Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Lipiec 07, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Crafty SPR Awards 2025, czyli nagrody za kunszt producencki. O konkursie opowiadają członkowie kapituły

O tegorocznej edycji opowiadają Press.pl Arleta Robinson, Tomek Dławichowski, Magda Garska i Marcin Dworucha (fot. materiały prasowe)

Stowarzyszenie Producentów Reklamowych ponownie przyzna nagrody twórcom i producentom za najlepsze filmy i fotografie reklamowe. Od 1 lipca br. można nadsyłać zgłoszenia do drugiej edycji Crafty SPR Awards, wydarzenia w którym twórcy oceniają twórców. O konkursie opowiadają Press.pl członkowie kapituły Arleta Robinson, Magda Garska, Tomek Dławichowski i Marcin Dworucha.

Jakie zmiany wprowadziliście do tegorocznej edycji?

Arleta Robinson, prezeska SPR i Lucky Luciano Pictures, członkini kapituły Crafty SPR Awards: Crafty rosną i rozwiajają się. Dlatego potrzebowaliśmy decyzyjnego ciała, które sprawnie przeprowadzi drugą i kolejne edycje naszych nagród.

Zarząd SPR powołał 4-osobową kapitułę, w której znaleźli się Magda Garska, Marcin Dworucha, Tomek Dławichowski, a także ja.

Co jeszcze planujecie wprowadzić do tegorocznych nagród?

Tomek Dławichowski, wiceprezes SPR, managing partner Timecode Film production, członek członek kapituły Crafty SPR Awards: Po pierwszej edycji zebraliśmy szeroki feedback i wszystkie tegoroczne zmiany, to odpowiedź na potrzeby środowiska.

Przede wszystkim wprowadzamy pięć nowych kategorii: Muzyka, Sound Design, Fotografia, Film w kampanii społecznej i Młody Twórca.

Po drugie, poszerzamy grono zgłaszających – będą to już nie tylko członkowie SPR, ale też sami twórcy, ich impresariaty, studia dźwiękowe, a w kategorii Film w kampanii społecznej także agencje reklamowe oraz organizacje zlecające produkcję.

Chcemy, aby Crafty były jak najszerszym przeglądem rynku i pokazały prawdziwą różnorodność twórców oraz filmów reklamowych w Polsce.

Jedna z nowych kategorii to: Film w Kampanii Społecznej. To nie jest oczywista kategoria craftowa.

Arleta Robinson: To bardzo ważna dla nas kategoria. Odzwierciedla zaangażowanie całego naszego środowiska w problemy społeczne. Do jury w tej kategorii zaprosiliśmy przedstawicieli kreacji z agencji reklamowych oraz producentów. Ocenimy pomysł kreatywny, ale również kreatywne podejście do produkcji. Stąd taki dobór członków jury. W tej kategorii filmy mogą zgłaszać producenci, ale również agencje reklamowe i instytucje stojące za daną kampanią. Jestem ciekawa tych zgłoszeń. Liczę na to, że zainicjują rozmowy na ważne tematy wśród nas - producentów, twórców i marketerów.

Podobno rozszerzacie Akademię i zakres jej obowiązków.

Marcin Dworucha, członek Kapituły Crafty SPR Awards, partner i CEO F25: Akademia jurorska znacznie urosła. W tym roku filmy będzie oceniać 200 twórców, w tym 20 doświadczonych i znanych w branży przedstawicieli kreacji z agencji reklamowych. Dodatkowo 50 doświadczonych producentów reprezentujących SPR.

Po części jest to efekt nowych kategorii, ale też zasady, że co roku włączamy do Akademii laureatów poprzednich edycji. Jeśli chodzi o zakres obowiązków, to tutaj zmian nie przewidujemy. Każdy juror głosuje anonimowo w swojej kategorii oraz w kilku dodatkowych, takich jak Najlepszy Film Reklamowy, Kierownik Produkcji czy Producent.

