Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Listopad 01, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

A gdyby nawet Polska Press sprzedano, to za ile? Gazety słabe, strata finansowa, internet w dół

Ostatnie lata pod rządami Orlenu nie były jednak sukcesem PP - na pewno finansowym, ale również zasięgowym, jak i (co oczywiste) wizerunkowym (fot. arc)

Po tym, jak Jarosław Kaczyński w pierwszym po wyborach wystąpieniu - u Tomasza Sakiewicza w klubie "Gazety Polskiej" - luźno rozważał, czy aby PiS nie powinien zainwestować w "media dużo większe niż obecna Strefa Wolnego Słowa", pojawiają się kolejne informacje dotyczące tego pomysłu. Onet poinformował, że być może fundamentem takiego biznesu stanie się koncern Polska Press, dziś należący do państwowego Orlenu. Kondycja firmy jednak nie zachwyca. 

Według Onetu "to na wydawnictwie Polska Press Prawo i Sprawiedliwość zamierza budować nowe własne media. Wariantem najbardziej rozważanym obecnie na Nowogrodzkiej ma być błyskawiczna sprzedaż grupy mediowej jeszcze przed przejęciem władzy przez partie opozycyjne".

Orlen zaprzecza wszelkim doniesieniom w tej sprawie i podtrzymuje, że "inwestycja w Polska Press wpisuje się w tę strategię, w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych". 

Onet jednak zauważa: "Co innego mówi nam jednak jeden z najbliższych współpracowników prezesa Obajtka, który z zastrzeżeniem pełnej anonimowości potwierdza, że istnieje plan błyskawicznej sprzedaży wydawnictwa: całego lub w częściach". A także: "Nasze źródło wskazuje, że jest potencjalnie kilku chętnych, w tym także zagraniczny kapitał. Wśród chętnych do zakupu Polski Press ma nie być ani Tomasza Sakiewicza, ani Michała Karnowskiego, czyli właścicieli największych prorządowych mediów".

Wyniki w papierze

Grupa Polska Press została łupem PiS na przełomie 2020 i 2021 roku. Koncern ostatecznie Orlen przejął od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group na początku marca 2021 roku za 210 mln zł.

Ostatnie lata pod rządami Orlenu nie były jednak sukcesem PP - na pewno finansowym, ale również zasięgowym, jak i (co oczywiste) wizerunkowym. Treści propagandowe zagłuszyły te lokalne, czytelnicy odchodzili wraz z dziennikarzami, którzy rezygnowali z pracy.

Po 2,5 latach rządów nowej ekipy w PP sytuacja trzech największych dzienników wygląda następująco (dane PBC za pierwsze półrocze 2023):

  • "Gazeta Pomorska" – średnia sprzedaż 12 803 egz., co oznacza spadek o 16,9 proc. wobec pierwszego półrocza ub.r.,
  • "Dziennik Zachodni" – 8386 egz. (spadek o 20,9 proc.),
  • "Głos Wielkopolski" – 8080 egz. (spadek o 23,5 proc.).

W 2022 roku sprzedaż polskich dzienników regionalnych (niemal wszystkie należą do PP) wynosiła średnio 120 537 egz. Jeszcze w 2021 roku było to 158 399 egz., a w 2020 – aż 191 905 egz.

Wyniki w internecie

Polska Press jest na 8. miejscu wśród grup medialnych w Polsce działających w internecie. Za WP, RASP Polska, grupą Polsat-Interia i Agorą, ale przed ZPR Media czy TVN WBD. Notuje 16,8 mln użytkowników (real users) i ma zasięg rzędu 56,5 proc. Średni czas, jaki użytkownicy spędzają na kanałach PP (ATS) to tylko 12,3 min., co sugeruje ruch słabej jakości.

Wyniki grupy spadły więc od czasów Verlagsgruppe Passau. W  ostatnim miesiącu roku 2020, kiedy PP należała jeszcze do rodziny Diekmannów, wynik ten wynosił 17,5 mln real users, a zasięg notowany był na poziomie 60,2 proc.

Polska Press za czasów Orlenu zastąpiła ogólnopolski serwis Polskatimes.pl nowym portalem I.pl. Portal ten ruszył we wrześniu 2022 r. i po około roku odwiedza go 7 mln RU miesięcznie. Jest jednak mocno lewarowany ruchem serwisów regionalnych (Gazetapomorska.pl, Dziennikzachodni.pl i inne).

PP otworzyła też serwis plotkarski Shownews.pl, ale w połowie tego roku nie mieścił się w pierwszej dziesiątce zestawienia tego typu portali w Polsce.

Na 20. miejscu w rankingu polskich stron internetowych jest za to marka Naszemiasto.pl (serwisy lokalne - miejskie i powiatowe). NM notuje 8,4 mln real users i 28,5 proc. zasięgu (dane Mediapanel, wrzesień 2023).

Finanse

Cały koncern Polska Press w 2022 roku miał 329,3 mln zł przychodów i 23 mln zł straty. To źle, ale i tak lepiej niż w 2021 roku. Wtedy zanotowano stratę w wysokości 30,8 mln zł.

Za rządów Verlagsgruppe Passau wyniki były lepsze. Rok 2020 (ostatni przed Orlenem) skończył się dla Polska Press zyskiem netto w wysokości 4 mln zł (ale przychody były niższe o ponad 20 proc.)

(MAT, 01.11.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.