Ważny zapis wykreślony z projektu nowej ustawy medialnej  |  Kierownictwo "Super Expressu"  |  Konkurs KRRiT na wolne miejsce na MUX 8  |  SAR i IAB Polska uruchamiają szkołę  |  Ceny reklam w TVP przy skokach narciarskich  |  Przyszłość "Kabaretu K2. Jedziemy po bandzie" w Polsacie  |  TVP 1 w paśmie programu "Rolnik szuka żony"  |  Zarząd Vectry  |  Charytatywny blok reklamowy w TV Puls  |  Widownia drugiego sezonu "Profilerki" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Miesięczniki ogrodnicze  |  Telewizja Polska uruchomiła trzy internetowe kanały FAST  |  Wydawca Portalu Kujawskiego  |  Globalne wydatki na reklamę w 2026 roku  |  Przejście do agencji Yotta  |  Grupa Energa  |  SFD rozpoczyna współpracę  |  VeloBank ze świąteczną kampanią  |  Meta zaoferuje użytkownikom z UE wybór dotyczący spersonalizowanych reklam  |  Dziennikarze "The Guardian" dostali zakaz stadionowy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ważny zapis wykreślony z projektu nowej ustawy medialnej  |  Kierownictwo "Super Expressu"  |  Konkurs KRRiT na wolne miejsce na MUX 8  |  SAR i IAB Polska uruchamiają szkołę  |  Ceny reklam w TVP przy skokach narciarskich  |  Przyszłość "Kabaretu K2. Jedziemy po bandzie" w Polsacie  |  TVP 1 w paśmie programu "Rolnik szuka żony"  |  Zarząd Vectry  |  Charytatywny blok reklamowy w TV Puls  |  Widownia drugiego sezonu "Profilerki" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Miesięczniki ogrodnicze  |  Telewizja Polska uruchomiła trzy internetowe kanały FAST  |  Wydawca Portalu Kujawskiego  |  Globalne wydatki na reklamę w 2026 roku  |  Przejście do agencji Yotta  |  Grupa Energa  |  SFD rozpoczyna współpracę  |  VeloBank ze świąteczną kampanią  |  Meta zaoferuje użytkownikom z UE wybór dotyczący spersonalizowanych reklam  |  Dziennikarze "The Guardian" dostali zakaz stadionowy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ważny zapis wykreślony z projektu nowej ustawy medialnej  |  Kierownictwo "Super Expressu"  |  Konkurs KRRiT na wolne miejsce na MUX 8  |  SAR i IAB Polska uruchamiają szkołę  |  Ceny reklam w TVP przy skokach narciarskich  |  Przyszłość "Kabaretu K2. Jedziemy po bandzie" w Polsacie  |  TVP 1 w paśmie programu "Rolnik szuka żony"  |  Zarząd Vectry  |  Charytatywny blok reklamowy w TV Puls  |  Widownia drugiego sezonu "Profilerki" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Miesięczniki ogrodnicze  |  Telewizja Polska uruchomiła trzy internetowe kanały FAST  |  Wydawca Portalu Kujawskiego  |  Globalne wydatki na reklamę w 2026 roku  |  Przejście do agencji Yotta  |  Grupa Energa  |  SFD rozpoczyna współpracę  |  VeloBank ze świąteczną kampanią  |  Meta zaoferuje użytkownikom z UE wybór dotyczący spersonalizowanych reklam  |  Dziennikarze "The Guardian" dostali zakaz stadionowy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: OPINIE

Dodano: Lipiec 19, 2012

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

System Piano może wydawcom tylko zaszkodzić

Wprowadzenie opłat przez wydawców prasy za ich treści w Internecie, to chyba najlepsza wiadomość jaką mogłem usłyszeć w tym roku.

 

Polska to nie Ameryka, a Polacy nie są przyzwyczajeni do płacenia za treści w Internecie. Bardzo powoli uczymy się korzystać z komercyjnych usług dostępnych w sieci, ale płacenie za dostęp do treści jeszcze długo się u nas nie przyjmie. Mało kto zapłaci za newsy, reportaże, wywiady. 
Bardzo szybko wydawcy mediów tradycyjnych, zamykający dziś swoje artykuły, szczególnie te premium - z magazynów, zweryfikują swoją decyzję. Tak szybko jak chcieli je zamykać, będą z powrotem otwierać. Tak zrobił chociażby Przekroj.pl. Inni, na przestrzeni kilku lat, też próbowali wprowadzać w Polsce treści płatne, ale do tej pory nikomu się to nie udało. Projekt "Cyfrowa Polityka" (uruchomiony przez “Politykę” Spółdzielnię Pracy – przyp. red.) zgromadził kilka tysięcy subskrybentów, ale nie są to liczby, które w skali Internetu mogą zaskoczyć. Nie dają ani ogromnych przychodów, ani ruchu na stronach.
Te działania wydawców tradycyjnych mobilizują wydawców internetowych. Teraz portale internetowe, które nigdy nie były związane z mediami drukowanymi, będą próbowały wprowadzać alternatywę dla zamykanych właśnie treści. Wydawcom prasy wydaje się, że nikt nie jest w stanie wyprodukować tak dobrych jakościowo materiałów dziennikarskich jak oni oferują. Popełniają ogromny błąd. Wielu doświadczonych dziennikarzy pracujących dziś w portalach internetowych wywodzi się z mediów tradycyjnych. Mają wspaniały warsztat, niesamowite umiejętności. Internet zrewolucjonizował media, dziennikarstwo, ale przede wszystkim potrzeby odbiorców. Kto tego nie rozumie, przegra tę grę.  Portale będą w stanie dostarczać tak samo dobre i obszerne materiały, jak czasopisma. Pewnie za darmo. Wprowadzenie systemu Piano przez wydawców prasy, to ogromna szansa dla biznesów internetowych. W czerwcu br. w Grupie Money.pl uruchomiłem nowy projekt w serwisach lifestylowych, m.in. w MenStream.pl czy iWoman.pl. Publikujemy w nich jeszcze więcej własnych, obszernych wywiadów, reportaży, treści publicystycznych, które niczym nie różnią się jakością od tych publikowanych w magazynach drukowanych. Naszym śladem pójdą zapewne inni wydawcy stricte internetowi, bo powstaje wspaniała nisza, którą warto zagospodarować.
Grupa Money.pl co roku, nawet w kryzysie, notuje zyski netto. Nasze przychody rosną szybciej niż rynek reklamy internetowej. Model dostępu do bezpłatnych treści absolutnie się u nas sprawdza. Podobnie jest u innych wydawców typowo internetowych, a media tradycyjne są na minusie. Nie rozumiem ich strategii, bo gdybym pracował w princie, widząc spadki sprzedaży kanałów tradycyjnych, postawiłbym na promowanie kanału jakim jest Internet, właśnie poprzez dystrybucję treści bezpłatnych, a nie ratowanie się poprzez ich zamykanie. Nie będzie z tego wielkich przychodów. Ten pomysł może tylko zaszkodzić.
Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl, prezes Interaktywnie.com

fot. M.Wilkowski

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.