Wavemaker: internet najbardziej niezastąpionym medium
Badanie znaczenia mediów to część Projektu Cyfrowizja VI, który agencja Wavemaker prowadziła pod koniec czerwca 2021 roku (fot. Pexels.com)
Gdyby musieli ograniczyć korzystanie z mediów do jednego kanału, 58 proc. polskich internautów wskazuje na sieć jako niezastąpioną - wynika z badania agencji mediowej Wavemaker, zrealizowanego wśród osób korzystających z internetu.
Dla 17 proc. badanych najważniejszym medium pozostaje telewizja. Jej znaczenie rośnie wraz z wiekiem badanych – wśród osób po 45. roku życia niemal co czwarta postawiłaby na telewizję jako medium pierwszego wyboru. Prasa jest medium pierwszego wyboru dla 9 proc. respondentów, a radio - dla 7 proc.
W stosunku do wiosny 2020 roku nastąpił lekki spadek znaczenia sieci (z 67 proc. do 58 proc.), za to wzrosło znaczenie TV (z 12 proc. do 17 proc.).
"Niewykluczone, że jest to efekt pandemii, która zwiększyła znaczenie domowej rozrywki, w tym telewizji, w życiu sporej części badanych" - stwierdza Wavemaker.
W przypadku Polaków najbardziej przywiązanych do internetu nie zmienił się ranking trzech najważniejszych stron w sieci. Gdyby byli zmuszeni ograniczyć korzystanie z internetu do jednego serwisu, najwięcej osób zdecydowałoby się na YouTube (27 proc.), który na podium uzupełniają Facebook (21 proc.) i Netflix (16 proc.).
Z kolei w rankingu najważniejszych stacji telewizyjnych top 3 tworzą Polsat (18 proc.), TVN 24 (18 proc.) i TVN (16 proc.). Dalej są: TVP 1 (15 proc.) i TVP 2 (9 proc.). "Pozycja TVN 24 wyraźnie wzrosła, co zapewne również ma związek z rosnącą wagą informacji w pandemicznej wciąż rzeczywistości" - zauważa Wavemaker.
(fot. materiały prasowe)
"Choć Wavemaker stawia badanych przed czysto hipotetycznym wyborem, to ich wskazania dowodzą całkiem realnej siły mediowych marek. Szczególnie w odniesieniu do YouTube i Facebooka otrzymujemy obraz silnej dominacji i potwierdzenie, że dla wielu osób te serwisy to niemal synonim internetu. Nie dziwią więc rosnące oczekiwania wobec ich właścicieli" – skomentował w komunikacie Paweł Gala, szef Wavemakera.
Badanie znaczenia mediów to część Projektu Cyfrowizja VI, który agencja Wavemaker realizowała pod koniec czerwca 2021 roku na grupie 1,5 tys. Polaków z dostępem do sieci.
(KOZ, 05.11.2021)