Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 04, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Dwie siostry”

Press

Åsne Seierstad

Wydawnictwo WAB
Warszawa 2018

Norweska pisarka i dziennikarka Åsne Seierstad po raz kolejny udowadnia, że tematy dla reportera są tam, gdzie newsowi dziennikarze już odpuszczają. Że wydarzenie ma zawsze jakieś przyczyny i jakieś skutki – i one są najciekawsze. Tak było z jej książką o Andersie Breiviku „Jeden z nas”, tak jest i w „Dwóch siostrach”. Historia jest wstrząsająca, a przez Seierstad po mistrzowsku reportersko opowiedziana. Oto w październiku 2013 roku 16-letnia Liela i 19-letnia Ayan – somalijskie nastolatki mieszkające w Norwegii – uciekają z domu i dołączają do Państwa Islamskiego. Wyjeżdżają i tylko od czasu do czasu kontaktują się z rodziną. Na ich poszukiwanie wyrusza ojciec, który przedostaje się do Syrii, o mało nie tracąc życia, jednak nie odnajduje córek. Rodzina przeżywa dramat, ich uporządkowane na emigracji życie zawala się. Lecz oprócz ciągu zdarzeń najważniejsze jest to, jak do nich doszło – i tu widać dziennikarski kunszt Seierstad. Z początku bowiem ojciec córek opowiadał, że zostały porwane, nabrały się na to i policja, i służby dyplomatyczne. A ona zaczęła drążyć, sprawdzać, odkrywając historię bardzo złożoną. Czyta się to naprawdę świetnie, z szacunkiem dla researcherskiej pracy, jaką wykonała autorka. Uderzające jest to, jak bardzo dżihadystyczna czy ekstremistyczna propaganda jest rozwinięta w sieci i jak łatwy dostęp do niej mają (choć dziś już trochę utrudniony) ci, którzy szukają jakiegokolwiek sensu w życiu. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ekstremiści i radykaliści żyją w nowoczesnym społeczeństwie i używają takich samych narzędzi komunikacji jak wszyscy. A szkoła, rodzina, instytucje są bezradne wobec tego zjawiska, bo nie potrafią z owych narzędzi korzystać.

(RG, 04.09.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.