Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Czerwiec 19, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Odbiorcy sceptyczni wobec używania AI w branży newsowej. Nowy raport

Zaufane marki medialne w wielu krajach wciąż są pierwszym źródłem informacji dla osób chcących zweryfikować, czy dana treść jest prawdziwa (fot. Taras Shypka/Unsplash)

W większości krajów ankietowanych na zlecenie Instytutu Reutera odbiorcy mediów są sceptyczni wobec użycia sztucznej inteligencji w branży newsowej – wynika z Digital News Report 2025. W Polsce 47 proc. respondentów ma zaufanie do treści newsowych (rok wcześniej 39 proc.).

W tym roku po raz pierwszy Instytut Reutera w swoim badaniu pytał o AI. Sztucznej inteligencji do wyszukiwania newsów w sieci przynajmniej raz w każdym tygodniu używa 7 proc. respondentów, ale wśród osób w wieku do 25 lat – już 15 proc.

Wydawcy sięgają po sztuczną inteligencję

Z jednej strony respondenci są sceptyczni wobec użycia sztucznej inteligencji przy treściach newsowych, ale z drugiej mają nadzieję, że dzięki niej dostęp do newsów będzie tańszy i będą one jeszcze bardziej aktualne.

Czytaj też: Młodzi wiedzę o kraju i świecie czerpią głównie z mediów społecznościowych. Badanie CBOS

Ponieważ wydawcy sięgają po AI w celu lepszej personalizacji treści, użytkownicy obawiają się, że w ten sposób ominą ich istotne informacje. Jednocześnie uważają, że sztuczna inteligencja jest pomocna przy tworzeniu podsumowań (wskazuje na to 27 proc. badanych), przydaje się przy tłumaczeniu treści na języki obce (24 proc.), ułatwia rekomendację treści (21 proc.), a także za pomocą chatbotów umożliwia zadawanie pytań na temat wydarzeń newsowych w kraju i na świecie (18 proc.). Respondenci zdają sobie sprawę, że ze względu na użycie AI cały proces związany z tworzeniem czy np. wyszukiwaniem newsów może być mniej transparentny, dokładny i godny zaufania.

Zaufane marki medialne w wielu krajach wciąż są pierwszym źródłem informacji dla osób chcących zweryfikować, czy dana treść jest prawdziwa. Według ustaleń badaczy dotyczy to wszystkich grup wiekowych, choć najmłodsi respondenci są bardziej otwarci, by do weryfikacji informacji użyć mediów społecznościowych lub chatbotów.

Jeśli chodzi o social media, a także platformy wideo, to odbiorcy coraz częściej sięgają po nie, szukając treści newsowych. Odbywa się to kosztem tradycyjnych mediów, jak telewizja, prasa i serwisy internetowe. Zjawisko to widać szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie rośnie rola influencerów. Według badania w tygodniu po inauguracji prezydentury Trumpa aż 22 proc. respondentów w USA obcowało z treściami popularnego podcastera Joe Rogana, który poparł kampanię Republikanina na samym finiszu walki o Biały Dom. Influencerzy odgrywają istotną rolę również we Francji i w niektórych krajach azjatyckich, jak np. Tajlandia. W raporcie czytamy, że popularny nad Sekwaną influencer Hugo Travers ze swoimi treściami głównie na YouTubie i TikToku dociera do 22 proc. Francuzów poniżej 35. roku życia.

W Polsce wzrosło zaufanie do treści newsowych

Podcasty newsowe są istotnym źródłem informacji dla młodych odbiorców, przy czym w USA wiele z tych formatów dystrybuowanych jest na YouTubie i TikToku. Dla odmiany wiele rynków podcastowych na północy Europy zdominowanych jest przez nadawców publicznych i duże grupy medialne.

Czytaj też: Emmanuel Macron chce zakazać dzieciom w UE korzystania z social mediów

Autorzy badania sprawdzili, jak rozkłada się użycie social mediów jako źródła treści newsowych: 36 proc. respondentów na całym świecie czerpie informacje z Facebooka, 30 proc. z YouTube’a, równo po 19 proc. sięga po treści newsowe na Instagramie i WhatsAppie. Informacji na TikToku szuka zaś 16 proc., a na platformie X – tylko 12 proc. Jest tu także wątek polski. Z badania wynika, że rok do roku w Polsce o 6 pkt proc. wzrosło użycie platformy Elona Muska do wyszukiwania treści newsowych. Wzrost odnotowano także w USA (o 8 pkt proc.) i Australii (o 6 pkt proc.).

Jeśli chodzi o tendencje wzrostowe, to w Polsce w ciągu ostatniego roku o 8 pkt proc. (do 47 proc.) wzrosło zaufanie do treści newsowych.

Badanie na zamówienie Instytutu Reutera przeprowadziła firma YouGov w okresie od połowy stycznia do końca lutego 2025 roku. Realizowano je w formie kwestionariusza online w 48 krajach.

Czytaj też: Czasy czata. AI w mediach zbiegło się z grupowymi zwolnieniami – przypadek?

(MZD, 19.06.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.