Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Sierpień 30, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Grupa Nowy Ład przestrzega przed platformami społecznościowymi w akcji dla Panoptykonu

Akcji towarzyszy strona Vlop.me, na której znajdują się informacje dotyczące ryzyka korzystania z aplikacji (fot. materiały prasowe)

Od poniedziałku 28 sierpnia po ulicach Warszawy krąży ciężarówka, na której emitowany jest spot reklamujący nową platformę społecznościową Vlop!. W rzeczywistości aplikacja nie istnieje, a akcję wymyśliła Grupa Nowy Ład dla Fundacji Panoptykon, walczącej o nałożenie ograniczeń na największe platformy internetowe.

Vlop! to określenie używane oficjalnie przez Unię Europejską w kontekście największych platform internetowych i oznacza "Very Large Online Platforms". Jako główny punkt kampanii Nowy Ład przygotował identyfikację graficzną (odpowiedzialny za nią był Damian Ziółkowski, art director i partner z We3studio) i spot reklamowy "nowej, rewolucyjnej platformy", który emitowany jest na ekranach LED krążącej po stolicy ciężarówki. Hasła wykorzystywane w spocie brzmią: "Z nami nigdy nie zaśniesz", "Będziesz chcieć więcej i więcej" czy "Patostreamy bez cenzury". Mają one w przewrotny sposób pokazać, że algorytmy istniejących już aplikacji typu Facebook czy TikTok nastawione są na wykorzystywanie danych o użytkownikach i maksymalizację czasu spędzanego przy ekranie.

Akcja “Lepszy newsfeed jest możliwy” wpisuje się w działania Unii Europejskiej. Do 25 sierpnia na mocy nowego unijnego prawa, tj. Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act, w skrócie DSA), wielkie platformy internetowe takie jak Facebook czy TikTok musiały wdrożyć zmiany, które mają umożliwić użytkownikom korzystanie z lepszych feedów.

Nośnikiem działań jest ciężarówka Ledtruck, przypominająca tę z pierwszego sezonu serialu Black Mirror - po raz pierwszy w Polsce została wykorzystana w ramach akcji społecznej. Ciężarówka nie emituje komunikatów dźwiękowych. W ramach akcji przygotowano też stronę fikcyjnej aplikacji: Vlop.me, na której tłumaczone są zagrożenia związane z działaniem algorytmów największych platform.

(KAP, 30.08.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.