Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 04, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Ulica Wiecznej Szczęśliwości. O czym marzy Szanghaj”

Press

Rob Schmitz

Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2018

156 mln Chińczyków, którzy urodzili się w pierwszej dekadzie po przejęciu władzy przez komunistów, nazywa się straconym pokoleniem. Stracili młodość, służąc złudzeniom i nie nabyli umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu w nowych Chinach. Gdy młode pokolenia Państwa Środka śnią swój „chiński sen”, oni próbują się w tym odnaleźć – z różnym skutkiem. Jak opisać los tylu milionów ludzi w jednym tomie? Amerykański korespondent Rob Schmitz spędził w Chinach wiele lat i wystarczająco dobrze poznał ten kraj, by rozumieć, że prawdziwe Chiny są wszędzie, tylko trzeba je dostrzec. Na swoich bohaterów wybrał więc mieszkańców jednej ulicy w Szanghaju, zwanej ulicą Wiecznej Szczęśliwości. Sam przy niej mieszkał, dopełniając niejako obrazu współczesnych Chin, gdzie „ktoś z zagranicy” podnosi status otoczenia. Schmitz poznał więc prowadzącą kwiaciarnię Zhao, która zabiega o lepszą przyszłość dla swoich synów; wujka Fenga i ciocię Fu, która topi pieniądze w kolejnych nieudanych inwestycjach; Starego Kanga walczącego z urzędnikami o zachowanie domu; Chen Kaia prowadzącego barek kanapkowy i wielu innych. Historia każdego jest inna – od doświadczenia wielkiego głodu, przez rewolucję kulturalną i politykę jednego dziecka, ale wszyscy marzą o świetlanej przyszłości. A ci, którzy już pracują w drapaczach chmur, mierzą się z dużym rozczarowaniem. Schmitz ma cudowną cechę reportera: lubi swoich bohaterów. To nie są Chiny, które znamy z mediów czy turystycznych folderów. O cenie, jaką płacą Chińczycy za „chiński sen”, nie opowie żaden przewodnik. Dlatego wiedza, którą przekazuje czytelnikowi Rob Schmitz, jest tak cenna. 

(RG, 04.09.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 04, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Urobieni. Reportaże o pracy”

Press

Marek Szymaniak

Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2018

Prekariusze to określenie chętnie używane dziś przez dziennikarzy. Media pochylają się nad losem tej grupy, nad niestabilnymi warunkami zatrudnienia, brakiem perspektyw na lepszą przyszłość. Reportaże Marka Szymaniaka nie są więc w tym temacie odkrywcze – ale w swojej liczbie, przeglądzie społecznym jej bohaterów (od ochroniarza na strzeżonym osiedlu po kierownika call center), przy beznadziei ich życiowej sytuacji zmuszają czytelnika do myślenia. Jeśli prawdą jest, że Polska zajmuje drugie miejsce w rankingu najbardziej zapracowanych krajów w Unii Europejskiej, to przy takich warunkach pracy aż dziw bierze, że pod siedzibą naszego rządu opony nie płoną dzień i noc. Po przeczytaniu tych tekstów trochę rozumiemy, dlaczego nie płoną – ich bohaterami nie są silni w związki zawodowe górnicy, hutnicy czy też działacze Solidarności. Szymaniak opisuje sąsiadów i rodziny większości z nas. Znamy szefową biura, która dyplom i biurową godność schowała do szuflady i zaczęła pracować jako salowa. Codziennie mijamy budkę z ochroniarzem, który ma już swój wiek, jest schorowany i nie wejdzie na trzecie piętro bez zadyszki (co dopiero mówić o łapaniu złodzieja), ale godzi się na 700 zł miesięcznie. Spotkaliśmy takich, którzy zaraz po przebudzeniu sięgają po smartfona, by sprawdzić wykresy jena i chińskiej giełdy, lecz od kiedy inwestują na Foreksie, sen stał się dla nich ekskluzywnym dobrem. Albo takich, którzy bez wyrzutów sumienia wciskają „kompletnym idiotom” wodę święconą od papieża za „co łaska”, byle tylko wypełnić target (czytaj: zadaną liczbę umów). 

Nie znamy? Nie słyszeliśmy? Gdy Paweł Siennicki z Polska Press Grupy gratulował tej książki, dowiedział się od autora, że to tom również o jego firmie. Niech to starczy za podsumowanie.

 

(RG, 04.09.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY