Co zmieniają gwiazdki i rekomendacje Michelina. Studycase: Wrocław i obecność 23 restauracji w przewodniku
Wrocław po raz pierwszy trafił do przewodnika Michelin – i to od razu z mocnym wejściem: wyróżniono 22 restauracje oraz trzy nagrodzono Bib Gourmand, czyli tytułem dla lokali łączących wysoką jakość z rozsądną ceną. To debiut, który może zmienić sposób, w jaki stolica Dolnego Śląska jest postrzegana na mapie turystycznej i kulinarnej Europy.
Nie jest to jednak wydarzenie przypadkowe. Od kilku lat miasto prowadzi konsekwentną politykę wspierania lokalnej gastronomii – od konkursów kulinarnych, imprezy gastronomiczne prowadzone przez Roberta Makłowicza i wybitnych szefów kuchni z całej Europy, przez warsztaty i szkolenia dla restauratorów, po współpracę z międzynarodową siecią DELICE. Jak zauważa dyrektor Departamentu Marki Miasta, Radosław Michalski, „wrocławska branża gastronomiczna czekała na ten moment latami. Fakt, że znaleźliśmy się w przewodniku Michelin, to ogromne wyróżnienie, ale także kolejne narzędzie do promocji miasta”.

Dane pokazują, że turystyka już wcześniej była w fazie wzrostu. W 2024 roku Wrocław odwiedziło 6,6 mln osób, z czego 3,5 mln stanowili turyści, a 3,1 mln odwiedzający jednodniowi. To wzrost o 10 procent w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Port lotniczy, który zresztą właśnie jest największym przebudowywanym lotniskiem w Europie - obsłużył 4,5 mln pasażerów, a liczba turystów zagranicznych zwiększyła się o 6,6 proc. Symbolicznym rekordem był grudzień, kiedy Jarmark Bożonarodzeniowy przyciągnął ponad 700 tysięcy osób. Wpływy z turystyki szacuje się na co najmniej 450 mln zł.

Na tym tle pojawienie się w Michelin wygląda jak logiczne uzupełnienie szerszej strategii. Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podkreśla, że „obecność w przewodniku to dowód, że nasza gościnność, kreatywność i otwartość znajdują odbicie również na talerzach. To ważny dzień dla wrocławskiej gastronomii”. W tym tonie wypowiadają się także przedstawiciele branży. Alfred Wagner z Wrocławskiej Organizacji Turystycznej zwraca uwagę na konkretne efekty ekonomiczne: restauracje notowane w przewodniku odnotowują średnio 40-procentowy wzrost dochodów, a zagraniczni turyści – zarówno biznesowi, jak i indywidualni – wydłużają pobyt i zostawiają w mieście więcej pieniędzy - średnio to 40 euro więcej. I to nawet jeśli nie korzystają z restauracji rekomendowanych w przewodniku. Pojawia się efekt: „skoro restauracje z miasta są w przewodniku, to na pewno gerenntlie warto w tym mieście skosztować więcej niż planowaliśmy”.

Warto jednak pamiętać, że debiut w Michelin to dopiero początek drogi. „Jest punkt startowy – 22 lokale. A kolejny rok, mam nadzieję, przyniesie jeszcze lepszy efekt. Możemy poczekać, ale nie biernie” – dodaje Michalski, wskazując, że teraz kluczowe będzie utrzymanie standardów i dalsza praca całego sektora. Prawdziwy test nadejdzie w momencie, gdy inspektorzy zdecydują się przyznać pierwsze gwiazdki.
Doświadczenia Krakowa i Warszawy pokazują, że sama obecność w przewodniku nie wystarczy, by stać się gastronomiczną stolicą regionu. Potrzebna jest konsekwencja i dalsze inwestycje – zarówno w edukację, jak i w profesjonalizację branży. Wrocław ma jednak atuty: rosnącą liczbę turystów, rozpoznawalną markę miasta „przygody” oraz lokalną scenę kulinarną, która zaczyna działać w synergii z miejską polityką promocji. Michelin jest tu nie tyle celem, ile narzędziem – narzędziem, które może na trwałe wpisać Wrocław na mapę europejskich destynacji gastronomicznych.

Wrocław w liczbach
Turystyka (2024)
- 6,6 mln odwiedzających (↑10%)
- 3,5 mln turystów
- 3,1 mln odwiedzających jednodniowych
- 4,5 mln pasażerów wrocławskiego lotniska
- 6,6% wzrost liczby turystów zagranicznych
- 700 tys. osób w grudniu (rekordowy Jarmark Bożonarodzeniowy)
- 450 mln zł – szacunkowe wpływy z turystyki
Zatrudnienie
- 8% wszystkich pracujących we Wrocławiu związanych z turystyką i usługami okołoturystycznymi
Michelin (2025)
- 22 restauracje w przewodniku
- 3 wyróżnienia Bib Gourmand
- 40% – średni wzrost dochodów restauracji obecnych w selekcji
- 57% turystów biznesowych wydłuża pobyt o 1 dzień
- 71% turystów zostawia średnio +40 euro w mieście

Wrocław w Michelin 2025 – restauracje i ich kuchnia:
BABA
Nowoczesna kuchnia polska – Bib Gourmand – warzywa, ryby i mięso w sezonowych odsłonach
IDA kuchnia i wino
Regionalne polskie dania – m.in. pierogi, żurek, kopytka – Bib Gourmand Wrocław
TARASOWA
Nowoczesna kuchnia osadzona w lokalnych tradycjach, sezonowe produkty – Bib Gourmand Wrocław
Acquario
Nowoczesna kuchnia; nieco bardziej elegancki poziom
CAMPO Modern Grill
Specjalizacja w mięsie i grillach – kuchnia grillowa
dinette
Nowoczesna kuchnia w niewymuszonym stylu
Gustaw
Nowoczesna kuchnia autorska, ze stylowym zacięciem
Korill180
Kuchnia koreańska podana w eleganckim wydaniu
La Maddalena
Nowoczesna kuchnia z możliwymi wpływami śródziemnomorskimi
Lwia Brama
Kuchnia tradycyjna – klasyczne dania regionalne
Martim
Kuchnia portugalska – specjały Portugalczyków w sercu Wrocławia
Mercado Tapas Bistro
Hiszpańskie tapas – luźna, dzielona forma jedzenia
Między Mostami
Nowoczesna kuchnia, kreatywne dania
Młoda Polska
Kuchnia polska w nowoczesnych formach, comfort food autorski styl
Monopol
Nowoczesna kuchnia – elegancko, w centrum miasta
Most
Nowoczesna kuchnia, wyższy poziom jakości i estetyki
Nafta Neo Bistro
Kuchnia współczesna, być może fusion i sezonowa
OK Wine Bar
Specjalizacja w owocach morza – ekskluzywne dania morskie
Przystań & Marina
Kuchnia śródziemnomorska – lekkość i finezja
Warsztat – Food & Garden
Kuchnia tradycyjna, stawiająca na solidne dania klasyczne
Wierzbowa 15
Nowoczesna kuchnia – stylowa propozycja w hotelu Altus Palace
Wrocławska
Kuchnia regionalna – proste smaki Dolnego Śląska
(05.09.2025)










