Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 03, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rada Języka Polskiego o paskach "Wiadomości": 75 proc. bez funkcji informacyjnej

Działania opozycji w paskach opisuje się określeniami nacechowanymi negatywnie (screen Wiadomosci.tvp.pl)

75 proc. pasków informacyjnych "Wiadomości" TVP nie pełniło funkcji informacyjnej, tylko perswazyjną, kreacyjną i ekspresywną. Tak wynika z raportu Rady Języka Polskiego.

Rada Języka Polskiego, działająca przy Polskiej Akademii Nauk, przeanalizowała paski informacyjne z lat 2016-2017 w ramach sprawozdania o stanie ochrony języka polskiego, przekazanego zgodnie z ustawowym obowiązkiem marszałkowi Sejmu. O sprawie napisała "Rzeczpospolita".

RJP przyjrzała się 306 paskom dotyczącym trzynastu wydarzeń politycznych. Sprawdzając je, rada brała pod uwagę przede wszystkim zapis z Ustawy o języku polskim, nakazującym nadawcy publicznemu stwarzanie warunków "do właściwego rozwoju języka jako narzędzia międzyludzkiej komunikacji".

Zaledwie 25 proc. pasków nie zawierało lingwistycznie wyodrębnialnych eksponentów wartościowania, czyli było informacjami sensu stricto, bez elementów oceniających. Pozostałe 75 proc. pełniło funkcje perswazyjne (wpływanie na odbiorcę), magiczne (kreowanie rzeczywistości) i ekspresywne (wyrażanie ocen i emocji) - pisze "Rz".

Jakich zabiegów językowych używali autorzy pasków? Działania władzy opisywane są przy użyciu określeń nacechowanych pozytywnie (np. reforma, silny, bohater, suwerenny, pomoc), a opozycji - negatywnie (np. skandaliczny, szokujący, prowokacja, pucz, połajanki, agresja, żenujący, zdziczenie, buta, eskalować, profanacja).

JSX

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 04, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Legia Warszawa z własnym programem w telewizji

W premierowym odcinku gościem "Legia TV" był Michał Kucharczyk (fot. materiały prasowe)

W środę o godz. 19 w TVP Sport został wyemitowany premierowy odcinek magazynu "Legia TV", przygotowanego przez media klubowe Legii Warszawa. Program będzie pokazywany co tydzień.

Magazyn "Legia TV" jest pierwszym w Polsce telewizyjnym projektem klubowym dostępnym na antenie telewizji publicznej. Prowadzącymi są przedstawiciele mediów Legii Warszawa: Łukasz Stasiak i Jakub Jeleński oraz wybrany piłkarz (w premierowym odcinku Michał Kucharczyk). Magazyn został wyemitowany bezpośrednio przed meczem Legii z Jagiellonią Białystok, transmitowanym przez TVP i TVP Sport o 20.30.

- Dzięki współpracy Legii z TVP Sport widzowie po raz pierwszy będą mogli zobaczyć, jak wygląda codzienna praca klubu piłkarskiego - mówi Artur Adamowicz, dyrektor ds. komunikacji i public affairs Legii Warszawa.

(MAC, 04.04.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.