Przejęcie Mediów Regionalnych przez Polskapresse ma ekonomiczny sens - twierdzą eksperci
Po przejęciu Mediów Regionalnych Grupa Wydawnicza Polskapresse będzie mogła mieć wspólną ofertę reklamową dla dzienników z całej Polski, a nie tylko jej części. Jednak transakcja nie załatwia problemu słabej obecności tego wydawcy w metropolii warszawskiej - twierdzą eksperci pytani przez "Presserwis".
O planach sprzedaży Mediów Regionalnych należących do brytyjskiego funduszu Mecom w branży mówiło się już w ub.r. Wartość jego akcji na brytyjskiej giełdzie spadała. A zapowiedzią wycofywania się Mecomu z polskiego rynku wydawniczego była sprzedaż udziałów w Presspublice w 2011 roku. Tu piszemy o kupnie Mediów Regionalnych przez Polskapresse.
Przedstawiciele branży dostrzegają, że portfolio Mediów Regionalnych Polskapresse idealnie pasuje do oferty wydawniczej Polskapresse. Obaj wydawcy posiadają mocne marki w regionach, ale o małym zasięgu. Media Regionalne są silne w Polsce północno-wschodniej (dwie gazety regionalne: "Kurier Poranny" i "Gazeta Współczesna"), w Kujawsko-Pomorskiem ("Gazeta Pomorska") i na Pomorzu Zachodnim ("Głos - Dziennik Pomorza"), czyli tam, gdzie Polskapresse nie ma swoich tytułów regionalnych.
- Nie dziwi mnie ta transakcja, bo była tylko jedna panna na wydaniu - Media Regionalne i jeden chętny do jej wiana - mówi Jerzy Karwelis, dyrektor wydawniczy Gremi Media. W jego ocenie ograniczone zainteresowanie ofertą Mediów Regionalnych było również jedną z przyczyn niewielkiej kwoty, którą Polskapresse zapłaciła za Media Regionalne.
W ocenie Wiesława Podkańskiego, prezesa Izby Wydawców Prasy, większa liczba tytułów regionalnych w ramach jednego wydawnictwa pozwoli na optymalizację kosztów. Np. w Lubelskiem Polskapresse będzie mieć teraz dwa tytuły": ma już "Polskę Kurier Lubelski", a od Mediów Regionalnych przejmie "Dziennik Wschodni". - Nie sądzę jednak, by Polskapresse zdecydowała się na łączenie tytułów, bo dzienniki regionalne mają wypracowane marki i ważną dla czytelników tożsamość - dodaje Podkański.
- W ostatnich latach Polskapresse nie łączyło tytułów, np. w Krakowie po przejęciu "Dziennika Polskiego" nie połączono tego pisma z "Polską Gazetą Krakowską" - mówi jeden z menedżerów Mediów Regionalnych. - Mamy więc nadzieję, że ta zasada będzie nadal obowiązywała - uzupełnia.
- Zarządzanie wszystkimi dziennikami regionalnymi skupionymi w jednej ręce upraszcza wiele kwestii - mówi Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs. W jego ocenia cała transakcja daje widoki na podniesienie efektywności operacyjnej: tworzy idealną platformę do sprawnego zarządzania treściami i ich recyklingiem w ramach jednego wydawnictwa.
- Z ekonomicznego puntu widzenia zakup Mediów Regionalnych przez Polskapresse jest w pełni uzasadniony - mówi Wiesław Podkański. - Wydawnictwo może teraz formułować wspólną ofertę reklamową dla całej Polski. Odbieram to jako nawiązanie do koncepcji projektu "Polska" (budowy ogólnopolskiego dziennika na bazie gazet regionalnych - przyp. red.) - dodaje.
