Ważny zapis wykreślony z projektu nowej ustawy medialnej  |  Kierownictwo "Super Expressu"  |  Konkurs KRRiT na wolne miejsce na MUX 8  |  SAR i IAB Polska uruchamiają szkołę  |  Ceny reklam w TVP przy skokach narciarskich  |  Przyszłość "Kabaretu K2. Jedziemy po bandzie" w Polsacie  |  TVP 1 w paśmie programu "Rolnik szuka żony"  |  Zarząd Vectry  |  Charytatywny blok reklamowy w TV Puls  |  Widownia drugiego sezonu "Profilerki" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Miesięczniki ogrodnicze  |  Telewizja Polska uruchomiła trzy internetowe kanały FAST  |  Wydawca Portalu Kujawskiego  |  Globalne wydatki na reklamę w 2026 roku  |  Przejście do agencji Yotta  |  Grupa Energa  |  SFD rozpoczyna współpracę  |  VeloBank ze świąteczną kampanią  |  Meta zaoferuje użytkownikom z UE wybór dotyczący spersonalizowanych reklam  |  Dziennikarze "The Guardian" dostali zakaz stadionowy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ważny zapis wykreślony z projektu nowej ustawy medialnej  |  Kierownictwo "Super Expressu"  |  Konkurs KRRiT na wolne miejsce na MUX 8  |  SAR i IAB Polska uruchamiają szkołę  |  Ceny reklam w TVP przy skokach narciarskich  |  Przyszłość "Kabaretu K2. Jedziemy po bandzie" w Polsacie  |  TVP 1 w paśmie programu "Rolnik szuka żony"  |  Zarząd Vectry  |  Charytatywny blok reklamowy w TV Puls  |  Widownia drugiego sezonu "Profilerki" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Miesięczniki ogrodnicze  |  Telewizja Polska uruchomiła trzy internetowe kanały FAST  |  Wydawca Portalu Kujawskiego  |  Globalne wydatki na reklamę w 2026 roku  |  Przejście do agencji Yotta  |  Grupa Energa  |  SFD rozpoczyna współpracę  |  VeloBank ze świąteczną kampanią  |  Meta zaoferuje użytkownikom z UE wybór dotyczący spersonalizowanych reklam  |  Dziennikarze "The Guardian" dostali zakaz stadionowy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ważny zapis wykreślony z projektu nowej ustawy medialnej  |  Kierownictwo "Super Expressu"  |  Konkurs KRRiT na wolne miejsce na MUX 8  |  SAR i IAB Polska uruchamiają szkołę  |  Ceny reklam w TVP przy skokach narciarskich  |  Przyszłość "Kabaretu K2. Jedziemy po bandzie" w Polsacie  |  TVP 1 w paśmie programu "Rolnik szuka żony"  |  Zarząd Vectry  |  Charytatywny blok reklamowy w TV Puls  |  Widownia drugiego sezonu "Profilerki" w TVP 1  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Miesięczniki ogrodnicze  |  Telewizja Polska uruchomiła trzy internetowe kanały FAST  |  Wydawca Portalu Kujawskiego  |  Globalne wydatki na reklamę w 2026 roku  |  Przejście do agencji Yotta  |  Grupa Energa  |  SFD rozpoczyna współpracę  |  VeloBank ze świąteczną kampanią  |  Meta zaoferuje użytkownikom z UE wybór dotyczący spersonalizowanych reklam  |  Dziennikarze "The Guardian" dostali zakaz stadionowy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: OPINIE

Dodano: Wrzesień 26, 2011

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Biurokratyczna pomyłka

UOKiK nie zadbał o konsumentów, ale o interesy operatorów satelitarnych i telekomunikacyjnych

Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to typowa biurokratyczna pomyłka. Świadczy o anachronicznym i prowincjonalnym rozumieniu rynku przez regulatora. Tzw. nakładki, czyli obecność więcej niż jednej sieci kablowej w tym samym budynku, to rynkowa aberracja, a nie pożądana norma. Warto przypomnieć – a regulatorowi uświadomić – że na prawdziwie konkurencyjnych rynkach, np. w Wielkiej Brytanii, jeden silny operator kablowy (Virgin) konkuruje z jedną silną platformą satelitarną (Sky) i z dużymi operatorami telekomunikacyjnymi. W interesie konsumenta nie jest bowiem "konkurencja" pomiędzy kilkoma słabszymi sieciami kablowymi, ale możliwość skorzystania z usług jednego, silnego operatora, który dysponuje odpowiednim efektem skali, technologicznym i programowym zapleczem, odpowiednimi środkami na inwestycje w infrastrukturę. Tylko wtedy możliwe jest nawiązanie równorzędnej konkurencji z dużymi graczami satelitarnymi i telekomunikacyjnymi.
Zakup sieci Aster przez Liberty Global (właściciela UPC Polska) mógł stać się punktem zwrotnym w rozwoju branży komunikacji elektronicznej w Polsce, niestety decyzja regulatora oznacza zahamowanie naturalnych procesów konsolidacyjnych.
W efekcie decyzji urzędu obniżona została zdolność konkurencyjna całej branży, a także wartość sieci kablowych w Polsce. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że UOKiK "ochronił" swoją warunkową decyzją nie tyle konkurencję i konsumentów, ile zadbał o interesy operatorów satelitarnych i telekomunikacyjnych.

Marek Sowa, ekspert rynku mediów, były wiceprezes UPC Polska, były prezes Agory SA i Axel Springer Polska
 

(26.09.2011)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.