Dział: PRASA

Dodano: Październik 01, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Magda Gessler zapozowała do kalendarza #Dekolt Dla Białorusi

W ramach akcji #dekoltdlabialorusi planowana jest również publikacja albumu fotograficznego (fot. materiały prasowe)

Magda Gessler, Julia Kamińska i Katarzyna Kozyra artystycznymi, półnagimi zdjęciami w kalendarzu "Wysokich Obcasów" pomagają rodzinom białoruskich więźniów politycznych.

Redakcja "Wysokich Obcasów" (Agora) wraz z Fundacją Wysokich Obcasów wydaje charytatywny kalendarz #Dekolt Dla Białorusi, z którego cały dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na pomoc rodzinom białoruskich więźniów politycznych. Kalendarz-cegiełka będzie w sprzedaży od soboty 2 października na Kulturalnysklep.pl w cenie 35 zł.

Po tym, jak na początku czerwca aktywistka Jana Shostak protestowała przeciwko białoruskiemu reżimowi ubrana w biało-czerwono-białą sukienkę z dekoltem, spadła na nią fala krytyki za brak stanika. Nie brakowało opinii, że taki strój odwraca uwagę od wypowiedzi i odbiera jej wiarygodność. Organizatorzy akcji #dekoltdlabialorusi postanowili stworzyć kalendarz, w którym na każdym zdjęciu znajduje się modelka topless trzymająca kota.

"Zdecydowaliśmy się na połączenie biustów i kotów, czyli dwóch viralowych obrazków – tego, co w internecie najlepsze, a zarazem najgorsze. Chcemy pokazać, że nasze ciała należą do nas i tylko my możemy decydować o tym, kiedy chcemy je odsłonić" - wyjaśnia Jagoda Kwiatkowska z Kolektywu Łaski, jedna z pomysłodawców akcji. 

Przed obiektywem Kamila Kotarby stanęły artystki, aktywistki i osobowości telewizyjne, m.in. Jana Shostak, aktorka i scenarzystka Julia Kamińska, restauratorka i gwiazda telewizyjna Magda Gessler, blogerka i prezenterka Tamara Gonzalez Perea, działaczka społeczna Karolina Więckiewicz i transkobieta z Białorusi Luna Czerniakowska.

"To nasi sąsiedzi – i może dlatego doniesienia o torturach, więzieniu niewinnych ludzi i praktykach władz są bardziej przejmujące niż te z reżimów, które są dalej. Tuż obok nas ludzie przepadają bez śladu, są mordowani i torturowani. (...) Pomyślałam, że jeśli kiedykolwiek mam wystąpić topless, to właśnie w takim kontekście. I że to jest ten moment" - tak Julia Kamińska opowiada w "Wysokich Obcasach", dlaczego wzięła udział w akcji. "#dekoltdlabialorusi to wyrażenie mojego poparcia dla wolności.. solidarności .. sprzeciw przeciwko dyktaturze i przemocy!!!!" - napisała z kolei Magda Gessler na Instagramie.

Wśród zdjęć zamieszczono listę 647 nazwisk więźniów politycznych w Białorusi wraz z informacjami, za co oraz na jak długo zostali skazani.

"Białorusinki i Białorusini walczący o wolność z reżimem Łukaszenki potrzebują nie tylko wielkich słów, ale realnego wsparcia, pieniędzy, które pomogą im przetrwać. Bardzo liczymy na hojność naszych czytelniczek i czytelników. Tym bardziej, że piękny, ciałopozytywny kalendarz, owoc wspólnej pracy aktywistek i artystek, jest wart każdych pieniędzy" - stwierdza Aleksandra Klich, redaktorka naczelna „Wysokich Obcasów".

Akcją #dekoltdlabialorusi organizatorzy chcą także zwrócić uwagę opinii publicznej na protesty w Białorusi. Po tym, jak 9 sierpnia 2020 roku prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenka ogłosił, że ponownie wygrał wybory prezydenckie, Białorusini i Białorusinki protestowali w ponad 20 miastach. Spotkało się to z agresywną reakcją władzy – organizacje broniące praw człowieka szacują, że około 33 tys. osób zostało zatrzymanych, a białoruskie sądy wszczęły blisko 1,8 tys. spraw karnych wobec strajkujących oraz niezależnych dziennikarzy. Jak podaje ONZ, co najmniej 450 zatrzymanych i aresztowanych osób torturowano. Liczbę więźniów politycznych przebywających w aresztach i koloniach karnych szacuje się na 639 osób.

Pomysłodawcami akcji #dekoltdlabialorusi są Jana Shostak, Julia Golachowska, Jagoda Kwiatkowska i Anna Shimomura z Kolektywu Łaski oraz Kamil Kotarba. Działania wsparła finansowo Fundacja Gazety Wyborczej.

Akcję #dekoltdlabialorusi wspiera kampania promocyjna w prasie ("Gazeta Wyborcza" i jej tygodniki), radiu, serwisach internetowych i mediach społecznościowych. Działania przygotował zespół marketingu "Gazety Wyborczej" i "Wysokich Obcasów".

(KRY, 01.10.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.