Czy pojawią się ograniczenia dotyczące produkcji w oparciu o AI?

Magda Garska, członkini kapituły Crafty SPR Awards, CEO Xantus TV: Nie planujemy takich ograniczeń. Jako producenci i postproducenci uważnie śledzimy rozwój tej technologii. Jeśli AI jest wykorzystywane w sposób kreatywny i świadomy – jako narzędzie wzmacniające przekaz – z pewnością warto to docenić. Rynek się zmienia, a my nie tylko trzymamy rękę na pulsie, ale też aktywnie testujemy nowe rozwiązania, by lepiej rozumieć ich potencjał i odpowiedzialnie z nich korzystać.

Gdzie i kiedy odbędzie się gala?

Marcin Dworucha: 13 października w Małej Warszawie. W tym roku spodziewamy się ok. 100-150 gości więcej niż w zeszłym roku, w sumie pewnie 400-450 osób. Nie zmieścilibyśmy się w Iluzjonie, w którym odbyły się Crafty 2024. Stąd potrzeba znalezienia nowego miejsca, o które - jak się okazuje - nie jest wcale tak łatwo. Mała Warszawa daje nam odpowiednio dużą przestrzeń na afterparty i jednocześnie możliwość obejrzenia nagrodzonych prac w sali spektaklowej. Gala Crafty SPR Awards 2025 odbędzie się zatem w industrialnym klimacie warszawskiej Pragi.

Ilu spodziewacie się zgłoszeń?

Magda Garska: W zeszłym roku wpłynęło ok. 200 zgłoszeń. Ponieważ mamy pięć nowych kategorii i znacznie poszerzyliśmy grono zgłaszających, w tym roku swoje prace mogą również zgłaszać twórcy, więc zakładam, że będzie ich około 400. Serdecznie zapraszamy na stronę Sprfilm.pl do zakadki Crafty. I do zgłaszania prac.

Rok temu część dochodu ze zgłoszeń do Craftów przeznaczaliście na wsparcie Fundacji "Las na zawsze”. Jak będzie w tej edycji?

Arleta Robinson: W tym roku wspieramy Fundację Ronalda McDonalda. Jako stowarzyszenie kładziemy duży nacisk na naszą odpowiedzialność społeczną. Realizujemy to zadanie na różne sposoby: rozwijamy dobre standardy współpracy w procesie produkcji reklamowej, prowadzimy działania na rzecz zrównoważonej produkcji audiowizualnej, wspieramy inicjatywy wrażliwe społecznie. Misja Fundacji Ronalda McDonalda, czyli zdrowie i pomyślność dzieci i rodzin, to dla nas temat, który warto nagłaśniać, szczególnie w ramach Craftów, bo gromadzimy wokół tych nagród grupę zdecydowanie opiniotwórczą.

Podobno konsultujecie "Przewodnik dla Location Managerów" i współpracujecie z Urzędem m.st. Warszawy?

Tomek Dławichowski: W ramach krzewienia dobrych standardów w naszej branży będziemy w tym roku na gali Craftów promować inicjatywę Urzędu m.st. Warszawy - dobre standardy realizacji zdjęć w tkance miejskiej. Biuro kultury Urzędu zaprosiło już nas do konsultacji warszawskiego "Przewodnika dla Location Managerów", do czego przystępujemy z wielką radością, bo Crafty to nie tylko inicjatywa wspierająca twórczość w naszej branży, ale również szeroko pojęte dobre standardy. Stąd też kontynuujemy w tym roku nasze partnerstwa branżowe z Polską Organizacją Reklamodawców oraz Stowarzyszeniem Menedżerów Zakupów i Logistyki.

To ważne, żebyśmy spotykali się nie tylko w przetargach, ale również przy tego rodzaju inicjatywach. To pomaga we wspólnym budowaniu dobrych standardów dla całej branży.

Rozmawiała: Magdalena Soroczyńska

(07.07.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.