse - pod warunkiem sprzedaży "Dziennika Wschodniego" i jego domen. Zdaniem ekspertów mediów szanse na znalezienie nabywcy tej gazety są niewielkie.
Polskapresse ma przejąć 100 proc. udziałów w Mediach Regionalnych, spółki zależnej od brytyjskiego funduszu Mecom. Dzięki temu stanie się wydawcą 19 płatnych dzienników regionalnych - niemal monopolistą na rynku prasy regionalnej. Oba wydawnictwa nie konkurują z sobą na tych samych obszarach z wyjątkiem województwa lubelskiego, gdzie MR mają "Dziennik Wschodni", a Polskapresse - "Polskę Kurier Lubelski". UOKiK uznał, że dwa dzienniki w rękach jednego właściciela doprowadzą do ograniczenia konkurencji w tym województwie, bo ich jedynym konkurentem w tym regionie jest lubelski dodatek "Gazety Wyborczej". Urząd postawił więc warunek transakcji: w ciągu roku Polskapresse musi sprzedać "Dziennik Wschodni" oraz domeny Dziennikwschodni.pl i E-dziennikwschodni.pl. Lecz do chwili sprzedaży musi utrzymać sprzedaż "DW" na poziomie co najmniej 75 proc. średniej sprzedaży z ostatniego roku, utrzymać jego częstotliwość, charakter i objętość.
Problem w tym, że choć "Dziennik Wschodni" jest silniejszą marką niż "Kurier Lubelski", może nie znaleźć nabywcy. - Nie ma szans na znalezienie kupca "Dziennika Wschodniego". Warunek postawiony przez UOKiK jest niezrozumiały - ocenia Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs i były szef domu prasy regionalnej Mediatak. - Nie wyobrażam sobie, by w dzisiejszych czasach, gdy nikt nie stawia na prasę, ktoś chciał zainwestować w ten dziennik. Gdyby nawet się na to zdecydował, musiałby konkurować na tamtym rynku z dużo silniejszym graczem, jakim stanie się Polskapresse – dodaje. Jego zdaniem Polskapresse zobowiąże się do sprzedaży gazety, a kiedy to jej się nie uda, odwoła się do UOKiK. - Polskapresse wykaże, że dołożyło staranności, by znaleźć kupca, ale nie znalazło. UOKiK nie cofnie transakcji. Zgodzi się na zamknięcie "Dziennika Wschodniego" lub połączenie tego tytułu z "Kurierem Lubelskim" – przewiduje Czynajtis.
Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej ZPR (Murator SA), uważa, że warunek sprzedaży "DW" nałożony przez UOKiK jest niepotrzebny. - Nie ma miejsca na dwie gazety w Lubelskiem. Nowy wydawca i tak musiałby ten problem rozwiązać – mówi.
Polskapresse nie wypowiada się na temat przyszłości "Dziennika Wschodniego". - Nie jesteśmy jeszcze właścicielem Mediów Regionalnych – ucina nasze pytania Magdalena Chudzikiewicz, rzeczniczka Polskapresse. Umowa między Polskapresse a Mecomem ma zostać podpisana do końca października br. Mecom informował, że udziały w MR sprzeda za 8 mln zł. Dorota Łojewska, krajowy dyrektor marketingu Mediów Regionalnych, nie komentuje decyzji UOKiK, a pytana, co stanie się z zarządem koncernu, odpowiada tylko: - To decyzja przyszłego pracodawcy.
Dziewięć dzienników Mediów Regionalnych miało w pierwszym półroczu br. łączną średnią sprzedaż na poziomie 191 tys. egz., a dziesięć dzienników Polskapresse - 266,6 tys. egz. Dla porównania: w tym czasie "Gazeta Wyborcza" sprzedała średnio 209 tys. egz., a "Fakt" – 348,5 tys. egz.
Media Regionalne mają też dwa płatne i trzy bezpłatne tygodniki (m.in. "MM Moje Miasto", "Teraz") oraz 50 serwisów internetowych. Są też właścicielem pięciu drukarni. Z kolei Polskapresse, oprócz dzienników, ma 90 płatnych tygodników lokalnych i bezpłatny dwudnik "Nasze Miasto". Oprócz serwisów powiązanych z dziennikami ma też 16 innych serwisów internetowych. - Przy takiej kumulacji tytułów przez Polskapresse będzie nam jeszcze trudniej konkurować z tym koncernem. Dzienniki regionalne mają tę przewagę nad ogólnopolskimi, że są bliżej czytelnika – przyznaje Jadwiga Sztabińska, redaktor naczelna "Dziennika Gazety Prawnej". Inne zdanie ma Bogusław Chrabota, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej": - "Rzeczpospolita" ma zupełnie innego czytelnika niż dzienniki regionalne. Adresujemy swoje treści do fachowców z firm, nie obawiam się więc konkurencji ze strony Polskapresse.
- Decyzja UOKiK pozwalająca na przejęcie Mediów Regionalnych przez Polskapresse spowoduje sytuację, w której nie będzie konkurencji na rynku lokalnym – komentuje Tomasz Kowalczyk, prezes spółki wydającej dziennik "Kurier Szczeciński" (Kurier Szczeciński). - Dla "Kuriera Szczecińskiego" niewiele to jednak zmieni, bo nie konkuruje on z "Głosem Szczecińskim" Mediów Regionalnych w mieście i okolicznych powiatach. Lecz wiele zależy od stosunku nowego właściciela "Głosu" do obecności "Kuriera" w mieście – dodaje.
Polskapresse urośnie w siłę nie tylko na rynku sprzedaży egzemplarzowej, ale także na rynku reklamowym. Obecnie oba koncerny mają tylko wspólny pakiet reklamowy Big Free dla prasy bezpłatnej. - Połączona oferta Polskapresse i Mediów Regionalnych była już kiedyś na rynku. Stanowiła wówczas, przynajmniej w niektóre dni, konkurencyjną propozycję wobec dzienników ogólnopolskich zarówno pod względem zasięgu, jak i ceny. Obecnie sytuacja rynkowa jest jednak nieco inna i stworzenie konkurencyjnej oferty zasięgowej i cenowej może okazać się trudne – komentuje Elżbieta Nowacka, p.o. dyrektor sprzedaży "Gazety Wyborczej" i czasopism Agory.
- Teraz jeden gracz będzie prezentował ofertę sprzedaży reklam, więc należy się z nim liczyć – mówi Artur Szczepański, redaktor naczelny "Expressu Bydgoskiego". - Liczę na współpracę z Polskapresse, bo taką też mieliśmy z Mediami Regionalnymi w kwestii pakietów sprzedaży reklam, więc postrzegam to jako możliwość stworzenia nowej, wspólnej jakości. Jednocześnie nasze obszary działania są na naszym terenie ustalone i nie nakładają się na siebie – dodaje.
- Dla dzienników ogólnopolskich taki silny wydawca to zawsze konkurencja w pozyskiwaniu reklam. Ale Media Regionalne i Polskapresse już od lat mają wspólne pakiety reklamowe. Zmieni się więc niewiele - przewiduje Zbigniew Benbenek. - Natomiast dzięki sile Polskapresse może się zmienić na korzyść wszystkich wydawców prasy postrzeganie reklamy prasowej - dodaje z nadzieją.
(MW, 30.10.2013)










