Media planują kolejne debaty prezydenckie przed drugą turą  |  Ruszył konkurs KRRiT  |  Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Media planują kolejne debaty prezydenckie przed drugą turą  |  Ruszył konkurs KRRiT  |  Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Media planują kolejne debaty prezydenckie przed drugą turą  |  Ruszył konkurs KRRiT  |  Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Marzec 10, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

O fake newsach najczęściej dyskutowano na Twitterze

Spośród mediów społecznościowych najwięcej, bo aż 75 proc., publikacji o dezinformacji powstało na Twitterze (fot. Ravi Sharma/Unsplash.com)

Liczba publikacji w mediach na temat dezinformacji wzrosła w ubiegłym roku o 177 proc. względem 2019 roku – wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów. Najczęściej o fake newsach dyskutowano na Twitterze.

Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował media społecznościowe pod kątem treści dotyczących dezinformacji, które pojawiły się w 2019 i 2020 roku. Z badania wynika, że w ciągu dwóch ostatnich lat znacząco wzrosła liczba publikacji na temat fake newsów.

Największy wzrost medialnego zainteresowania dezinformacją przypada na okres 14-20 marca 2020 roku, kiedy w Polsce zaczął obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego. W tym okresie pojawiła się największa liczba materiałów wzmiankujących o fake newsach, fałszywej prawdzie, postprawdzie, dezinformacji czy deepfake'ach. Od 20 marca liczba wzmianek w prasie, portalach i mediach społecznościowych w badanym zakresie czasowym utrzymuje się na podobnym poziomie. 

Treści o fake newsach najczęściej pojawiały się w mediach społecznościowych (60 proc.), dalej były portale internetowe (38 proc.), a także prasa (2 proc.). W 2020 roku w mediach społecznościowych o dezinformacji pisano 2,4 razy częściej niż rok wcześniej, w portalach internetowych 3,7 razy, a w prasie zanotowano w tym okresie 1,2 razy więcej materiałów na ten temat w stosunku do roku 2019.

Z badania IMM wynika, że spośród mediów społecznościowych najwięcej, bo aż 75 proc., publikacji o dezinformacji powstało na Twitterze. Kolejny był Facebook, na którym wygenerowano 21 proc. publikacji o fake newsach. Na Instagramie, YouTube i Wykopie powstało łącznie 3 proc. wszystkich treści o dezinformacji.

Dotarcie wszystkich materiałów na temat zjawiska postprawdy, które zostały opublikowane w badanym okresie w prasie, portalach internetowych i mediach społecznościowych, wynosi ponad 2,5 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Z roku 2019 na rok 2020 wartość dotarcia wzrosła o 35 proc.

(BAE, 10.03.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.