Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 13, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

OKO.press: resort Gowina zapłacił Polsatowi za ukrytą promocję

OKO.press podaje, że w umowach z Polsatem precyzyjnie określono np. czas trwania relacji na żywo i szczegóły rozmów z ekspertami wskazanymi przez ministerstwo (fot. Flickr.com/MNiSW)

Według OKO.press Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ubiegłym roku zapłaciło Polsatowi ponad 270 tys. złotych za promocję działań resortu. Jak podaje portal, umowy ze stacją dotyczyły spotów, relacji na żywo, artykułów sponsorowanych oraz zapraszania przedstawicieli ministerstwa do Polsatu News. - To nie były rozmowy sponsorowane, na pewno nie pobieraliśmy opłat za rozmowy - zapewnia rzecznik Telewizji Polsat.

Jak podaje OKO.press, promocja dotyczyła sztandarowego projektu Jarosława Gowina, tzw. konstytucji dla nauki. Portal opisuje, że dotarł do dwóch umów, które MNiSW podpisało w 2017 roku z firmą Polsat Media Biuro Reklamy. Ich łączna wartość to 271 461 zł. 

OKO.press podaje, że w umowach precyzyjnie określono np. czas trwania relacji na żywo z Narodowego Kongresu Nauki oraz szczegóły rozmów z ekspertami wskazanymi przez ministerstwo. Portal zwraca uwagę, że z góry określano także tematy rozmowy. 

Ponadto, według OKO.press, umowa przewidywała publikację czterech artykułów sponsorowanych na stronie polsatnews.pl oraz przeprowadzenie trzech rozmów z ekspertami resortu w programie „Nowy dzień w Polsat News” - po uzgodnieniu „szczegółowej tematyki”.

OKO.press zaznacza, że artykuły na stronie internetowej nie zostały oznaczone jako materiały sponsorowane i przypomina, że sponsorowanie programów informacyjnych oraz publicystycznych o tematyce społeczno-politycznej stanowi naruszenie zapisów ustawy o radiofonii i telewizji.

"Presserwis" zapytał rzecznika Polsatu Tomasza Matwiejczuka, czy nadawca ma komercyjną ofertę dla zainteresowanych wystąpieniem w programach informacyjnych i publicystycznych Polsatu i czy można wykupić rozmowę. - Nie wszystko, co pisze OKO.press, jest prawdą objawioną. W Polsat News były to standardowe rozmowy dziennikarza z zaproszonym gościem - zapewnia Tomasz Matwiejczuk. Tłumaczy, że ministerstwo zakupiło czas antenowy na potrzeby emisji planszy graficznej w napisach końcowych tych audycji – relacji z Narodowego Kongresu Nauki.

- Rozmowy z ekspertem były przeprowadzane niezależnie od powyższego z uwagi na zainteresowanie społeczne tematyką Narodowego Kongresu Nauki. To nie były rozmowy sponsorowane, a uzgodnienie ogólnej tematyki rozmowy jest po prostu w dobrym tonie - przekonuje rzecznik Polsatu. (KOZ)

RAQ

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 13, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Inicjatorzy akcji #zSzacunkiemPrzezSwiat piszą do Cejrowskiego

Pod apelem do Wojciecha Cejrowskiego podpisało się blisko 200 osób (screen YouTube/WojciechCejrowski)

Inicjatorzy akcji #zSzacunkiemPrzezSwiat, wśród nich podróżnicy, pisarze, reporterzy i blogerzy, napisali list otwarty do Wojciecha Cejrowskiego. Apelują, by Cejrowski wziął większą odpowiedzialność za to, „jak podróżuje i jak o swoich podróżach opowiada”.

Inicjatorzy akcji informują, że napisali list do Wojciecha Cejrowskiego, w którym poprosili o zmianę narracji jego opowieści. Odpowiedzi nie otrzymali, dlatego postanowili list opublikować. 

Podkreślają, że akcja #zSzacunkiemPrzezSwiat nie jest wymierzona w konkretną osobę. „Jednak trudno ukryć, że zainspirował nas do niej Wojciech Cejrowski. W prywatnych rozmowach w gronie osób podróżujących często (reportersko, dziennikarstwo ale i prywatnie) po świecie, zauważyliśmy, że narracja przez niego prowadzona w opisywaniu świata bardziej dzieli, niż jednoczy” - podają.

„Osoba znana i publicznie rozpoznawalna, ale przy tym szerząca w swojej narracji podróżniczej europocentryczne podejście do odwiedzanych miejsc, krytykę odmiennych religii, homofobię i ksenofobię w stosunku do ludzi mających odmienne poglądy, zamiast podkreślać zalety, jakie z tych różnic płyną, wykorzystuje je do budowania swojego wizerunku i manipulowania przekazem medialnym” - piszą pomysłodawcy akcji.

Pod apelem do Cejrowskiego podpisało się blisko 200 osób ze świata podróży i reportażu - zarówno bardzo znanych jak i początkujących. Wśród sygnatariuszy są m.in.: Elżbieta Dzikowska, Jacek Hugo-Bader, Andrzej Stasiuk, Bartek Sabela i Krzysztof Gonciarz. 

Założony w czwartek fanpage w ciągu kilku godzin polubiło tysiąc osób, a post z listem do Cejrowskiego miał ponad 1,5 tys. udostępnień.  

Cały list znajduje się poniżej:

Wojciech Cejrowski, znany m.in. z serii programów "Boso przez świat", występuje w roli komentatora w czwartkowych wydaniach programu "Minęła dwudziesta" w TVP Info, a w Programie III Polskiego Radia prowadzi "Audycję podzwrotnikową".

RAQ

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo