Eurozet kupił grupę Ad.point
26.04.2007, 08:19
Eurozet, właściciel m.in. Radia Zet i Radiostacji, kupił Ad.point - spółkę, do której należy 14 lokalnych rozgłośni: dwie rozgłośnie Antyradia, pięć pod marką Radio Planeta i siedem nadających pod innymi markami.
Spółka CR Media SA (49,99 proc. udziałów należy do funduszu Baring BCEF Investment IV Limited, a 50,01 proc. do czterech osób fizycznych) sprzedała 100 proc. udziałów w spółce Ad.point koncernowi Eurozet. Do realizacji kontraktu dojdzie pod warunkiem zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz pozytywnej analizy poprzedzającej transakcję. Umowie warunkowej sprzedaży towarzyszy umowa trójstronna między Eurozetem, Ad.pointem i CR Media Consulting SA - ostatnia spółka zachowuje dotychczasowy status we współpracy z Ad.point (sprzedaje czas reklamowy stacji). Wczorajsza ”Gazeta Wyborcza” podała, że kwota transakcji może wynieść ok. 30 mln zł. Nieoficjalnie źródła podają, że może to być nawet ponad 40 mln zł, bo w pierwotnej ofercie padała cena ok. 50 mln zł. Już we wrześniu ub.r. mówiło się, że cena transakcji może przekroczyć 10 mln euro - tyle bowiem zainwestował pięć lat temu w spółkę CR Media SA fundusz Baring BCEF, który sprzedał swoje udziały. – Ad.point to zbiór częstotliwości, które są atrakcyjne, ale na pewno nie za taką cenę - uważa Kazimierz Gródek, prezes RMF FM i wiceprezes Broker FM SA. - Jest to grupa niespójna, w której jest wszystko: stacje o różnych markach, w różnych formatach. Dotychczas Ad.point nie był istotnym graczem, jego grupa miała niskie udziały w rynku słuchalności, dlatego nie sądzę, by ta transakcja wpłynęła znacząco na rynek radiowy – dodaje Gródek. Według Leszka Kozioła, prezesa Radia Eska SA, to przejęcie wpłynie jednak na polski rynek radiowy: – To jest kolejny krok do konsolidacji, tym razem jednak proces ten idzie głębiej niż kiedykolwiek. Dotychczas konsolidacja odbywała się na podstawie pojedynczych stacji lokalnych, teraz jeden z dwóch największych graczy przejmuje większą grupę. Nie można dopuścić, by w Polsce pozostało dwóch graczy, którzy posiadają stacje ogólnopolskie i kupują lokalne, a do tego są jeszcze brokerami radiowymi. - Zakup Ad.Pointu przez Eurozet jest z pewnością odpowiedzią na budowę sieci RMF Maxxx - mówi Mariusz Gołda, kierownik działu badań RMF FM. - Udział Radia Zet, Radiostacji i Ad.Pointu łącznie nie jest w stanie dorównać wynikom samego RMF FM. Trudno powiedzieć, czy zmiana własnościowa zmieni układ na rynku. Podejrzewam, że trudno będzie uzyskać większe udziały z tych stacji, nawet tak doświadczonemu graczowi jak Eurozet - uważa Gołda. Eurozet po sfinalizowaniu transakcji, oprócz ogólnopolskiego Radia Zet i ponadregionalnej Radiostacji (nadaje w 10 miastach), będzie miał 15 rozgłośni lokalnych - te Ad.pointu i łódzkie Radio Pogoda, kupione w połowie ub.r. Być może dzięki lokalnym stacjom Eurozet będzie chciał uzupełniać sieć Radiostacji, problemem jednak pozostaje sposób realizacji koncesji – stacje Ad.pointu mają obowiązek nadawania programów lokalnych, w tym informacji. Z kolei Radiostacja to rozgłośnia ponadregionalna nadająca program z Warszawy. Ad.point jest też producentem programu dla 12 stacji sieci Radio Plus. Udział w rynku ogólnopolskim grupy Ad.point wynosi 1,8 proc. (I–III 2007 roku, Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC).(KRZ, 26.04.2007)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










