CBOS: Polacy za opłacaniem mediów publicznych z budżetu
(Fot. Piotr Król)
66 proc. badanych opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa, a 25 proc. - z abonamentu. Na ich prywatyzację nie zgadza się 52 proc. ankietowanych - wynika z najnowszego sondażu CBOS.
Poparcie dla finansowania mediów publicznych z budżetu państwa dominuje we wszystkich grupach społecznych i nie zależy w sposób znaczący ani od sytuacji materialnej, ani od dochodów. Na tle ogółu badanych, finansowanie z opłat abonamentowych najczęściej wskazują najmłodsi respondenci, w tym także uczniowie i studenci, mieszkańcy największych aglomeracji oraz prywatni przedsiębiorcy.
Większość Polaków dopuszcza finansowanie mediów publicznych z emisji reklam – siedmiu na dziesięciu (71 proc.) uważa, że powinny one mieć możliwość pozyskiwania środków od reklamodawców; przeciwny temu jest co czwarty (24 proc.).
Polacy są raczej przeciwni prywatyzacji publicznego radia i telewizji – nie zgadza się na nią ponad połowa z nich (52 proc.). Z kolei ponad jedna trzecia (37 proc.) opowiada się za jakąś formą prywatyzacji, w tym co ósmy (12 proc.) za całkowitą, a jedna czwarta (25 proc.) – za częściową.
Ankietowani przez CBOS w większości deklarowali, że płacą abonament (57 proc. gospodarstw domowych). Jedynie dwie piąte (39 proc.) przyznało, że w ich domach abonament nie jest opłacany. CBOS podkreśla, że deklaracje te mogą zaniżać skalę zjawiska niepłacenia abonamentu - badani mają świadomość istnienia takiego obowiązku, więc niechętnie przyznają się do łamania prawa.
Zdania na temat kontroli opłacania abonamentu są podzielone, jednak w niewielkim stopniu przeważa opinia, że publiczne media nie muszą lepiej niż dotychczas kontrolować tego, czy abonament jest płacony (46 proc. wobec 42 proc. opowiadających się za ściślejszą kontrolą). Jednocześnie ponad trzy czwarte Polaków (77 proc.) jest przeciwnych prowadzeniu kontroli rejestracji odbiorników radiowo-telewizyjnych przez uprawnionych do tego pracowników Poczty Polskiej. Przeciwną opinię wyraża co piąty (17 proc.).
Według obecnie obowiązującego prawa na realizację misji publicznej przez publiczną telewizję i radiofonię przeznaczane są środki z abonamentu, który opłaca się za używanie odbiorników rtv. Przyjęto domniemanie, że odbiornika używa każda osoba, która posiada takie urządzenie w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu. (PAP)
(10.09.2012)










