Facebook wypłaci odszkodowania za wykorzystywanie prywatnych danych
Około 614 tysięcy użytkowników Facebooka, których dane osobowe pojawiły się w reklamach w tym serwisie społecznościowym bez ich zgody, otrzyma po 15 dolarów odszkodowania – informuje Polska Agencja Informacyjna, powołując się na BBC.
Facebook wykorzystał w tzw. sponsorowanych materiałach (Sponsored Stories) nazwiska i zdjęcia ok. 150 mln swych użytkowników, ale odszkodowanie dostaną tylko ci, którzy odpowiedzieli na e-mail w tej sprawie, rozesłany przez serwis.
O wypłacie odszkodowań zdecydował amerykański sąd. Pozew zbiorowy przeciwko Facebookowi wytoczyło pięciu użytkowników, podkreślając, że dane osobowe wykorzystano w programie Sponsored Stories, nie płacąc im za to ani nie dając możliwości rezygnacji z uczestnictwa.
Program ten jest reklamą produktów pojawiającą się na profilach użytkowników Facebooka. Są to produkty, które przyjaciele danego użytkownika ocenili pozytywnie, klikając przycisk "lubię to". Sąd ocenił, że Facebook zarobił na Sponsored Stories ok. 73 milionów dolarów.
Teraz serwis będzie musiał zmienić reguły, by zapewnić użytkownikom większą kontrolę nad tym, w jaki sposób ich dane będą w przyszłości wykorzystywane.
(27.08.2013)










