NC+ i TVP były zdeterminowane, więc zapłacą dużo za pokazywanie Ekstraklasy
NC+ będzie pokazywać o jedno spotkanie więcej w każdej kolejce, ale straci mecz pierwszego wyboru (screen: Youtube.com/canalplus)
NC+ po utracie praw do wielu piłkarskich rozgrywek nie chciała stracić też piłkarskiej Lotto Ekstraklasy, a Telewizja Polska realizuje deklaracje prezesa Jacka Kurskiego - uważają eksperci.
W poniedziałek portal Weszlo.com poinformował, że od kolejnego sezonu przez dwa lata mecze będą pokazywać NC+ i Telewizja Polska. Prawa będą kosztować 250 mln zł za sezon: 180 mln zł ma zapłacić NC+, a 70 mln zł TVP. Żadna ze stron nie potwierdziła tych doniesień. Z naszych informacji wynika, że sprawa jest ustalona, ale brak jeszcze podpisów pod dokumentami.
Według nieoficjalnych szacunków prawa do transmisji od sezonu 2015/2016 do 2018/2019 sprzedano za ok. 150 mln zł za rok. To oznacza wzrost o ok. 100 mln zł za sezon. TVP zapłaci za pokazywanie jednego meczu w kolejce blisko 2 mln zł.
Marek Wawrzynowski, dziennikarz portalu Sportowefakty.wp.pl (Grupa Wirtualna Polska), jest zdziwiony wysokością tej kwoty. - TVP udowodniła, że stawia na sport. Eksperci oceniali wartość całości praw na ok. 140 mln zł za sezon. Tymczasem TVP zapłaci połowę tej kwoty za transmitowanie jednego meczu w kolejce - podkreśla Wawrzynowski.
Dariusz Sachajko, niezależny ekspert mediowy, uważa podobnie. - Jeżeli te dane są prawdziwe, to świadczy to o determinacji TVP. Jej władze chcą pokazać widzom, że realizują deklarację prezesa Jacka Kurskiego, iż w telewizji publicznej będą pokazywane najistotniejsze imprezy sportowe.
- NC+ po utracie praw do Ligi Mistrzów i kilku lig europejskich stanęła pod ścianą. Strata Ekstraklasy mogłaby oznaczać nawet koniec tej telewizji na polskim rynku. Stąd taka kwota, choć znacznie mniej korzystne warunki - analizuje Wawrzynowski.
Zdaniem Dariusza Sachajki NC+ nie będzie stratna. - NC+ od lat inwestuje w polską ligę bardzo duże pieniądze, zrobiła z niej bardzo profesjonalny produkt. Fani Ekstraklasy to duża społeczność, która interesuje się nie tylko hitowymi meczami. Na pewno w NC+ dobrze to przekalkulowano - zaznacza.
Eksperci są zgodni, że pojawienie się Ekstraklasy w TVP pozwoli zwiększyć jej wartość marketingową. Zwłaszcza mniejsze kluby otrzymają dużo większe pieniądze niż dotychczas.
(PAZ, 12.10.2018)