"Dziennik Bałtycki" i "Exklusiv" zwycięzcami GrandFront 2006
26.04.2007, 22:49
"Dziennik Bałtycki" w grupie gazet i "Exklusiv" w grupie czasopism – to zdobywcy głównych nagród GrandFront 2006 w piątej edycji Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku.
Zobacz wszystkie finałowe okładki
”Dziennik Bałtycki” zdobył GrandFront za ”jedynkę” 293 numeru, zaprojektowaną przez dyrektora artystycznego dziennika Krzysztofa Ignatowicza. ”Exklusiv” wygrał okładką numeru 40 autorstwa Zuzy Krajewskiej (zobacz).
Ponadto jury przyznało pięć nagród dodatkowych GrandFront 2006 za szczególne osiągnięcia edytorskie (zobacz). Dwie z nich przypadły ”Dziennikowi Bałtyckiemu” za budujący wspólnotę lokalną pomysł edytorski wydania, poświęconego pożarowi najstarszego w Gdańsku kościoła pod wezwaniem Św. Katarzyny, łączący materiały dziennikarskie i pochodzące od czytelników gazety (nr 119 z dnia 23 maja 2006 r.), a także za udany redesign makiety, obejmujący zmianę projektu redakcyjnego i projektu graficznego, waloryzującą wymiar lokalny i opiniotwórczy dziennika. Nagrodę specjalną otrzymały też zespół ”Dziennika Polskiego” za wprowadzenie na rynek magazynu ”Sobota” o wysokich walorach merytorycznych i śmiałej grafice w postaci samodzielnego lokalnego wydania ”Dziennika Nowosądeckiego”- mutacji ”Dziennika Polskiego”. Zespołowi ”Wysokich Obcasów” przyznano specjalną nagrodę za wysoki poziom edytorski i promocję młodej fali polskich artystów ilustratorów, a zespołowi ”Poczty Polskiej” za wykraczający poza zadania wydawnictwa korporacyjnego walor merytoryczno-edukacyjny cyklu, poświęconego najnowszej historii Polski.
Złote medale (zobacz) w poszczególnych kategoriach otrzymały: ” Przekrój” nr 23/24 (czasopisma opinii), wspomniany już numer Exklusiv (magazyny wielotematyczne), ”Viva!” nr 23 (popularne czasopisma kobiece), ”Machina” nr 1 (czasopisma hobbystyczne), ”Press” nr 8 (czasopisma branżowe) oraz zwycięska jedynka ”Dziennika Bałtyckiego”(gazety regionalne). W tym roku jury postanowiło nie przyznać pierwszej nagrody żadnej z ”jedynek” gazet ogólnopolskich oraz lokalnych. Zadecydował o tym brak wyraźnych liderów w tych kategoriach.
Gazetom ogólnopolskim i czasopismom lokalnym przyznano jedynie wyróżnienia (zobacz). Wśród dzienników ogólnopolskich otrzymały je: ”Gazeta Wyborcza” nr 259, trzy przypadły bezpłatnej gazecie ”Metro” za nr 952, nr 975 i nr 959, a po jednym ”Pulsowi Biznesu” nr 132 i ”Rzeczpospolitej” nr 150, a w kategorii gazety i czasopisma regionalne (zobacz): ”Głos Słomnik” nr 159, ”Nowiny Raciborskie” nr 46, ”Panorama Leszczyńska” nr 46, ”Tygodnik Rybnicki” nr 3, ”Tygodnik Siedlecki” nr 46, ”Życie Podkarpackie” nr 46. Wśród dzienników regionalnych wyróżniono pierwsze strony (zobacz) ”Dziennika Bałtyckiego” nr 263, ”Głosu Wielkopolski” nr 149, ”Kuriera Lubelskiego” nr 264 oraz dwie jedynki ”Kuriera Porannego” nr 263 i nr 275.
Wyróżnieniami nagrodzono też czasopisma opinii (zobacz): ”Forum” nr 10, ”Newsweek Polska” nr 42, ”Polityka” nr 7, ”Przekrój” nr 19, ”Wprost” nr 45;
w kategorii magazyny wielotematyczne wyróżniono (zobacz) dwie okładki ”A4 Magazyn” nr 31 i nr 36-37, a także ”Exklusiv” nr 46, ”Pani” nr 9 i ”Zwierciadło” nr 2.
W kategorii popularne czasopisma kobiece wyróżnieniem uhonorowano (zobacz): ”Galę” nr 12, dwie okładki ”Mody na zdrowie” nr 1 i nr 4, ”Viva!” nr 21, ”Wróżka” nr 6.
W kategorii czasopisma hobbystyczne wyróżnienia otrzymały (zobacz): ”ARTeon” nr 12, ”Charaktery – wydanie specjalne” nr 1, ”Foto” nr 7, ”Machina” nr 9 i ”Surf IT” nr 10.
Natomiast wśród magazynów branżowych wyróżniono (zobacz): ”Academia. Magazyn Polskiej Akademii Nauk” nr 4, dwie okładki ”Architektury – Murator” za nr 4 i nr 5, a także ”Farmer” nr 14 i ”Print Partner” nr 7.
Nagrodzone i wyróżnione okładki można obejrzeć od 28 kwietnia do 7 maja w Zamku Królewskim, a następnie w wybranych salonach sieci Empik w całej Polsce. Statuetki i medale GrandFront zaprojektowała Hanna Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Nagrody ufundowały firmy: Ruch SA i Winkowski sp. z o. o, Mediatak – dom prasy regionalnej, Polska Agencja Prasowa SA, Poczta Polska, Polskie Linie Lotnicze LOT i Stora Enso. Patronat nad konkursem objął minister kultury i dziedzictwa narodowego - Kazimierz Michał Ujazdowski. Patronat medialny sprawowały: TVP3 Warszawa, miesięcznik ”Press” oraz Society for News Design Polska.
(AW, 26.04.2007)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










