ZOG: wydatki na reklamę w Polsce spadną w br. o 5,5 proc.
ZenithOptimedia szacuje, że w 2012 roku wydatki na reklamę w Polsce spadną o 5,5 proc. w stosunku do 2011 roku i wyniosą ok. 6,8 mld zł.
Oznacza to redukcję wcześniejszych przewidywań spadku wartości rynku o 4,9 proc. Zdaniem ZOG na sytuację na rynku reklamy negatywnie wpływają wyraźnie hamująca gospodarka i zapowiedzi dalszego pogorszenia koniunktury. Budżety zmniejszyli reklamodawcy z branży FMCG, do ograniczenia wydatków zmuszona jest też branża farmaceutyczna, która poniosła straty w wyniku zmiany ustawy refundacyjnej. Wydatki na reklamę zmniejszają także firmy z branży finansowej. W trudnej sytuacji jest również branża telekomunikacyjna, jednak pojawienie się na rynku nowego operatora (Virgin Mobile) zmniejszyło spadek wydatków na reklamę w tym sektorze. - Ta sytuacja oraz większe od spodziewanych cięcia wydatków w czwartym kwartale zmusiły nas do zredukowania prognoz dla rynku reklamy – tłumaczy Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group.
Niewielka korekta dotyczy prognoz wydatków na reklamę w telewizji – mają być one w 2012 roku niższe od ubiegłorocznych o 6,3 proc. Niezmieniona pozostaje prognoza wydatków na reklamę w Internecie – w 2012 roku mają wzrosnąć one o 8 proc. Największy wzrost wydatków zauważalny jest w kampaniach SEM, kampaniach performance'owych i coraz bardziej popularnych kampaniach Audience on Demand. Inwestycje w reklamę display pozostają na zeszłorocznym poziomie, choć w ramach tych działań rosną wydatki na reklamę wideo i reklamę mobile. - Są to dwa silne trendy, które ze względu na dynamicznie rosnący potencjał jeszcze wyraźniej zarysują się w przyszłym roku, szczególnie kosztem kampanii banerowych – wyjaśnia Agata Majecka, managing director Performics, digitalowego działu ZenithOptimedia Group.
Skorygowano prognozy spadków wydatków na reklamę w magazynach z 16,2 proc. na 16,5 proc. Więcej stracą natomiast dzienniki – wydatki mają okazać się niższe o 20,1 proc. w porównaniu z 2011 rokiem.
Obniżenie prognoz dotyczy także reklamy zewnętrznej. W 2012 roku wydatki na reklamę OOH będą niższe od ubiegłorocznych o 7,1 proc. (zmiana z 5,6 proc.).
Spadek wydatków o 1,2 proc. przewidywany jest w radiu. Wcześniejsze pozytywne prognozy dla tego medium musiały zostać skorygowane po tym, jak największy reklamodawca na rynku radiowym, Aflofarm, zredukował znacząco budżety w drugiej połowie roku.
Stabilną pozycję utrzymuje kino, które w 2012 roku odnotuje wzrost wydatków reklamowych o 3,7 proc. (BG)
(03.12.2012)










