Dział: INTERNET

Dodano: Kwiecień 01, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Facebook zaostrza zasady wyświetlania reklam politycznych przed wyborami

Zgodnie z nowymi zasadami reklamy polityczne zamieszczane na Facebooku mają mieć odpowiednie oznaczenia (fot. Newsroom.fb.com)

Facebook zmienia zasady wyświetlania reklam politycznych na platformie. Zmiany, które wejdą w życie od połowy kwietnia, mają związek z nadchodzącymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.

O planach wprowadzenia zmian Facebook informował na początku roku. Nowe regulacje najpierw weszły w życie w lutym w Nigerii w związku z wyborami prezydenckimi, a pod koniec marca na Ukrainie. Koncern poinformował, że nowe rozwiązania mają zapobiec wykorzystywaniu reklam do ingerencji obcych państw w przebieg wyborów oraz zwiększyć transparentność reklam politycznych i społecznych.

Według nowych zasad wszyscy reklamodawcy w UE będą musieli uzyskać autoryzację w swoim kraju na publikację reklam związanych z wyborami. W tym celu muszą przesłać do Facebooka dokumenty potwierdzające tożsamość oraz lokalizację swojej działalności. Otrzymane dane serwis zweryfikuje pod kątem ewentualnych oszustw.

Wszystkie reklamy polityczne w UE dostępne na Facebooku i Instagramie będą oznaczone etykietami w górnej części oraz będą zawierać informację, kto za nie zapłacił. Po kliknięciu w etykiety użytkownik powinien otrzymać szersze informacje m.in. o budżecie kampanii, liczbie osób, które widziały reklamę i grupach docelowych. Reklamy, które nie zostaną poprawnie zarejestrowane, od połowy kwietnia będą blokowane.

Dla użytkowników zostanie stworzona i udostępniona biblioteka reklam, która zawierać będzie wszystkie reklamy polityczne zamieszczane na Facebooku. Użytkownicy będą mogli poznać szczegółowe informacje na ich temat. Reklamy będą przechowywane w bibliotece przez siedem lat.

Facebook zapowiada wykluczenie reklam publikowanych z użyciem narzędzi, które miałyby omijać nowe mechanizmy. Jednocześnie zachęca użytkowników do zgłaszania reklam politycznych, które nie zostały odpowiednio oznaczone.

Facebook był wielokrotnie krytykowany za bierną postawę wobec fake newsów zamieszczanych w portalu w trakcie kampanii politycznych, np. przy okazji wyborów prezydenckich w USA czy przed referendum ws. brexitu. Mark Zuckerberg już w maju ub.r. zapowiadał współpracę z komisjami wyborczymi nad większą przejrzystością serwisu. Szef Facebooka mówił o tym w trakcie przesłuchania w Parlamencie Europejskim, gdzie odpowiadał na pytania w związku z aferą z wyciekiem danych ponad 80 mln użytkowników do firmy Cambridge Analytica.

(PD, 01.04.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.