Dział: PRASA

Dodano: Marzec 24, 2013

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Przejęcie Mediów Regionalnych przez Polskapresse ma ekonomiczny sens - twierdzą eksperci

Po przejęciu Mediów Regionalnych Grupa Wydawnicza Polskapresse będzie mogła mieć wspólną ofertę reklamową dla dzienników z całej Polski, a nie tylko jej części. Jednak transakcja nie załatwia problemu słabej obecności tego wydawcy w metropolii warszawskiej - twierdzą eksperci pytani przez "Presserwis".

O planach sprzedaży Mediów Regionalnych należących do brytyjskiego funduszu Mecom w branży mówiło się już w ub.r. Wartość jego akcji na brytyjskiej giełdzie spadała. A zapowiedzią wycofywania się Mecomu z polskiego rynku wydawniczego była sprzedaż udziałów w Presspublice w 2011 roku. Tu piszemy o kupnie Mediów Regionalnych przez Polskapresse.
Przedstawiciele branży dostrzegają, że portfolio Mediów Regionalnych Polskapresse idealnie pasuje do oferty wydawniczej Polskapresse. Obaj wydawcy posiadają mocne marki w regionach, ale o małym zasięgu. Media Regionalne są silne w Polsce północno-wschodniej (dwie gazety regionalne: "Kurier Poranny" i "Gazeta Współczesna"), w Kujawsko-Pomorskiem ("Gazeta Pomorska") i na Pomorzu Zachodnim ("Głos - Dziennik Pomorza"), czyli tam, gdzie Polskapresse nie ma swoich tytułów regionalnych.
- Nie dziwi mnie ta transakcja, bo była tylko jedna panna na wydaniu - Media Regionalne i jeden chętny do jej wiana - mówi Jerzy Karwelis, dyrektor wydawniczy Gremi Media. W jego ocenie ograniczone zainteresowanie ofertą Mediów Regionalnych było również jedną z przyczyn niewielkiej kwoty, którą Polskapresse zapłaciła za Media Regionalne.
W ocenie Wiesława Podkańskiego, prezesa Izby Wydawców Prasy, większa liczba tytułów regionalnych w ramach jednego wydawnictwa pozwoli na optymalizację kosztów. Np. w Lubelskiem Polskapresse będzie mieć teraz dwa tytuły": ma już "Polskę Kurier Lubelski", a od Mediów Regionalnych przejmie "Dziennik Wschodni". - Nie sądzę jednak, by Polskapresse zdecydowała się na łączenie tytułów, bo dzienniki regionalne mają wypracowane marki i ważną dla czytelników tożsamość - dodaje Podkański.
- W ostatnich latach Polskapresse nie łączyło tytułów, np. w Krakowie po przejęciu "Dziennika Polskiego" nie połączono tego pisma z "Polską Gazetą Krakowską" - mówi jeden z menedżerów Mediów Regionalnych. - Mamy więc nadzieję, że ta zasada będzie nadal obowiązywała - uzupełnia.
- Zarządzanie wszystkimi dziennikami regionalnymi skupionymi w jednej ręce upraszcza wiele kwestii - mówi Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs. W jego ocenia cała transakcja daje widoki na podniesienie efektywności operacyjnej: tworzy idealną platformę do sprawnego zarządzania treściami i ich recyklingiem w ramach jednego wydawnictwa.
- Z ekonomicznego puntu widzenia zakup Mediów Regionalnych przez Polskapresse jest w pełni uzasadniony - mówi Wiesław Podkański. - Wydawnictwo może teraz formułować wspólną ofertę reklamową dla całej Polski. Odbieram to jako nawiązanie do koncepcji projektu "Polska" (budowy ogólnopolskiego dziennika na bazie gazet regionalnych - przyp. red.) - dodaje.
- Jednak warto też pamiętać, że projekt "Polska" okazał się totalnym niewypałem. Również dziś pomysł wejścia z dziennikiem ogólnopolskim byłby poroniony - przypomina Jacek Czynajtis. W jego ocenie Polskapresse powinna szukać metody wejścia z mocnym tytułem na rynek warszawski (dziś Polskapresse ma tu "Polskę Metropolię Warszawską", ale to dwudnik, którego średnia sprzedaż ogółem w styczniu wyniosła zaledwie 5 273 egz. - dane ZKDP). - Reklamodawca poważny, chcący zaistnieć w dziennikach regionalnych, zawsze będzie pytał o Warszawę - mówi Czynajtis.
- Budowa marki regionalnej w Warszawie to zadanie trudne, bo większość jej mieszańców nie utożsamia się z miastem - mówi Jerzy Karwelis. - Nie wykluczam jednak, że Polskapresse będzie chciała na ten rynek wejść za wszelką cenę, decydując się na utrzymywanie tytułu z założenia deficytowego - mówi Jerzy Karwelis.
Mniejsi wydawcy transakcję Polskapresse oceniają jako niebezpieczną próbę monopolizacji rynku. - Szanse na rynku reklamowym są w tym momencie bardzo nierówne - mówi Tomasz Kowalczyk, redaktor naczelny i prezes spółki wydającej "Kurier Szczeciński".

 

Portfolio prasowe Mediów Regionalnych (dane ZKDP)

styczeń-grudzień 2013
 
styczeń-grudzień 2012
Tytuł średnia sprzedaż ogółem średnie rozpowszechnianie płatne razem średni nakład jednorazowy średnia sprzedaż ogółem średnie rozpowszechnianie płatne razem średni nakład

 
zmiana
 
zmiana
 
zmiana
Gazeta Pomorska (dziennik) 54 687 -10,28% 56 888 -8,87% 63 404 -10,83% 60 955 62 422 71 103
Głos - Dziennik Pomorza (dziennik) 29 881 -11,30% 32 049 -9,75% 38 510 -10,86% 33 686 35 512 43 202
Gazeta Lubuska (dziennik) 28 071 -11,81% 30 383 -9,39% 35 947 -11,63% 31 830 33 533 40 680
Echo Dnia (dziennik) 25 289 -13,82% 26 903 -13,06% 36 050 -11,64% 29 346 30 943 40 799
Gazeta Codzienna Nowiny (dziennik) 22 900 -7,51% 22 943 -7,66% 31 670 -6,75% 24 760 24 846 33 962
Gazeta Współczesna (dziennik) 9 971 -14,50% 10 903 -18,40% 14 295 -21,46% 11 662 13 361 18 200
Dziennik Wschodni (dziennik) 9 882 -8,21% 10 011 -8,39% 14 730 -17,48% 10 766 10 928 17 851
Kurier Poranny (dziennik) 8 157 -20,30% 9 133 -24,80% 11 179 -26,27% 10 234 12 145 15 163
Tygodnik Ostrołęcki (tygodnik) 19 300 -8,86% 19 636 -10,52% 23 565 -11,26% 21 176 21 944 26 554
Kramik – Plus (tygodnik) 6 716 -3,55% 6 720 -3,52% 10 574 -1,44% 6 963 6 965 10 729
Teraz (bezpłatny tygodnik)
 


 

 
141 576 -5,03%
 

 
149 075
MM Moje Miasto (bezpłatny tygodnik)
 


 

 
68 511 -31,03%
 

 
99 336
Teraz Opole (bezpłatny tygodnik)
 


 

11 275 0,65%
 

 
11 202

(JF, AT)

(24.03.2013)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.