Temat: social media

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Lipiec 07, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Podsumowanie pierwszego półrocza 2023 na TikToku. "Niezbędny kanał dotarcia"

"TikTok stał się niezbędnym kanałem dotarcia do szerokiej grupy odbiorców – i również niezwykle efektywnym" – pisze Joanna Legawiec (fot. materiały prasowe)

Najważniejszym wydarzeniem w ostatnim półroczu na TikToku było umacnianie się pozycji aplikacji na rynku każdego dnia – a co za tym idzie, kształtowanie nowych zawodów i rozwijanie strategii marketingowych agencji oraz twórców. Więcej na temat Pierwszego półrocza 2023 na TikToku zdradza Joanna Legawiec, TikTok Managerka w WebTalk i twórczyni internetowa. 

Zaczynając od początku – w jakiej sytuacji obecnie jest TikTok? W pierwszym kwartale bieżącego roku przekroczył 150 milionów użytkowników w Europie (ponad 2-krotnie większa liczba niż funkcjonujący od lat Twitter). Rozpoczął także budowę europejskiego centrum danych w Dublinie. Jak widać – wzrosty biznesowo są coraz bardziej odczuwalne dla platformy, tak samo jak jej znaczenie dla całej branży. Ostatnie miesiące zweryfikowały dla marek, że niebycie obecnym na TikToku jest odpuszczeniem szans płynących z platformy: dotarcia do szerokiego grona odbiorców, w aktywny sposób budowania świadomości produktu, zwiększania viralowego potencjału produktu oraz dołączenia do społeczności stworzonej przez platformę. 

Jakie największe różnice w ciągu ostatniego półrocza widzimy na TikToku w porównaniu do poprzednich lat?

Poza wzmożonym wdrażaniem kanałów firm, sam format reklam i proces ich generowania. Obecni w branży komunikacji od lat wiedzą, że procesy produkcyjne zawsze wykonywane były stosunkowo wysokim kosztem, wymagały zaangażowania sztabu specjalistów i zwyczajnie – tworzone były w poziomie. Obecnie obracamy nasze głowy zgodnie z ekranem trzymanych stale w ręku smartphone’ów i przerzucamy się na piony. Myślimy, oglądamy, konsumujemy i przede wszystkim tworzymy już materiały, które mają dobrze wyglądać oglądane na ekranie urządzenia. Niekoniecznie najwyższej rozdzielczości czy angażujące dziesiątki celebrytów – kluczowy jest pomysł.

Czytaj też: Pierwszy w historii pozew przeciwko ChatGPT o kradzież praw autorskich

Każdy marketer obecnie powinien być obeznany z zagadnieniem UGC – user generated content. Konsumenci chętnie dzielą się w swoich mediach społecznościowych używanymi przez siebie produktami, zwiększając tym samym zasięg marki i budując społeczność. Tak jak i influencerzy tworzą wysokiej jakości materiały contentowe, które marka może wykorzystywać na swoich kanałach, z lepszym odbiorem niż kreowane spoty reklamowe, które z roku na rok – robią się za długie, jak na warunki social media. Attention pay gap (czas, w którym jesteśmy w stanie skupić uwagę na przekazie) zmniejsza się co roku, obecnie wynosząc zaledwie 8 sekund. Format TikToka aktywnie próbuje zaimplementować chociażby Instagram, należący do Meta, za pomocą swojego formatu Reels.

A więc mamy już pion i mamy content tworzony przez użytkowników. Na co wpływają oba czynniki? Oczywiście na biznes. Obrócenie o 180 stopni (dosłownie) formatów reklamowych oglądanych przez użytkowników TikToka jednocześnie wzmocniło pozycję twórców obecnych na platformie, jak i wygenerowało nowe miejsca pracy i stanowiska. Prywatnie udzielam się również jako twórczyni internetowa i na zaproszenie marek zdarza mi się uczestniczyć w różnorodnych eventach. Niesamowicie cieszy mnie, że dosłownie z miesiąca na miesiąc, coraz częściej mam okazję spotykać na wydarzeniach twórców i twórczynie, których kojarzę z TikToka, gdzie skrupulatnie rozwijali swój fanbase, budując zaangażowaną społeczność – i zostali za to docenieni. 

Już nie tylko firmy kierujące przekaz do najmłodszych

Coraz częściej na platformie zauważamy wzmożoną obecność marek premium i luksusowych (np. Coach, MiuMiu, Lancome). TikTok stał się niezbędnym kanałem dotarcia do szerokiej grupy odbiorców – i również niezwykle efektywnym. Po odpowiedzi na briefy widzę również przesunięcie budżetów reklamowych z innych kategorii właśnie na regularną komunikację na TiKToku. Platforma aktywnie wpływa na coraz lepsze pozycjonowanie treści twórców poprzez możliwość dodawania specjalnych planszy czy promowania materiałów reklamowych z kont influencerów.

Czytaj też: Rosyjscy nadawcy przeciwko piratowaniu zachodnich treści. Chyba, że w swoim interesie

TikTok proaktywnie poszukuje także kolejnych możliwości rozwoju w biznesowej świadomości polskiego rynku. Współtworzył kategorię specjalną konkursu Young Cannes Creatives, organizowanego przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (SAR), wypuścił bezpłatną platformę Akademia TikToka, z której marketerzy mogli czerpać kluczową wiedzę m.in. na temat formatów reklamowych w aplikacji. Po raz pierwszy zorganizowali również w regionie ForYouSummit (autorską konferencję TikToka) oraz uwzględnili rynek Polski w konkursie TikTok Ad Awards. 

Kampanie półrocza, które szczególnie zapamiętałam, wykorzystują w pełni potencjał platformy i wiedzę na temat potrzeb swoich odbiorców. Extraordinary, kampania Disney+, bazowała na przesłaniu mówiącym, że każda osoba jest na swój sposób wyjątkowa, w towarzystwie dedykowanego filtra AR, tworząc tym samym narrację zgodną z wartościami marki. Wyższe Szkoły Bankowe postawiły na komunikację umieszczoną w trendach bliskich grupie docelowej. W materiałach bohaterami są studenci, tworząc tym samym naturalny, wiarygodny content. Z segmentu beauty, idealnym przykładem wykorzystania niekorzystnej sytuacji na swoją korzyść, może być przykład Telescopic Lift. Marka L'oreal, wprowadzając nowy produkt, do współpracy zaangażowała influencerki. Jedna z nich wywołała zamieszanie, doczepiając na koniec recenzji sztuczne rzęsy. Nie wyszło to jednak marce na złe, a wręcz przeciwnie – motyw stał się swoistym challengem na przetestowanie tuszu na TikToku wśród odbiorców, stając się viralem i udowadniając, że wcale nie trzeba doczepiać rzęs – bo maskara działa fantastycznie. 

Z niecierpliwością wyczekuję, jakie projekty marek pojawią się w nadchodzących miesiącach, tym bardziej wiedząc, nad czym pracujemy już w WebTalk, ale również jakie następne inicjatywy podejmie TikTok, zarówno biznesowo, jak i społecznościowo.

Czytaj też: Muzyk i youtuber Łukasz Poszwa będzie się sądził z KRRiT. Świrski nałożył na niego karę 10 tys. zł

Joanna Legawiec, TikTok Managerka w WebTalk

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.