Biznes na biznesie
(Fot. Money.pl)
Do czego doprowadziła studencka impreza we Wrocławiu.
Chociaż z okien newsroomu redakcji Money.pl na dziewiątym piętrze wieżowca Grunwaldzki Center rozpościera się piękny widok na Wrocław, wzrok pracujących tam dziennikarzy i redaktorów częściej wędruje na monitor, na którym na bieżąco wyświetlane są statystyki ich serwisu.
Na dużym ekranie w centrum redakcji widać, ile kliknięć przybyło poszczególnym informacjom na stronie Money.pl od czasu ich ostatniej modyfikacji. Stałe monitorowanie popularności materiałów wrzucanych do sieci to podstawa biznesu Money.pl.
Częściej na plusie
Dzięki codziennej walce o każde kliknięcie w marcu br. Money.pl mógł wreszcie ogłosić, że stał się liderem polskiego Internetu w kategorii Biznes, finanse, prawo. Według badania Megapanel (PBI/Gemius) grupa Money.pl miała bowiem w marcu w tej kategorii 3,9 mln użytkowników. Za nią były grupy: Onet.pl – 3,7 mln, Wirtualna Polska – Orange – 3,2 mln, Next Infor – 3 mln, Gazeta.pl – 2,1 mln, Bankier.pl – 1,9 mln.
Łukasz Wejchert, były prezes Grupy Onet.pl, dziś szef firmy Dirlango, docenia sukces wortalu tematycznego, lecz zauważa, że Money.pl jeszcze ustępuje serwisowi biznesowemu Onetu: – Rzeczywiste używanie strony pokazuje nie tylko liczba użytkowników, ale także liczba generowanych przez nich odsłon i spędzany w nim czas. A w tym wciąż lepszy jest serwis Onetu – wyjaśnia Wejchert. W marcu Onet.pl w omawianej kategorii miał 80,7 mln odsłon, a Money.pl – 50,3 mln.
Money.pl jest przykładem projektu internetowego, który mimo kryzysu na rynku reklamowym pozostaje rentowny. Powstał od zera, nie korzystał ze wsparcia dużego koncernu medialnego i prawie od początku był budowany na zdrowych rynkowych zasadach.
Z danych w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że spółka Money.pl tylko raz w ciągu ostatnich lat była na minusie: rok 2010 zamknęła stratą 1,5 mln zł. W 2011 roku miała 1,34 mln zł zysku, w ub.r. – 1,53 mln. Rosną przychody spółki, w 2006 roku wyniosły 11 mln zł, w 2011 – 20,48 mln, a w 2012 roku – 22,21 mln. Ten rok zarząd planuje zamknąć 40 mln zł przychodu. Do tego należy dodać wyniki spółek powiązanych w grupie Money – teraz przychody spółki Money.pl generują ok. 70 proc. przychodów całej grupy.
– Na wyniki Money.pl ma wpływ to, że od początku ten biznes różnił się organizacyjnie od innych start-upów. Szybko przestał być typową firmą garażową – zauważa Rafał Agnieszczak, przedsiębiorca internetowy, założyciel Fotka.pl. – Pomysł internetowy poparto pracą menedżerską. Od początku określano oczekiwania właścicieli, ustalano, jak zrealizować konkretne cele i rozliczano efekty – wyjaśnia.
Nauczka z inwestorem
Serwis Money.pl został wymyślony na jednej ze studenckich imprez we Wrocławiu – tak opowiada główny założyciel serwisu Arkadiusz Osiak. Jako 22-letni student informatyki ze studentem ekonomii Arkadiuszem Salamonem założyli w 1997 roku Wirtualny Serwis Ekonomiczny.
Cały tekst czytaj w „Press” Nr 7/8 lub w wersji elektronicznej tutaj
(10.07.2013)










