Wzrosły zarobki w reklamie, w marketingu płacą jednak jeszcze lepiej
15.06.2007, 05:59
O 3 proc. wzrosły w ub.r. pensje w agencjach reklamowych, a o 9 proc. w domach mediowych – wynika z tegorocznego badania płac zrealizowanego przez firmę Idea na zlecenie Stowarzyszenia Agencji Reklamowych, które zaprezentowano podczas wczorajszej konferencji SAR-u.
Badanie płac przeprowadzone w okresie marzec-kwiecień br. objęło 25 agencji reklamowych i 12 domów mediowych – 88 stanowisk pracy, 1831 danych indywidualnych. Średnie pensje zasadnicze i całkowite (pensja zasadnicza plus dodatki i premie) dla poszczególnych stanowisk publikujemy tutaj. Większy wzrost zarobków w domach mediowych autorzy badania tłumaczą tym, że reklamodawcy zwiększyli budżety na zakup mediów, a to przełożyło się na zyski domów i w efekcie na lepsze uposażenie ich pracowników. Do pracowników domów mediowych zdecydowanie należy też w ostatnich miesiącach rynek pracy. Ponieważ brakuje specjalistów, domy wzajemnie ich sobie podkupują. W siedmiu z badanych domów liczba pracowników w zespołach klienckich wzrosła średnio o 20,4 proc. Z badania wynika, że w ciągu ostatnich 14 miesięcy podwyżki były w 78,6 proc. agencji i w 70 proc. domów mediowych. Objęły przede wszystkim kluczowych pracowników agencji, np. tych, którzy obsługują najważniejszych klientów. Pensje w reklamie są jednak niższe niż w marketingu. Przykładowo szef marketingu w dużym międzynarodowym koncernie zarabia o blisko 40 proc. więcej niż dyrektor kreatywny w agencji reklamowej – według raportu ten ostatni zarabia rocznie średnio 375 187 zł brutto. Podczas konferencji zaprezentowano również stawki godzinowe, czyli ile kosztuje praca osób zatrudnionych na danych stanowiskach w agencjach reklamowych i domach mediowych. Raport (patrz www.press.pl) zwiera m.in. średnią stawkę, a także te najwyższe i najniższe na rynku. Ma być podstawą do negocjowania z reklamodawcami wysokości wynagrodzenia firm reklamowych. Na konferencji przedstawiono także wyniki drugiej edycji badania satysfakcji klientów Smile Check, które dla SAR-u zrealizował IQS & Quant Group (wyniki wraz z wykresami dla poszczególnych agencji i domów mediowych w dodatku do czerwcowego numeru ”Press”). Spośród agencji reklamowych najwyżej ocenione przez klientów (na podstawie średniej ocen) zostały kolejno: San Markos (przed rokiem szósta), Martis, Legend Group, Just (była pierwsza rok temu), PZL, GPD Advertising, TBWA\, ARRS Effectica, Ad Fabrika FCB, Publicis. Natomiast wśród domów mediowych najbardziej zadowolonych klientów mają: MPG (pierwszy podobnie jak w ub.r.), Macroscope OMD, Starcom, MediaVest, MediaCom Warszawa, U2 Media, Mediaedge:cia, Starlink, Optimum Media OMD, PanMedia Western.(MŁ, 15.06.2007)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










