Dział: TELEWIZJA

Dodano: Październik 02, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Udany wrzesień dla telewizji z tzw. wielkiej czwórki

W grupie ogólnej Polsat zanotował 7,29 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost z 6,81 proc. we wrześniu 2024 roku (fot. materiały prasowe)

We wrześniu 2025 roku telewizje z tzw. wielkiej czwórki miały łącznie wyższy udział w widowni telewizyjnej niż we wrześniu 2024 roku, zarówno w grupie ogólnej, jak i komercyjnej. - Największym wygranym w grupie 4+ był Polsat, natomiast w grupach komercyjnych 16-59 i 20-54 liderem pozostał TVN - uważa Jan Baczyński, client director EssenceMediacom.

W grupie ogólnej Polsat zanotował 7,29 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost z 6,81 proc. we wrześniu 2024 roku. Udział TVP 1 zmniejszył się z 6,7 proc. do 6,63 proc. TVN zanotował wzrost z 6,1 proc. do 6,41 proc., a TVP 2 - z 5,75 proc. do 6,03 proc. Przed telewizyjną Dwójką uplasowała się Republika z 6,31 proc. (wzrost z 4,65 proc.).

Wśród najchętniej oglądanych telewizji były także: TVN 24 - 4,69 proc. (spadek z 6,52 proc.; we wrześniu 2024 roku kanały informacyjne notowały wzrosty z powodu powodzi na południu Polski), TV Puls - 3,33 proc. (wzrost z 3,06 proc.), TVN Siedem - 3,28 proc. (wzrost z 3,16 proc.), TV 4 - 3,16 proc. (wzrost z 2,97 proc.) i TVP Info - 1,67 proc. (spadek z 2,07 proc.).

Czytaj też: Magdalena Ogórek przestaje prowadzić "Na linii ognia" w telewizji wPolsce24

W grupie komercyjnej 16-59 prowadził TVN, który poprawił wynik z 7,3 proc. do 7,65 proc. Polsat zanotował wzrost z 6,99 proc. do 7,48 proc., TVP 2 - z 4,31 proc. do 4,78 proc., a TVP 1 - z 4,33 proc. do 4,72 proc.

Kolejne były: TVN Siedem - 4,28 proc. (wzrost z 3,93 proc.), TV Puls - 3,96 proc. (wzrost z 3,84 proc.), Republika - 3,77 proc. (wzrost z 2,21 proc.), TV 4 - 3,27 proc. (wzrost z 3,19 proc.), TVN 24 - 3,13 proc. (spadek z 4,62 proc.) i TTV - 2,25 proc. (spadek z 2,76 proc.).

Łączny udział telewizji z tzw. wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat, TVN) w grupie ogólnej wzrósł z 25,36 proc. do 26,36 proc., a w grupie komercyjnej 16-59 - z 22,93 proc. do 24,63 proc.

Jan Baczyński, client director agencji mediowej EssenceMediacom, zwraca uwagę, że poprawa oglądalności wielkiej czwórki odbiega od trendu obserwowanego na rynku telewizyjnym od dłuższego czasu. - Patrząc na wyniki sumaryczne stacji to z wielkiej czwórki największym wygranym w grupie 4+ był Polsat, natomiast w grupach komercyjnych 16-59 i 20-54 liderem pozostał TVN - dodaje Baczyński.

- W tym roku start ramówek wywołał spore poruszenie w naszej branży, głównie z powodu ekspansywnej polityki Polsatu. Ta polityka przynosi efekty, bo stacja zalicza najlepszy start jesiennej ramówki na przestrzeni ostatnich lat - komentuje Bartosz Zientek, prezes agencji mediowej Media Context. - Natomiast nie można wyróżnić tylko Polsatu, bo wszystkie stacje z wielkiej czwórki również odnoszą sukces w tym zakresie. Wszystkie osiągnęły we wrześniu wyższe udziały w rynku (w grupie 16-59 - przyp. red.) niż rok wcześniej - zaznacza Zientek.

W Polsacie nowością jest teleturniej "Milionerzy", który wcześniej był emitowany w TVN. - Transfer "Milionerów" do Polsatu z jednej strony poprawił pozycję stacji w paśmie, ale z drugiej wyniki oglądalności były niższe niż podczas emisji teleturnieju w TVN, choć pamiętamy, że w Polsacie program emitowany jest o nieco wcześniejszej porze - analizuje Jan Baczyński z EssenceMediacom.

Według Bartosza Zientka na transferze "Milionerów" paradoksalnie zyskały zarówno Polsat, jak i TVN. - Polsatowi teleturniej pozwolił zwiększyć udziały w paśmie, a TVN zyskał przestrzeń dla innych programów. "The Floor" co prawda notuje nieco słabsze wyniki niż wiosną, ale doszła dodatkowa emisja w poniedziałki - dodaje Zientek. Poza tym odcinki są krótsze niż przed wakacjami.

Jan Baczyński wskazuje, że zarówno "The Floor" (od poniedziałku do czwartku o 20.55 w TVN - przyp. red.), jak i "Ninja vs Ninja" (we wtorki o 20.30 w Polsacie - przyp. red.) od początku miały trudne zadanie, bo walkę o widzów toczą z serialami "M jak miłość" czy "Na dobre i na złe", które od lat pozostają zdecydowanymi liderami wieczornego pasma.

- W TVN dobrze radzi sobie "Bitwa o gości", która ma lepsze wyniki niż pokazywany wiosną program "Zróbmy sobie dom" - wskazuje Bartosz Zientek. Z kolei Jan Baczyński dodaje: - "Afryka Express" osiągnęła zbliżone, aczkolwiek nieco słabsze, wyniki oglądalności niż "Azja Express" rok wcześniej i program kolejny raz zdecydowanie przegrywa walkę na udziały z kabaretami w Polsacie - dodaje Baczyński.

- W TVP wszyscy oczekiwali powrotu Boskich (bohaterowie serialu "Rodzinka.pl - przyp. red.) i to jest chyba najlepszy debiut TVP, bo pozostałe pozycje radzą sobie gorzej w swoich pasmach - analizuje Bartosz Zientek. Zgadza się z nim Jan Baczyński: - Z nowych formatów sprawdziła się "Rodzinka.pl", osiągając blisko 10 procent udziału w 4+ dla premierowych odcinków.

Prezes agencji Media Context zaznacza, że z pełną ocenę ramówek trzeba poczekać do listopada, bo na widzów czeka jeszcze m.in. powrót "Randki w ciemno" w Polsacie (od 4 października w soboty o 16.30). - Na wyniki na pewno wpływ będzie miała pogoda. Mieliśmy najzimniejszy wrzesień od kilka lat - dodaje.

Dane Nielsen Media bez uwzględnienia oglądalności poza domem

(KOZ, 02.10.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.