Dział: INTERNET

Dodano: Październik 28, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVN i Polsat łączą siły, aby stawić opór Netfliksowi

W komunikacie podano, że platformy Player.pl i Ipla.tv pozostaną dostępne dla widzów, a "ich przyszły kształt będzie określony w najbliższym czasie". (fot. Pixabay.com)

TVN i Polsat zamierzają stworzyć wspólną platformę streamingową mającą stanowić konkurencję dla Netfliksa czy HBO Go. - Powiedziałbym: wreszcie - komentuje Michał Kozicki, były prezes HBO Polska. - Dzisiaj największym zagrożeniem dla Polsatu nie jest TVN, a dla TVN - Polsat, tylko Disney, Netflix czy HBO - dodaje.

Nową platformę uruchomi podmiot joint-venture Cyfrowego Polsatu i Discovery należącego do TVN. Spółkę założył Cyfrowy Polsat. Rozpocznie ona działalność operacyjną, a Discovery obejmie udziały dopiero po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według Izabelli Wiley ruch jest sensowny. - Konsument nie będzie miał ochoty płacić za kilkanaście różnych subskrypcji, wybierze jedną, dwie, może maksymalnie trzy - mówi dyrektor generalna A+E Networks na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią. 

"Polscy widzowie mają dostęp do wielu serwisów z produkcjami międzynarodowymi, a nasza inicjatywa będzie dla nich naturalną platformą oferującą polskie treści" – stwierdziła w komunikacie Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery w regionie EMEA. Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, dodał: "Współtworzymy projekt, który może stać się realną konkurencją dla międzynarodowych serwisów".

Platforma Polsatu i TVN - kiedy start?

W ofercie platformy mają znaleźć się lokalne produkcje TVN i Polsatu, kontent zakupiony u zewnętrznych producentów, a także produkcje własne realizowane przez nowy podmiot.

Polsat i TVN nie ujawniają, kiedy wspólna platforma wystartuje. - Wniosek do regulatora nie został jeszcze złożony, więc jest za wcześnie na jakiekolwiek deklaracje - ucina Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Telewizji Polsat.

Jak podano w komunikacie, maksymalna wartość początkowego finansowania udzielonego podmiotowi przez udziałowców będzie wynosiła po 30 mln zł.

- Powiedziałbym: wreszcie - komentuje Michał Kozicki, były prezes HBO Polska. - Dzisiaj największym zagrożeniem dla Polsatu nie jest TVN, a dla TVN - Polsat, tylko Disney, Netflix czy HBO - nie ma wątpliwości Kozicki. 

W Europie już łączą siły

Podobne projekty istnieją już w innych krajach. W Wielkiej Brytanii BBC i ITV oferują serwis BritBox, w Niemczech Discovery i ProSiebenSat.1 - Joyn, a we Francji na początku 2020 roku TF1, France TV i M6 udostępnią Salto.

- Celem tych inicjatyw jest stawienie oporu Netfliksowi, bowiem po niepowodzeniach, czy też umiarkowanych sukcesach samodzielnych projektów VoD, następuje konsolidacja sił - uważa Michał Brański, wiceprezes Wirtualna Polska Holding SA. - Historia CanalPlay, zakończonej fiaskiem inicjatywy Canal+ na rynku francuskim, wskazuje, że nie ma innej drogi dla nadawców telewizyjnych niż tworzenie wspólnych projektów typu hybrydowego: VoD i live. CanalPlay zaraz po wejściu Netfliksa utracił 3/4 abonentów, trudno o lepszy dowód na to, jak oddziałuje grawitacja amerykańskiego serwisu - tłumaczy Brański.

Zdaniem Marka Sowy, eksperta rynku mediów, gotowość Polsatu i Discovery do zawarcia sojuszu ponad konkurencyjnymi podziałami to ruch wyprzedzający, mający zabezpieczyć udział tych firm w polskim rynku przed siłą i skalą działalności globalnych graczy w rodzaju Netfliksa, Amazona czy Apple. - Grupa Polsat posiada unikalne atuty na polskim rynku w postaci największej platformy satelitarnej, dużego telekomu, rosnącej bazy produkcji telewizyjnej. Z kolei Discovery to nieco inny profil widza oraz międzynarodowe zasoby i doświadczenie. Znaczące zaplecze programingowe, technologiczne i finansowe obydwu firm oraz ich połączone możliwości promocyjne dają nowej platformie potencjalnie bardzo duże możliwości wzrostu - uważa Sowa.

- Widzowie chcą oglądać zarówno lokalne, jak i międzynarodowe produkcje, dlatego nadal będą korzystać z kilku serwisów. Gra nadal będzie więc toczyć się głównie o uwagę i czas widza - uważa Edyta Sadowska, prezes platformy Canal+. Zaznacza, że ogłoszenie tej współpracy nie zmienia nic w planach Canal+. - Finalizujemy pracę nad własną usługą OTT (MyCanal - przyp. red.), która będzie agregować polskie i międzynarodowe treści oraz połączy świat VoD ze światem telewizji na żywo, w tym również 4K - zapowiada prezes Sadowska.

Platforma Polsatu i TVN w modelu AVoD

Dlaczego dopiero teraz TVN i Polsat zdecydowały się uruchomić wspólną platformę? - Teraz jest najlepszy moment, aby nadawcy telewizyjni tworzyli wspólne produkty - odpowiada Marcin Barcz, dyrektor pionu komunikacji korporacyjnej TVN Discovery Polska. Izabella Wiley zauważa: - Podejrzewam, że wejście gracza takiego jak Discovery do TVN wniosło spojrzenie bardziej globalne, a globalnie firmy się dogadują.

Początkowo platforma będzie oferować usługi w modelu reklamowym (AVoD), w dalszej kolejności planowane jest zaoferowanie modelu subskrypcyjnego. - Taki przyjęliśmy model rozwoju platformy. Na tym etapie nie możemy ujawniać szczegółowych informacji - stwierdza Marcin Barcz z TVN Discovery Polska.

Platforma działająca początkowo jedynie w modelu reklamowym nie będzie bezpośrednią konkurencją dla serwisów subskrypcyjnych typu Netflix czy HBO Go. - Z jednej strony to inny rodzaj serwisu, ale z drugiej strony mówimy nie tylko o konkurencji, jeśli chodzi o abonentów, ale i w zakresie produkcji kontentu - o polskich twórców już nie konkurują tylko Polsat i TVN, ale i HBO czy Netflix - wyjaśnia Michał Kozicki.

Player.pl i Ipla.tv na razie zostają

W komunikacie podano, że platformy Player.pl (TVN Discovery Polska i Ipla.tv (Cyfrowy Polsat) pozostaną dostępne dla widzów, a "ich przyszły kształt będzie określony w najbliższym czasie". 

- To czy Ipla i Player przetrwają, zależy od sukcesu tego przedsięwzięcia. Projekt jest odważny i potrzebny, ale nie wiadomo, czy się powiedzie. Zakładam, że obie strony dadzą sobie pięć lat, żeby zobaczyć, jak współpraca będzie się układała, nie rezygnując ze swoich dotychczasowych serwisów. Jeśli się uda, długoterminowo nie ma powodu, żeby utrzymywać oba, czyli Iplę i Playera - uważa Michał Kozicki.

We wrześniu Player.pl odwiedziło 2,98 mln internautów, a Ipla.tv - 1,75 mln (dane PBI/Gemius).

(KOZ, 28.10.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.