- Jednak warto też pamiętać, że projekt "Polska" okazał się totalnym niewypałem. Również dziś pomysł wejścia z dziennikiem ogólnopolskim byłby poroniony - przypomina Jacek Czynajtis. W jego ocenie Polskapresse powinna szukać metody wejścia z mocnym tytułem na rynek warszawski (dziś Polskapresse ma tu "Polskę Metropolię Warszawską", ale to dwudnik, którego średnia sprzedaż ogółem w styczniu wyniosła zaledwie 5 273 egz. - dane ZKDP). - Reklamodawca poważny, chcący zaistnieć w dziennikach regionalnych, zawsze będzie pytał o Warszawę - mówi Czynajtis.
- Budowa marki regionalnej w Warszawie to zadanie trudne, bo większość jej mieszańców nie utożsamia się z miastem - mówi Jerzy Karwelis. - Nie wykluczam jednak, że Polskapresse będzie chciała na ten rynek wejść za wszelką cenę, decydując się na utrzymywanie tytułu z założenia deficytowego - mówi Jerzy Karwelis.
Mniejsi wydawcy transakcję Polskapresse oceniają jako niebezpieczną próbę monopolizacji rynku. - Szanse na rynku reklamowym są w tym momencie bardzo nierówne - mówi Tomasz Kowalczyk, redaktor naczelny i prezes spółki wydającej "Kurier Szczeciński".
| Portfolio prasowe Mediów Regionalnych (dane ZKDP) | |||||||||
| styczeń-grudzień 2013 | styczeń-grudzień 2012 | ||||||||
| Tytuł | średnia sprzedaż ogółem | średnie rozpowszechnianie płatne razem | średni nakład jednorazowy | średnia sprzedaż ogółem | średnie rozpowszechnianie płatne razem | średni nakład | |||
| zmiana | zmiana | zmiana | |||||||
| Gazeta Pomorska (dziennik) | 54 687 | -10,28% | 56 888 | -8,87% | 63 404 | -10,83% | 60 955 | 62 422 | 71 103 |
| Głos - Dziennik Pomorza (dziennik) | 29 881 | -11,30% | 32 049 | -9,75% | 38 510 | -10,86% | 33 686 | 35 512 | 43 202 |
| Gazeta Lubuska (dziennik) | 28 071 | -11,81% | 30 383 | -9,39% | 35 947 | -11,63% | 31 830 | 33 533 | 40 680 |
| Echo Dnia (dziennik) | 25 289 | -13,82% | 26 903 | -13,06% | 36 050 | -11,64% | 29 346 | 30 943 | 40 799 |
| Gazeta Codzienna Nowiny (dziennik) | 22 900 | -7,51% | 22 943 | -7,66% | 31 670 | -6,75% | 24 760 | 24 846 | 33 962 |
| Gazeta Współczesna (dziennik) | 9 971 | -14,50% | 10 903 | -18,40% | 14 295 | -21,46% | 11 662 | 13 361 | 18 200 |
| Dziennik Wschodni (dziennik) | 9 882 | -8,21% | 10 011 | -8,39% | 14 730 | -17,48% | 10 766 | 10 928 | 17 851 |
| Kurier Poranny (dziennik) | 8 157 | -20,30% | 9 133 | -24,80% | 11 179 | -26,27% | 10 234 | 12 145 | 15 163 |
| Tygodnik Ostrołęcki (tygodnik) | 19 300 | -8,86% | 19 636 | -10,52% | 23 565 | -11,26% | 21 176 | 21 944 | 26 554 |
| Kramik – Plus (tygodnik) | 6 716 | -3,55% | 6 720 | -3,52% | 10 574 | -1,44% | 6 963 | 6 965 | 10 729 |
| Teraz (bezpłatny tygodnik) | 141 576 | -5,03% | 149 075 | ||||||
| MM Moje Miasto (bezpłatny tygodnik) | 68 511 | -31,03% | 99 336 | ||||||
| Teraz Opole (bezpłatny tygodnik) | 11 275 | 0,65% | 11 202 | ||||||
(JF, AT)
(24.03.2013)










