Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 04, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Dwie siostry”

Press

Åsne Seierstad

Wydawnictwo WAB
Warszawa 2018

Norweska pisarka i dziennikarka Åsne Seierstad po raz kolejny udowadnia, że tematy dla reportera są tam, gdzie newsowi dziennikarze już odpuszczają. Że wydarzenie ma zawsze jakieś przyczyny i jakieś skutki – i one są najciekawsze. Tak było z jej książką o Andersie Breiviku „Jeden z nas”, tak jest i w „Dwóch siostrach”. Historia jest wstrząsająca, a przez Seierstad po mistrzowsku reportersko opowiedziana. Oto w październiku 2013 roku 16-letnia Liela i 19-letnia Ayan – somalijskie nastolatki mieszkające w Norwegii – uciekają z domu i dołączają do Państwa Islamskiego. Wyjeżdżają i tylko od czasu do czasu kontaktują się z rodziną. Na ich poszukiwanie wyrusza ojciec, który przedostaje się do Syrii, o mało nie tracąc życia, jednak nie odnajduje córek. Rodzina przeżywa dramat, ich uporządkowane na emigracji życie zawala się. Lecz oprócz ciągu zdarzeń najważniejsze jest to, jak do nich doszło – i tu widać dziennikarski kunszt Seierstad. Z początku bowiem ojciec córek opowiadał, że zostały porwane, nabrały się na to i policja, i służby dyplomatyczne. A ona zaczęła drążyć, sprawdzać, odkrywając historię bardzo złożoną. Czyta się to naprawdę świetnie, z szacunkiem dla researcherskiej pracy, jaką wykonała autorka. Uderzające jest to, jak bardzo dżihadystyczna czy ekstremistyczna propaganda jest rozwinięta w sieci i jak łatwy dostęp do niej mają (choć dziś już trochę utrudniony) ci, którzy szukają jakiegokolwiek sensu w życiu. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ekstremiści i radykaliści żyją w nowoczesnym społeczeństwie i używają takich samych narzędzi komunikacji jak wszyscy. A szkoła, rodzina, instytucje są bezradne wobec tego zjawiska, bo nie potrafią z owych narzędzi korzystać.

(RG, 04.09.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY

Dział: KSIążKI

Dodano: Grudzień 21, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Kieślowski. Zbliżenie”

Press

Katarzyna Surmiak-Domańska

Wydawnictwo Agora
Warszawa 2018

Każdy znajdzie w tej biografii coś dla siebie. Kinomani – opowieść o wy- bitnym twórcy filmowym, którego zabiła pracowitość, odpowiedzialność, ciągła chęć rywalizacji i stres. Dziennikarze – opowieść o dokumentaliście, któremu przyszło tworzyć w czasach, gdy prawda z ekranu była niepożądana. Historycy – spojrzenie na lata PRL-u i nowej Polski od innej strony, niż zwykli patrzeć. Wielbiciele Kieślowskiego – obraz człowieka o osobowości dowódcy, o dużym samokrytycyzmie, któremu brakowało genu autopromocji. Przeciwnicy Kieślowskiego – dowody na to, że pionier kina moralnego niepokoju był jednocześnie „piewcą partyjnych łez”. Ci, którzy go znali – wyjaśnienie, dlaczego tak naprawdę go chyba nie poznali.

Katarzyna Surmiak-Domańska wykonała ogromną pracę, by zaspokoić każdego, kto o Kieślowskim ma jakieś zdanie – i by to zdanie podważyć. Dobra biografia charakteryzuje się tym, że pokazuje bohatera, jakim jest naprawdę, w różnych sytuacjach życiowych, nie osądzając go – i jest tak dobrze napisana, że wciągnie nawet czytelnika mało zorientowanego. Począwszy od ciekawie opisanego i udokumentowanego okresu dzieciństwa Kieślowskiego, po jego rozedrganie psychologiczne, gdy osiągnął już szczyt.

Dzieciństwo i relacje z ojcem są tu ważne, bo to one ukształtowały przyszłego reżysera. Ilość zebranego materiału na temat prywatnych przeżyć Kieślowskiego budzi szacunek. Ciekawie jest śledzić, jak reporterka radzi sobie z opisem zdarzeń, które przez różne osoby zostały różnie zapamiętane. Nie wchodzi jednak z butami do jego życia osobistego, nie przekracza cienkiej granicy, za którą zaczynają się wzajemne żale.

Jest wyzwaniem dla reportera zmierzyć się z człowiekiem legendą w taki sposób, by człowiek nie przesłonił legendy i odwrotnie. Surmiak-Domańskiej się udało.

(RG, 21.12.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY