Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Sierpień 12, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tam, gdzie żyją opowieści. Sukces Wattpada i młodych autorek zaskoczył wydawców

Desantów z Wattpada na papier przybywa z każdym miesiącem. Wyniki sprzedaży mogą przyprawić o zawrót głowy (screen: YouTube/Wattpad)

Skala popularności Marczak czy Barlińskiej jest zaskoczeniem dla niektórych wydawców. Po prawdzie cały Wattpad ich zaskoczył.

Czym jest Wattpad i na czym polega jego fenomen? Platformę, która zrewolucjonizowała publikację opowiadań w sieci, stworzyli Kanadyjczycy Allen Lau i Ivan Yuen. Prototypem była dość toporna aplikacja eReading opracowana przez Laua w 2002 roku. Jego marzeniem było początkowo stworzenie narzędzia, które pozwalałoby na ekranie telefonu czytać dłuższe teksty. Ówczesna technologia jednak dawała ograniczone możliwości – ekran mieścił zaledwie pięć linijek, przez co eReading okazało się niewygodne w obsłudze.

Cztery lata później Lau i Yuen połączyli siły – o ile dla pierwszego priorytetem była lektura, o tyle drugi stawiał na pierwszym miejscu publikację tekstów za pośrednictwem komórki. Efektem był Wattpad, platforma pisarsko-czytelnicza. Rozkręcała się długo – dopiero pojawienie się smartfonów i mobilnego internetu sprawiło, że pomysł zaskoczył. Dziś ma ponad 100 milionów użytkowników na świecie, a dwa lata temu założyciele sprzedali ją za 600 mln dol. koreańskiej spółce Naver. Od kilku lat działa też m.in. Wattpad Studios, platforma łącząca autorów z branżą filmową (jednym z partnerów jest Netflix), która pozwala wyławiać teksty nadające się do ekranizacji. A w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie funkcjonuje program wydawniczy Wattpad Books, który oferuje najpoczytniejszym autorom wydanie książki, dystrybucję i dodatkową promocję. Dodatkową, bo ci najpopularniejsi są wypromowani długo przed papierowym debiutem, gromadząc wokół swoich opowieści setki tysięcy lub wręcz miliony czytelniczek.

ILE MONET WART JEST MONET

Anna Marczak, ogłoszona Pisarką Roku na gali Empiku, zadebiutowała w październiku 2022 roku pierwszym tomem swojej sagi – od tamtego czasu ukazały się już dwa kolejne. Ale grono czytelniczek zbudowała wcześniej. Pierwszy tom jej historii o Monetach – przy czym nie chodzi o familię słynnego impresjonisty, ale o amerykańską rodzinę żyjącą w luksusie – napisała po licencjacie na wrocławskim dziennikarstwie, mieszkając w Hiszpanii. Na Wattpadzie przeczytało go już ponad pięć milionów osób.

Katarzyna Barlińska, publikująca pod pseudonimami Pizgacz i P.S. Herytiera, zaczęła publikować na Wattpadzie jako 15-latka. I szybko osiągnęła taki wynik, że wydawca sagi „Hell” sam się do niej zgłosił. Dziś studiuje dziennikarstwo na tej samej uczelni, na której zdobyła licencjat Marczak. Jej profil na platformie obserwuje prawie 150 tys. osób.

Monika Rutka, która zadebiutowała powieścią „Spark”, pierwsze swoje teksty pisała jeszcze tradycyjnie – na ostatnich stronach zeszytu do matematyki. Ale czytelniczy sukces odniosła dzięki Wattpadowi. Dziś w przygotowaniu jest jej piąta książka, a ona dzieli czas na pisanie i pracę w branży muzycznej. Na Wattpadzie ma ponad 18 tys. obserwujących.

Marta Łabęcka studiuje w Poznaniu anglistykę. Na Wattpadzie pierwszy tom jej „Flaw(less)” miał 470 tys. odsłon. Cała seria także w papierowej wersji cieszy się powodzeniem.

Listę można jeszcze długo ciągnąć – desantów z Wattpada na papier przybywa z każdym miesiącem. Wyniki sprzedaży mogą przyprawić o zawrót głowy. Nawet cząstkowe dane publikowane przez Nielsen Book Scan, obejmujące zaledwie 40 proc. rynku książki, mówią o sukcesie gwiazd platformy. W ub.r. książki Pizgacz miały przynieść 1,5 mln zł wpływów ze sprzedaży, przy czym ten wynik może być mocno niedoszacowany. Jeszcze mocniejsza wydaje się pozycja Marczak – jej pierwszy tom, wydany w październiku ub.r., przekroczył nakład 100 tys. egz. A ponieważ na rynku pojawiły się kolejne książki, można zakładać, że autorka, której nazwisko jeszcze rok temu poza Wattpadem było nieznane, stała się dzięki nim milionerką.

Skala popularności Marczak czy Barlińskiej jest zaskoczeniem dla prasowych recenzentów, niektórych wydawców i czytelników tradycyjnej literatury. Do tych dwóch autorek ustawiają się najdłuższe kolejki na targach książki. W pokoju zaaranżowanym na sypialnię Hailie Monet – bohaterki „Rodziny Monet” – w warszawskim Pasażu Wiecha w ramach Targów Książki Empiku Marczak rozdała 1,7 tys. autografów w ciągu 13 godzin. Dla wydawcy taka autorka to żyła złota.

***

To tylko fragment tekstu Magdaleny Piekarskiej. Pochodzi on z najnowszego numeru „Press”. Przeczytaj go w całości w magazynie.

„Press” do nabycia w dobrych salonach prasowych lub online (wydanie drukowane lub e-wydanie) na e-sklep.press.pl.

Czytaj też: Nowy "Press": Żukowski i fair play w dziale sportu, a także Engelking, Smoleński, Bok i Wattpad

Press

Magdalena Piekarska

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.