Wydanie: PRESS 07-08/2013

Najlepsze sposoby na social media

Przedłużyć życie – taki cel stawiają sobie media tradycyjne, wchodząc do społeczności. Prezentujemy przykłady robiących to najlepiej

Postanowiliśmy sprawdzić, jak media tradycyjne wykorzystują social media w codziennej komunikacji z odbiorcą. Poprosiliśmy największe redakcje o wskazanie ich najciekawszych działań podejmowanych w mediach społecznościowych. Spośród blisko 40 nadesłanych opisów działań wybraliśmy te, które wychodziły poza standardowe linkowanie, zajawianie nowości, promowanie treści czy programów w podstawowy sposób, nastawione na zdobycie jak najwięcej kliknięć „lubię to”. Tak powstała lista 17 działań, które poddaliśmy ocenie fachowców. Każdy projekt oceniali pod kątem czterech kryteriów – w każdym można było zdobyć od 1 do 10 pkt. 
Jak podkreślali nasi jurorzy, punktowali przede wszystkim realne zaangażowanie twórców profilów w kontakt z fanami oraz wagę „wirusowości” projektu. 

Bo zazwyczaj jest tak, że tradycyjne redakcje, wchodząc do sieci społecznościowych, sięgają po sprawdzone rozwiązania promocji: memy, linki do artykułów (prasa), przedpremierowe informowanie fanów o nowościach itp. – Media, które nie będą próbowały wyjść przed szereg ze swoimi działaniami, będą stopniowo traciły zasięg w społecznościach – uważa Piotr Różycki, prezes Big Data, firmy odpowiedzialnej za społecznościowe narzędzie Wisetrends. – Dziś nie można sobie pozwolić na to, by komunikacja była oderwana od rzeczywistości, którą tworzą młodzi ludzie w mediach społecznościowych – dodaje. I przyznaje, że choć trudno przygotowywać wyłącznie akcje niestandardowe, to media, które nie sięgną po nie lub będą miały ich niewiele, zostaną w tyle. Choć czasem nawet standardowy link potrafi rozruszać fanów. Na przykład w kwietniu br. na profilu „Newsweek Polska” na Facebooku umieszczono link do artykułu na witrynie tygodnika o placówce naukowej, która w ramach wieloletniego eksperymentu badawczego ma zamiar umożliwić tysiącom Polaków legalne palenie marihuany. Z Facebooka na stronę artykułu weszło 130 tys. osób!

Są jednak media, które po Facebooka sięgają tylko po to, by promować własne witryny. Tak robi TVN: dzięki mediom społecznościowym buduje widownię, kierując ją do swoich stron internetowych. – Media, a właściwie nasze treści, są jednym z głównych tematów omawianych przez internetowe społeczności. Dlatego traktujemy to miejsce jako ważne forum kontaktu z widzami. Jednak posiadając tak rozbudowaną obecność online jak TVN, wiele aktywności możemy z powodzeniem prowadzić na własnych stronach – wyjaśnia strategię stacji Piotr Ochalski, redaktor naczelny TVN Online. 
W czerwcu najpopularniejsze profile medialne na Facebooku miały: Radio Eska (ok. 1,1 mln fanów), MTV Polska (ponad 700 tys.), Viva Polska (prawie 590 tys.). – Obecnością w kanałach społecznościowych stacje przedłużają życie ich działań. Wyemitowany na żywo odcinek czy ciekawy artykuł może żyć na takim profilu jeszcze długo potem – zauważa Tomasz Sawicki, digital planner agencji TBWA.

Oczywiście jeżeli redakcja ma pomysł na to, jak ten swój projekt w social mediach promować. 

Kryteria oceny

1/ Pomysł – jak dalece jest to ciekawe, niestandardowe wykorzystanie social mediów, czy pomysł pasuje do charakteru danego medium/programu
2/ Realizacja – jak trafny był przyjęty sposób realizacji pomysłu
3/ Interaktywność – czy działania wywołały stosowną do social mediów reakcję internautów, czy pomysł dawał szansę na taką reakcję
4/ Potencjał – czy działania miały potencjał promocyjny, jaki można osiągnąć przy udziale mediów społecznościowych

opr. Adrian Todorczuk

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.